• Mimmi O

    Svårare att nå viktnedgång under amning med LCHF?!

    Jag har nu gått på LCHF i en vecka.

    Jag ammar min son på 2 månader samtidigt.

    Förra gången uteslutande jag helt kolhydrater första veckan för att kickstarta och då gick jag ner ca 4kg första veckan.

    Nu ville jag inte utesluta kolhydrater (i form av grönsaker) helt för sonens skull utan äter en del grönsaker ändå.

    Nu när jag ställde mig på vågen så fick jag en chock. ENDAST 0.8kg ner på en vecka!

    Jag blev alldeles deppig och förstod inte alls vad jag gjort fel.

    Kan det vara så att det är svårare för mig att gå ner under amning?
    (Jag har inte fuskat med maten alls)

    En vanlig dag kan vara såhär;

    Frukost:
    Kesella med frysta hallon

    Lunch:
    Kesoplättar med blåbär

    Mellis:
    Kesella

    Middag:
    Lax med ost, smör och broccolimos (broccolimos på broccoli, grädde, smör och ost)

    Tacksam för hjälp!

  • Svar på tråden Svårare att nå viktnedgång under amning med LCHF?!
  • Sassan1

    Tycker inte att du behöver skynda med att gå ner när din bäbis är så liten.

    Men hur mycket fett är det i kesella? Det blir ganska mycket mejeriprodukter du får i dig under en dag, och vissa har svårt att gå ner om dom äter mycket mejeriprodukter. Kanske du kan byta ut kesellan vid mellanmålet till avokado istället.

    Och lägga till ägg till frukosten då det mättar bra.

  • rere88

    Du ska aldrig banta när du ammar... då kommer det störa din produktion av bröstmjölk.

    Vill du gå ner i vikt kan du istället motionera mer.

  • Illusion

    Jag gick väl ned 2 kg under tiden jag ammade. Jag bantade inte då mjölkproduktionen blev sämre. 

  • Mimmi O
    rere88 skrev 2014-08-30 08:44:48 följande:

    Du ska aldrig banta när du ammar... då kommer det störa din produktion av bröstmjölk.

    Vill du gå ner i vikt kan du istället motionera mer.


    Men jag bantar inte. Det här är ingen bantningsmetod... Det är en sund livsstil med enbart naturliga råvaror etc. Det är inte samma sak.
  • Mimmi O

    Tack för svar! Det är 10g fett i kesellan/ 100g

    Men jag vill inte skippa mejeriprodukter helt heller för sonens skull... Men om man äter mjölk/laktosfritt istället?

    Eller har det samma effekt som vanlig

    mjölk/mejeriprodukter?

  • Fantasilös

    Kesella innehåller protein och kolhydrater men inte jättemycket fett så skippa det helt och hållet samma sak med keso. Middagen ser bra ut men byt ut det andra, skippa mellanmålet och ät mer fett.

  • Annelie 76

    Det är inte kostens fel att du inte går ner, det är amningen. Du har en massa hormoner i kroppen som vill lagra fett, inte använda det och då blir det segare. Som de brukar säga, nio månader upp, nio månader ner.

    Dessutom kan det ta ett tag ändå. Det är inte alla som rasar i vikt på en gång. Det är ungefär som lotteri, vissa vinner men inte alla. Utrusta dig med lite tålamod och njut av din bebis så kommer nog viktnedgången igång snart.

  • Mimmi O
    Fantasilös skrev 2014-08-30 09:04:14 följande:

    Kesella innehåller protein och kolhydrater men inte jättemycket fett så skippa det helt och hållet samma sak med keso. Middagen ser bra ut men byt ut det andra, skippa mellanmålet och ät mer fett.


    Men proteiner är väl väldigt bra att äta?

    Tack för tipset!
  • Mabaja

    Det tog mig två veckor med lchf så var amningen obefintlig! Jag sinade. Skulle tänka på vad som är viktigast- amning eller viktnedgång...

  • Annelie 76
    Mimmi O skrev 2014-08-30 09:10:56 följande:
    Men proteiner är väl väldigt bra att äta?

    Tack för tipset!
    Du ska äta lite eller inga kolhydrater, lagom med protein och mycket fett. Proteinet ska vara ungefär som du åt innan, det är kolhydraterna och fettet som ska ändras.
  • MxMeNow

    När man bantar lösgörs "gifter" i kroppen som kommer ut i mjölken. Så bortsett från att din mjölkproduktion påverkas så får ditt barn i sig onödigt skit när hen äter.

  • Mimmi O
    MxMeNow skrev 2014-08-30 09:33:01 följande:

    När man bantar lösgörs "gifter" i kroppen som kommer ut i mjölken. Så bortsett från att din mjölkproduktion påverkas så får ditt barn i sig onödigt skit när hen äter.


    Men vad är det som inte förstås?

    Jag bantar inte... Och tar inte bort kolhydrater samt mejeriprodukter helt på grund av min son i åtanke.
  • Mimmi O
    Mabaja skrev 2014-08-30 09:12:28 följande:

    Det tog mig två veckor med lchf så var amningen obefintlig! Jag sinade. Skulle tänka på vad som är viktigast- amning eller viktnedgång...


    Men märkte du inte att mjölken höll på att sina innan den blev obefintlig?

    Jag håller helt enkelt koll på mjölken.

    Förövrigt så var inte det här min fråga. Min fråga var om viktnedgången kunde bli långsammare pga amning.

    Jag behöver inga moralkomnentarer om att mjölken sinar.
  • Mikki86

    Okey du bantar inte men säg så här istället, vid viktnedgång så lösgörs "gifter" i kroppen som i sin tur går ut i mjölken som kan vara farliga för barnet!!

  • Annelie 76
    Mimmi O skrev 2014-08-30 09:50:09 följande:
    Men märkte du inte att mjölken höll på att sina innan den blev obefintlig?

    Jag håller helt enkelt koll på mjölken.

    Förövrigt så var inte det här min fråga. Min fråga var om viktnedgången kunde bli långsammare pga amning.

    Jag behöver inga moralkomnentarer om att mjölken sinar.
    Viktnedgången kan bli långsammare pga amning. Du har dessutom lite graviditetshormoner kvar som ställer till det. Du har dessutom nyss börjat med LCHF och är mitt i omställningen, då kan det också vara lite si och så med viktnedgången. Det är mest vätska som försvinner första veckorna och den vill nog en ammande kropp ha kvar...

    Det borde inte bli några problem med mjölken bara du äter och dricker ordentligt. Skulle den minska så öka på kolhydraterna med grönsaker fa rotfrukter och nån enstaka frukt.
  • MxMeNow
    Mimmi O skrev 2014-08-30 09:47:59 följande:

    Men vad är det som inte förstås?

    Jag bantar inte... Och tar inte bort kolhydrater samt mejeriprodukter helt på grund av min son i åtanke.


    Vad som inte förstås?

    Du hävdar att du inte bantar men fokuserar på viktnedgång och lägger om kost för att gå ner i vikt. Är inte det att banta?
  • Ivana Humpalot
    Mikki86 skrev 2014-08-30 09:57:08 följande:

    Okey du bantar inte men säg så här istället, vid viktnedgång så lösgörs "gifter" i kroppen som i sin tur går ut i mjölken som kan vara farliga för barnet!!


    Precis vad jag tänkte säga! 
  • Fantasilös

    Protein omvandlas till "socker" om man äter för mycket av det så ät lika många gram som din målvikt är. Dvs vill du väga 70 kg ska du äta 70 gram protein om dagen:)

  • oOMayaOo

    Du äter alldeles för lite fett. Det enda målet som såg ok ut för mig är middagen. Blanda i grädde i kvargen åtminstone. Eller ät ägg till frukost. Omelett, kokt med majonäs, äggsmör mm.

Svar på tråden Svårare att nå viktnedgång under amning med LCHF?!