• Älskade mor

    Tvååring jätte, jätte rädd för dammsugaren!

    Förstår hur det blev så här. Jag hade köpt ny dammsugare och tvååringen var nyfiken och tryckte på knappar och den startade! Hen blev självklart förskräckt. Det var tre månader sen och hen är fortfarande skräckslagen och vill inte titta på dammsugaren (avstängd) och blir hysterisk om jag eller min partner säger ordet dammsugare. Hysterisk! Barnet är känsligt i andra situationer också. Jag vill inte att mitt barn ska vara så här rädd. Dessutom kan vi inte dammsuga när hen är hemma vilket gör det svårt att städa.

    Andra som har några erfarenheter? Ska jag undvika dammsugaren eller försöka vänja honom vid den sakta?

  • Svar på tråden Tvååring jätte, jätte rädd för dammsugaren!
  • rere88

    Min son va väldigt rädd för dammsugaren ett tag.

    trots att jsg hade honom i famnen när jag dammsög när han var bebis.

    han satt i soffan .. kände väl sig trygg där.. varje gång dammsugaren åkte fram.

    en dag släppte det bara och han började istället hjälpa till och dammsuga.

    jag tror alla barn är rädda för dammsugaren nån gång.. bara att vänta ut det.

    känner sig barnet tryggt i en famn eller på en speciell plats i hemmet när du dammsuger så låt den vara där.

    annars har jag ibga fler tips men tycker inte du ska undvika att dammsuga. Bättre o låta barnet vänja sih

  • Mymmlan

    Min var det med. Hen fick vara med och dammsuga själv, vi tog på hörselskydd det hjälpte också. Prova att leka med den, sitta på den, hoppa över slangen, klistra på klistermärken osv?

  • LillGris

    En dammsugare låter ganska mycket, det är nog mer vanligt än inte att barn är rädda för den. Köp hörselskydd och dammsug när barnet har dem på sig. Han kommer vänja sig! Min 2,5-åring var skräckslagen varje gång dammsugaren kom fram men nu har han lärt sig att den är ofarlig.

  • hon mot strömmen

    Låt dammsugare stå framme utan kontakten i mitt på golvet. Min son var rädd för dammsugaren när han var liten., fick dammsuga när han sov.

    tills slut släppte rädsla n för dammsugaren när han fick ta det i sin egen takt.

  • fesun

    Vår 4åring var också jätterädd, han fick panik bara han såg en dammsugare eller om man pratade om att dammsuga. En gång såg han en dammsugare på öf och efter det vågade han inte gå genom korridoren själv på flera veckor!

    Vi lät det vara, dammsög inte när han var hemma och tittade på bilder och filmklipp på när andra barn dammsög. När han var redo lät vi den stå framme i npgra veckor. Skräcken höll i sig i nästan tre år men nu tjatar han om att få dammsuga :) Han är för övrigt också en extremt känslig kille!

  • Almina

    Om du ställer in dammsugaren på att suga med lägsta möjliga effekt så låter den nog mindre. Då kanske han inte blir lika rädd?

Svar på tråden Tvååring jätte, jätte rädd för dammsugaren!