• Skötsam

    Är hon för ung för mig (18år) ?

    Hej

    Jag träffar en tjej som är född 96, dvs 18 år och går i gymnasiet.
    Hon är fin på många sätt , jag gillar henne och hon gillar mig också.
    Själv är jag 25 och har arbetat några år.

    Kanske ska tillägga att min bror är född 93 och är sambo med en tjej född 89 (lika gammal som mig).
    Så åldersskillnad finns ju inom familjen, men inte så stor som det är mellan mig och tjejen jag träffar. Inte heller inom min närmaste kompis krets.

    Vad anser ni, skulle jag framstå som konstig om jag blir partner med tjejen i fråga?

  • Svar på tråden Är hon för ung för mig (18år) ?
  • Minna76

    Nej verkligen inte. Hon är ju myndig och sju år är ingen åldersskillnad enligt mig och särskilt inte då ni blir lite äldre så är det ju inget alls. Huvudsaken ni gillar varandra och vill vara tillsammans så får ni strunta i om andra har något emot det. Varför skulle de ha det förresten?

  • lilalarv

    Håller med minna76, hon är myndig och 7 år är inte spec mycke tycker jag. Jag blir 20 i år och min sambo 25. många reagerade på att de va fem år mellan oss men kan ärligt säga att vi funkar så läskigt bra ihop! Har en lillasyster som är 18, hon hade ihop det med min sambos kompis, inget konstigt med det. Jag tror att det har helt och hållet med mognad att göra.

    Och ett tips är att om ni vill bli seriösa, så åk på en semester ihop! Då får man verkligen se hur det är att vara med varandra till 100% inget mega resa men minst 4 dagar! Klarar ni av det så grattis! Inte? Nä så kanske ni inte funkar så bra ihop.. Denna metoden funkar! Har provat med mina få jag haft i mitt korta liv och min mamma har alltid kört på den metoden! Funkar verkligen! Lycka till :)

  • MySecret

    Nej, ni är båda vuxna. Kör på :)

    Jag var 15 när jag blev tillsammans med min sambo, många höjde på ögonbrynen då han är 6år äldre. Men nu när det har gått 8,5år det ingen som tycker det är konstigt längre ;)

  • Anonym (j)

    Åldersskillnaden tänder en liten, liten varningslampa. Men du verkar ha en sund inställning till det hela så den lampan slocknar nog snart igen. Lycka till!

  • Philanthropy
    Anonym (j) skrev 2014-08-31 12:51:56 följande:

    Åldersskillnaden tänder en liten, liten varningslampa. Men du verkar ha en sund inställning till det hela så den lampan slocknar nog snart igen. Lycka till!


    Vad varnar den lilla, lilla varningslampan för då?
  • Minna76
    Philanthropy skrev 2014-08-31 12:57:39 följande:
    Vad varnar den lilla, lilla varningslampan för då?
    Det undrar jag också. Jag var 20 år när jag blev tillsammans med en man som var 33. Inga problem. Nu är jag tillsammans med en som är fjorton år äldre.
  • Anonym (j)
    Philanthropy skrev 2014-08-31 12:57:39 följande:
    Vad varnar den lilla, lilla varningslampan för då?

    Ojämnt maktförhållande. En som fortfarande bor hos, och blir försörjd av, sina föräldrar brukar ha relativt begränsade kunskaper om hur man tar sig fram här i världen jämfört med en genomsnittlig 25-åring. Det finns alltid en liten risk att den som har ett övertag utnyttjar det. Men då rör det sig ju främst om vuxna som aktivt letar efter en partner bland naiva tonåringar. TS verkar inte vara den sorten.
  • Philanthropy
    Anonym (j) skrev 2014-08-31 13:07:19 följande:

    Ojämnt maktförhållande. En som fortfarande bor hos, och blir försörjd av, sina föräldrar brukar ha relativt begränsade kunskaper om hur man tar sig fram här i världen jämfört med en genomsnittlig 25-åring. Det finns alltid en liten risk att den som har ett övertag utnyttjar det. Men då rör det sig ju främst om vuxna som aktivt letar efter en partner bland naiva tonåringar. TS verkar inte vara den sorten.
    Jag tycker det är sundare att se på alla de positiva aspekter som finns av att träffa en person som är mer världsvan. Och det oavsett om den mer världsvana är den yngre eller äldre i förhållandet.
  • Anonym (Skötsam)

    Hej igen alla glada och tack för era svar!

    Tjejen det handlar om här är inte född 96 utan hon är född 97 och är nyligen fyllda 17 år.  Hade fått fel info. 

    Så vad anser ni, är det fortfarande moraliskt ok för en skötsam och positiv kille i min ålder att dejta en tjej på 17 år ? 
    Spontant känns det lite ungt, men man ska väll kanske inte stirra sig helt blind på åldern utan kolla hur allt annat stämmer överens.

  • Anonym (been there)

    Jag och min före detta var i samma sits när vi träffades. Han var 25, hade en vidareutbildning och hunnit jobba i några år, jag skulle börja sista året på gymnasiet. Många runt omkring var skeptiska, men vi körde på och det höll mellan oss i fyra år.

    Däremot tror jag att det är större risk att man växer ifrån varandra när hon är så pass ung. Under de fyra åren vi var tillsammans hände det enormt mycket i mitt liv. Bara att gå från att vara i tryggheten på gymnasiet, till att ta studenten och helt plötsligt själv ha ett enormt ansvar, som man tidigare aldrig behövt ta, påverkar mycket i ens liv. De närmaste åren kommer hon förmodligen ändras mycket, men då framför allt till det bättre, eftersom hon kommer tvingas mogna. Du däremot, lever förmodligen i en ganska trygg vardag. Du har flyttat hemifrån, har jobb osv och är van att ta ansvar över dig själv, din vardag och din ekonomi.

    Jag ser detta dock inte som ett problem, utan kör på! Men det är värt att ha i åtanke :) Önskar er all lycka!!

Svar på tråden Är hon för ung för mig (18år) ?