• Anonym (mamma)

    Psykisk sjukdom fritidspedagog

    Vad kan man som förälder göra när en barns har en fritidspedagog med diagnostiserad psykisk sjukdom? Psykiska sjukdomen innebär bland annat våldsamt beteende. Finns det några mediciner som gör personen direkt olämplig?

    Inga domar om brott finns men återtagna polisanmälningar. En vän har haft skyddad identitet pga av personen men den drogs in när offret tog tillbaka polisanmälan då det blev för jobbigt. Personen tar mediciner och har legat inlagd på psyke. Har blivit omplacerad ett flertal gånger.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-30 10:32
    Vi har beslutat att inte gå vidare med alla risker det innebär. Vi behöver inte fler tips och kommentarer.

    Tack!

  • Svar på tråden Psykisk sjukdom fritidspedagog
  • Anonym (mamma)

    Jag var igår kväll hemma hos mina barns pappa och hans flickvän och fick veta detta. Hans flickvän har varit gift med denna personen....

    Du behöver inte ifrågasätta mina fakta. De som har tips kan svara i denna tråden övriga undanbedes kommentarer.

  • Anonym (Bit)

    Vad är det för psykisk sjukdom?

    Jag hade nog tagit ett samtal med rektorn och framfört att att jag känner oro då jag vet om personens sjukdom och historia. Jag hade frågat hur de tänkt när de anställt denna person med tanke på eventuella risker för barnen och om det finns någon plan/åtgärder för detta. Sen får man se vad man får för svar och fortsätta utifrån det.

  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2014-08-30 00:12:51 följande:

    Vad kan man som förälder göra när en barns har en fritidspedagog med diagnostiserad psykisk sjukdom? Psykiska sjukdomen innebär bland annat våldsamt beteende. Finns det några mediciner som gör personen direkt olämplig?

    Inga domar om brott finns men återtagna polisanmälningar. En vän har haft skyddad identitet pga av personen men den drogs in när offret tog tillbaka polisanmälan då det blev för jobbigt. Personen tar mediciner och har legat inlagd på psyke. Har blivit omplacerad ett flertal gånger.


    Fakta:


    Man kan inte dra tillbaka en anmälan om hot/våld.........

    Däremot kan det vid omprövning visa sig att tex skyddad identitet inte anses behövas.Ofta hänger det ihop med att den åtalade frias från brott i domstol eller att förundersökningen läggs ned.

  • Anonym (Bit)
    Anonym skrev 2014-08-30 09:19:47 följande:

    Fakta:


    Man kan inte dra tillbaka en anmälan om hot/våld.........

    Däremot kan det vid omprövning visa sig att tex skyddad identitet inte anses behövas.Ofta hänger det ihop med att den åtalade frias från brott i domstol eller att förundersökningen läggs ned.


    TS frågade inte efter det utan huruvida hon ska göra ang. att den här personen jobbar med hennes barn. Den juridiska historian är inte relevant, TS vet att detta är en person som är psykiskt sjuk, det räcker gott så. Om han är dömd eller inte spelar mindre roll för hennes oro. 

    Är det så svårt att bara svara på det hon undrar och är orolig över?
  • Anonym
    Anonym (Bit) skrev 2014-08-30 09:23:23 följande:
    TS frågade inte efter det utan huruvida hon ska göra ang. att den här personen jobbar med hennes barn. Den juridiska historian är inte relevant, TS vet att detta är en person som är psykiskt sjuk, det räcker gott så. Om han är dömd eller inte spelar mindre roll för hennes oro. 

    Är det så svårt att bara svara på det hon undrar och är orolig över?

    Ehhh jo det är i allra högsta grad relevant.


     


    Hon har hört att personen är psykisk sjuk och att en annan har haft skyddad id pga personen men det upphörde då personen drog tillbaka sin anmälan.


    Iom att man inte kan dra tillbaka en anmälan så faller trovärdigheten ganska rejält hos personen som påstår detta vilket gör att man starkt kan ifrågasätta om pedagogen öht har ngn diagnos eller om hen endast råkat ut för en persom som försöker misskreditera hen.

    Ang skyddad id så krävs det i regel en dom mot någon för att få det öht. Det är väldigt svårt att få både skyddad id och besöksförbud i Sverige.

  • Kjell2
    Anonym (mamma) skrev 2014-08-30 00:12:51 följande:

    Vad kan man som förälder göra när en barns har en fritidspedagog med diagnostiserad psykisk sjukdom? Psykiska sjukdomen innebär bland annat våldsamt beteende. Finns det några mediciner som gör personen direkt olämplig?

    Inga domar om brott finns men återtagna polisanmälningar. En vän har haft skyddad identitet pga av personen men den drogs in när offret tog tillbaka polisanmälan då det blev för jobbigt. Personen tar mediciner och har legat inlagd på psyke. Har blivit omplacerad ett flertal gånger.


    Man kan byta skola, ta upp sin oro med personen eller chefen.
  • Anonym (mamma)

    Barnens pappa och hans flickvän hade möte med två pedagoger efter stängning igår och de ska ha möte med rektor på måndag. Jag vill gärna ha tips på hur de kan trycka på, på måndag.

    Jag har sagt att de ska ta med kopior på polisanmälningar, papper på skyddad identitet samt foto på mediciner med hans namn på (detta finns). Det finns även mobiltelefoner sparade med hotfulla sms och där det erkänns med psykisk sjukdom. Tyvärr kan nog inte skolan begära journaler angående det psykiska. De brukar endast titta i brottsregistret.

    Troligen kan de inte göra något då en dom inte finns men vi vill att de inte förlänger hans tid, inte ger honom extra timmar än de han får nu och om de möjligt kan tidsbestämma hans tid där då han just nu endast fyller ut extra timmar till där han annars är.

  • Anonym (mamma)

    Den psykiska sjukdomen inkluderar våldsamt beteende, därav skyddad indentitet. Mer än så behöver ni inte veta.

  • Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2014-08-30 09:28:25 följande:

    Ehhh jo det är i allra högsta grad relevant.


     


    Hon har hört att personen är psykisk sjuk och att en annan har haft skyddad id pga personen men det upphörde då personen drog tillbaka sin anmälan.


    Iom att man inte kan dra tillbaka en anmälan så faller trovärdigheten ganska rejält hos personen som påstår detta vilket gör att man starkt kan ifrågasätta om pedagogen öht har ngn diagnos eller om hen endast råkat ut för en persom som försöker misskreditera hen.

    Ang skyddad id så krävs det i regel en dom mot någon för att få det öht. Det är väldigt svårt att få både skyddad id och besöksförbud i Sverige.


    Jo man kan dra tillbaka och det är gjort. Ett av mina ex är polis så jag har faktiskt koll på att det är så. Skyddad identitet kräver normalt en dom men då detta har handlat om hur hög misstankegrad och grovt våldsamt beteende så har det räckt.det är. Polisanmälan drogs tillbaka då hon inte ville gå vidare med detta då det blev för jobbigt.

    Kan du vara snäll att sluta ifrågasätta och komma med tips istället. Tack.
Svar på tråden Psykisk sjukdom fritidspedagog