• Anonym (Input tack!)

    Rimlig boendekostnad?

    Vi ska flytta och kommer därmed höja våra boendekostnader. När jag räknar nu får jag det till att vi skulle ha 35,000 kr kvar efter boende ink amortering är betalt.

    Mina funderingar:
    *Är detta en rimlig summa att ha kvar efter boende?

    *Vad händer om räntorna går upp (banken har räknat på att vi ska klara 8%)?

    *Vad händer om vi ska ha barn och gå på föräldraledighet? Hur mycket minskar inkomsten då?

    Vi har några konkreta grejer vi skulle kunna dra ner på om det blir mer knapert men börjar ändå känna mig nervös.

    Er input tack!

  • Svar på tråden Rimlig boendekostnad?
  • Anonym (övriga kostnader)

    hej, detta är inte mitt specialfält, men svarar ändå

    jag tycker att 17 500 per person låter helt rimligt att leva på, särskilt som ni ju kommer att dela på tv, el etc. Frågan är ju om ni har andra stora utgifter, som tex tågpendling eller en eller flera bilar. Och om ni fortfarande kan komma till arbetet utan dem om ni måste dra ned rejält och sälja bort fordon. 

    Barn kostar vad man låter dem kosta i viss utsträckning. Sedan tillkommer det sociala trycket på vad man kan köpa och inte till dem, men där får man ju ha en plan för hur man hanterar grupptrycket. 

  • Anonym (Prof kalkyl)

    Vad som är rimligt eller inte beror ju  helt på hur ni lever idag. Vad har ni för vanor, andra lån? bilar? nöjen?

    Ni måste ju sätta er och göra en kalkyl på just ERT liv och se om det går ihop, det finns nog folk som tycker att det är extremt mycket pengar och andra som inte skulle klara sig.

  • Anonym (Input tack!)

    Vi kommer att flytta närmre jobb så vi kan förhoppningsvis bli av med busskortet.

    Jag har budgeterat för 7000 i mat ink lunch, 10 000 kr för sparande (resor och buffert) och 9000 kr i fickpengar. Efter detta och fasta kostnader så har vi 4000 kvar till övrigt.

    Om vi sparat mycket så har vi lite marginal om räntan går upp, tänker jag...

  • Anonym (Input tack!)

    Vad är det du tycker är snålt?

  • Anonym (Input tack!)
    Bunny on speed skrev 2014-09-02 21:50:31 följande:

    Att bara ha 35k kvar efter boende.


    Bunnies, it must be bunnies!
    Hur mycket rekommenderar du att man bör ha kvar?
  • Bunny on speed
    Anonym (Input tack!) skrev 2014-09-03 06:19:10 följande:

    Hur mycket rekommenderar du att man bör ha kvar?


    Hur mycket tycker du själv känns bra?
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (Input tack!)
    Bunny on speed skrev 2014-09-03 06:31:49 följande:
    Hur mycket tycker du själv känns bra?
    Bunnies, it must be bunnies!
    Vet inte, det är därför jag frågar. Har alltid haft sparpengar så har inte behövt fokusera så mycket på det då jag alltid haft en backup. Nu är sparkontot skrapat och skall byggas upp på nytt.
  • Anonym (Input tack)
    Anonym (Input tack!) skrev 2014-09-03 09:27:51 följande:
    Vet inte, det är därför jag frågar. Har alltid haft sparpengar så har inte behövt fokusera så mycket på det då jag alltid haft en backup. Nu är sparkontot skrapat och skall byggas upp på nytt.
    Anledningen att vi precis tömt sparkontot är förresten att den gick till kontantinsats.
Svar på tråden Rimlig boendekostnad?