• Kvinna1991

    Flexibelt arbete - tips?

    Hej!

    Det jag undrar är vilka typer av arbeten det finns som är "fria". Med detta menar jag att jag inte ska behöva sitta på ett kontor dagarna i ända på samma ort, utan kunna arbeta runt om i Sverige. Jag får ångest när jag tänker på att jag ska spendera resten av mitt arbetsföra liv på en och samma arbetsplats 9 timmar per dag 5 dagar i veckan i miljarder år. Okey då, kanske inte miljarder, men 45 år. Tanken i ett längre perspektiv är att jag ska leva i husvagn/husbil.

    Snälla, tips tack :D

  • Svar på tråden Flexibelt arbete - tips?
  • Anonym (*)

    starta eget?
    Jag har haft samma tankar och jag har inte kommit på något bättre.... krävs ju dock att man kommer på en bra idé och att man har drivet och intresset.

  • Kvinna1991

    Ja, eget företag har jag också funderat på. Frågan är ju bara vad. Jag är utbildad (kandidatexamen)  inom det sociala, så kanske att man kunde hitta något att starta  där. Men just nu känns det så låst. Blir galen.

  • Kjell2

    Byggjobbare
    Olika typer av reparatörsjobb
    Resande säljare
    Installationjobb, allt från tvättmaskiner till vindkraftverk
    Soldat
    Chaufför
    En del jobb inom resebranchen

  • Anonym (*)
    Kvinna1991 skrev 2014-09-01 13:29:57 följande:

    Ja, eget företag har jag också funderat på. Frågan är ju bara vad. Jag är utbildad (kandidatexamen)  inom det sociala, så kanske att man kunde hitta något att starta  där. Men just nu känns det så låst. Blir galen.


    Ja...jag är lite kluven. Det ska ju gärna gå att sköta helt via datorn. Tänk vad härligt att kunna ta en vecka utomlands när man blir som mest less på vädret här. Även om man jobbar varje dag så blir det ju nästan som semester. Samtidigt så är jag rätt social så jag vill ju gärna ha i alla fall någon kollega så man inte blir helt isolerad. 
    Jobba med sitt intresse hade ju varit underbart, men mina intressen känns inte som något som går att leva på.. 
  • Anonym (*)
    Kjell2 skrev 2014-09-01 13:32:54 följande:

    Byggjobbare
    Olika typer av reparatörsjobb
    Resande säljare
    Installationjobb, allt från tvättmaskiner till vindkraftverk
    Soldat
    Chaufför
    En del jobb inom resebranchen


    Mycket av det där är inte särskilt fritt ändå.. min sambo jobbar i byggbranschen och dom har rätt fasta arbetstider och även om det är olika byggen så är allt inom samma stad och allt ser ju dessutom i princip likadant ut. Inte ovanligt att dom är på samma ställe i upp till månader ibland.. Han brukar i alla fall gnälla över hur låst han känner sig. 
  • Anonym (Anna)

    Det finns ju massor av yrken där en liten del av yrkeskåren faktiskt reser runt. Du kan ha "uppstartsteam" inom olika verksamheter där man öppnar nytt, inom butik exempelvis. Många apotek hade så efter avregleringen och då kan du ju vara farmaceut, apotekare eller apotekstekniker och jobba på resande fot.
    Inom sälj är det ofta så. Sen vad du säljer eller vad du egentligen har för yrke spelar inte så stor roll, du kan vara samhällsvetare, ingenjör eller biolog i grunden men att du har sökt dig till den här typen av jobb.

Svar på tråden Flexibelt arbete - tips?