• Kroa

    Sår på näsan, vad är det?! *bild*

    Flera gånger under de senaste åren har jag fått samma sorts sår på näsan. Det är sällan, men när det väl kommer brukar de hålla i sig cirka 2 veckor (om inte jag minns fel)..
    Det börjar med att det känns som om man får en finne. Jag rör inte på det alls, men det börjar vara direkt. Det blir ett område som blir rött och det finns klumpar med var över hela. Under känns det lite knottrigt, men jag brukar försöka låta bli att inte röra på det alls. Det kliar ibland och jag kan inte komma i närheten av näsan alls utan att det börjar vara och rinna.
    Under någon vecka brukar det bli större och värre, för att sedan läka och bli bättre. Just nu har jag haft det i cirka två dagar och jag är inne i "bli värre"-perioden.
    Finns det någon som känner igen detta? Snällaaaa! Är det bara en finne liksom eller borde jag vara orolig?

  • Svar på tråden Sår på näsan, vad är det?! *bild*
  • Sasssaa

    Du kanske har herpes? Herpes är ett latent virus som kan vara återkommande. Herpes är munsår, men har för mig att det även kan sitta vid näsan.

    Det enda du kan göra mot herpes (om det skulle vara det) är att låta det vara och försöka få det att läka så bra som möjligt, på Apoteket finns det olika preparat som är "virusdödande" man kan använda sig av.

    Är du osäker så bör du kontakta läkare, så du kan behandla det rätt då det uppkommer:) eftersom det är återkommande så verkar det iaf vara någon typ av latent virus..

  • Mabaja

    Ser ut som herpes.

    Jag ser iaf ut så när jag får herpesblåsor på näsan...

    Om ca en vecka är det borta

  • Mabaja

    Nu läste jag texten och japp- precis som du beskriver har jag det!

  • Kroa

    Åh men fy. Smittar det bara när jag har utslagen? Kan jag smitta min 1-åriga dotter också? Det vore ju verkligen inte bra.. :(

  • Kroa

    Ja det får jag absolut göra då! Usch då. Hade hoppats på att det bara var en finne..

  • Anonym (blåsan)

    Herpes, definitivt. När jag får blåsor brukar jag börja med att tvätta med sårsprit, sen ha på zinkpasta (uttorkande). När blåsorna har torkat ut kör jag med Eight Hour Cream (läkande). Det finns särskilda salvor på apoteken, men dom funkar inte lika bra som detta tycker jag.

  • Anonym (linda)

    Min dotter har samma problem med sådana ständigt återkommande utslag.
    Oftast bara just på näsvingen men ibland..som nyligen riktigt illa...även utbrett på läppen (som svullnar upp så hon inte kan stänga munnen)

    Misstänker att det är herpes (svinkoppor är dock så sabla lika) just för att hon alltid får i samband med sänkt immunförsvar pga stress, förkylning eller om hon solat utan solskydd på läpparna.

    Vilket fall...har prövat de receptfria medel för herpes men enda som biter på såren är Microcid (för svinkoppor) som torkar ut såret på 2-3 dagar.

  • Anonym (svinkoppan)

    Får detta ganska ofta. Hade mkt halsfluss förr. När mandlarna åkte väck kom detta istället (hade det före också). Bla hade jag en katt som tvättade mig på näsan...hon hade streptockocker i halsen. När jag känner att det kommer kan jag lindra med alsolsprit/gel el kolloidalt silver.

    Ibland på munnen ibland näsan.

    En läkare har bedömt det som impetigo (hade positivt halsprov utan ont i halsen).

    Så ring din vc alt testa att egenvårdsbehandla som svinkoppor. Är ju inte fel att få diagnos.

Svar på tråden Sår på näsan, vad är det?! *bild*