• Anonym (akleja)

    Avgångsvederlag och F-kassans SGI regler befängda!

    Känner mig illa till mods.
    Jag blev uppsagd från mitt jobb i april där jag jobbade över 1 år.
    Jag fick avgångsvederlag på fem månader och tog då reda på att
    jag skulle vänta tills dessa fem månader gått och prick på dagen gå
    till amv för inskrivning.
    Jag räknas som arbetslös dagen efter att tiden med avgångsvederlag är slut.
    Nu har fyra månader gått och får se på nätet till min fasa angående SGI och Försäkringskassan som tolkar reglerna helt annorlunda Puhhh, jag blir så matt!
    Bums iväg igår till amv för inskrivning.


    Riksförsäkringsverket gör sin tolkning.

    Avgångsvederlag kan inte räknas som inkomst utan betraktas mer som skadestånd. Därför faller man ur systemet när det gäller sjukpenning och föräldrapenning om man inte anmäler sig till Försäkringskassan inom tre månader.

    Men arbetsförmedlingen gör alltså annan tolkning av vad ett avgångsvederlag är. Där divideras vederlaget med den månadsinkomst man haft och först när det antal månader man då kommer fram till har gått kan man få ersättning från a-kassan. Vederlaget betraktas alltså som lön så länge det räcker.

    Men RFV menar att man ska gå till amv efter tre månader och därmed står man till arbetsmarknadens förfogande och ska aktivt söka jobb.

    Har stått i kö över 30 min idag till Försäkringskassan och kom inte fram och gav upp.
    Hur i hela friden kan jag göra för att nu inte bli nollad?
    Träffade min läkare för en månad sedan och han kanske kan skriva läkarintyg retroaktivt. Dilemmat är att jag inte ringde el skrev in  första dagen till Fkassan. Kanske inte behövs???
    Dag 8 är det ju som läkarintyg gäller ifrån.

    Min andra tanke är att jag helt absurt få ta och plocka ut föräldrapenning och dagar på över 1 månad om jag kan göra det nu såhär efteråt?
    Känns inget vidare.
    Men hur skall jag annars göra??? 
    Någon här som kan hjälpa mig i tänket och hur jag går vidare så vore jag hjärtligt tacksam!


     


     

  • Svar på tråden Avgångsvederlag och F-kassans SGI regler befängda!
  • jenny99

    Jag hamnade i något liknande och FK gav mig rådet att ansöka om föräldraledigt i efterhand (2 månader bakåt) för att skydda mitt SGI.Inga problem.

  • Anonym (akleja)

    Tack för svar! Hur många dagar per dag var du tvungen att ta?
    Gick det bra att ta det lägsta, en åttondel? Då är det väl så att jag spar
    dagarna längre. Känns jäkligt att behöva plocka ut dagar i en sådan situation.
    Men maktlös är vad jag känner mig nu.

  • Anonym

    För att skydda SGIn behöver du normalt ta 5 hela dagar i veckan. Oavsett lägstanivå eller sjukpenningnivå.

  • Anonym (akleja)

    De svarade mig här F-kassan och då skrev det 5 dagar i veckan. Ingenting om hela dagar.

  • Anonym (Hela dagar.)

    Fem hela dagar per vecka måst du ta ut, helt säker på det.

  • Anonym (akleja)
    Anonym (Hela dagar.) skrev 2014-08-30 13:02:40 följande:

    Fem hela dagar per vecka måst du ta ut, helt säker på det.


    Det är en besvikelse om det är så...
Svar på tråden Avgångsvederlag och F-kassans SGI regler befängda!