• Anonym (anonym som gärna vill ha svar..)

    SGI som baseras på anställning OCH enskild firma

    Hej

    Jag har haft enskild firma sedan 2009 där jag arbetat lite då och då(haft ca 15 000 kr i inkomst senaste deklarationerna) och har samtidigt haft anställning ca 50%. Men sedan augusti 2013 och till och med juni i år har jag arbetat heltid och nästan ingenting i företaget. Från och med juli 2014(alltså första arbetslösa dagen) har jag varit inskriven på arbetsförmedlingen. Har nu från och med augusti börjat studera på 75% och är därmed avskriven från arbetsförmedlingen. Vad jag har förstått så skyddar jag då min SGI även fast jag inte studerar 100%.

    Fråga 1. Jag undrar nu, OM jag skulle bli gravid under studierna eller efter(förutsättning att jag då har ett arbete eller är inskriven på arbetsförmedlingen), hur min SGI räknas ut(i och med att jag har haft enskild firma under tiden jag arbetade heltid)?

    Fråga 2. Jag skulle vilja ha min firma kvar, speciellt nu under studierna för att tjäna lite extrapengar eller kanske helt enkelt skaffa ett annat extrajobb. Kommer detta påverka min SGI som jag "tjänade" ihop när jag arbetade heltid? Det kanske helt enkelt är bättre att inte extrajobba för att inte strula till det med SGI:n?

    Min enskilda firma är fortfarande aktiv men funderar nu på om det är värt att stänga ned den om det senare kan bli problem med hur ni ska beräkna min SGI? Är rädd att ni bara kommer räkna på min firma och inte alls att jag har arbetat heltid nästan 10 månader. Svårt att förklara men hoppas ni förstår min oro.

    *Hoppas på svar*

  • Svar på tråden SGI som baseras på anställning OCH enskild firma
  • Försäkringskassan

    På facebook kan vi inte svara på personliga frågor utan du bör istället ringa till vårt Kundcenter på telefon 0771 524 524


    Vårt kundcenter har öppet:
    Måndag-fredag 8-21
    Lördag 8-15
    Söndag 15-21

     


    Sjukpenninggrundande inkomst  (SGI) - Vägledning 2004:5 Version 11


    http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/ce9d8ca4-7d71-4934-8554-c9f4e86f488c/vagledning_2004_05.pdf?MOD=AJPERES


     


    Generellt gäller att om du har skyddat dig genom att vara inskriven som arbetssökande på samma nivå som du tidigare arbetade och därefter direkt studerar med CSN stöd under hela studietiden så är du fortsatt skyddad.


     


    Om din inkomst har varit skyddad under din studietid kommer din föräldrapenning att uträknas på din tidigare SGI som nu ligger vilande.


     


    Arbetar man under studietiden fastställer Försäkringskassan en studietids SGI på dig och din vanliga SGI är vilande.


     


    Hälsningar


    Robin, handläggare

  • Anonym (anonym som gärna vill ha svar..)

    Ok, jag förstår. Men hur är era generella regler kring hur ni beräknar en SGI utifrån ett heltidsarbete och om man har enskild firma?

    Länken fungerar inte.

  • Försäkringskassan

    Hej!


    Normalt beräknas en egen företagares sjukpenninggrundande inkomst utifrån den framtida inkomst av näringsverksamheten som han eller hon kan antas få för eget arbete.


    Tidigare års taxerade inkomster av näringsverksamhet kan ge ledning vid bedömningen av denna.


    Med inkomst av näringsverksamhet menas företagets resultat efter avdrag för kostnader, avgifter och eventuella avsättningar vid den skattemässiga inkomstberäkningen, men före skatt. Resultatet framgår av deklarationsbilagan för näringsverksamhet.


    Du kan läsa mer under sidan 77-78 i vår vägledning för sjukpenninggrundande inkomst:


    http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/c627031e-afb5-460a-89b2-855f7a5432c0/vagledning_2004_05.pdf?MOD=AJPERES


     


    Hälsningar


    Linda, handläggare

  • Anonym (anonym som gärna vill ha svar..)

    Ok, men min fråga var hur ni beräknar SGI utifrån att man haft inkomst från näringsverksamhet OCH från en anställning? Räknar ni samman dom eller bara en av inkomsterna?

  • Försäkringskassan

    Hej igen!

    Ja, du har rätt att räkna med både inkomst från din anställning och årsinkomst från näringsverksamhet. Du får då en total årsinkomst men som ändå är specificerad på en årsinkomst från anställning och en årsinkomst från näringsverksamhet.

    Hälsningar
    Agda, handläggare

Svar på tråden SGI som baseras på anställning OCH enskild firma