• tuvali1

    För mycket fostervatten!! Orolig...

    Hej alla!

    Har legat på översta SF-kurvan sen första mätningen vecka 25.
    Blev skickad på TUL. Normalstor bebis men för mycket fostervatten! AFI 29.
    De såg att bebisen hade magsäck och urinblåsan var fylld. Njuren såg också bra ut. Det var vad bm sa so gjorde UL! Nu ska jag ändå skickas till en ultraljudsläkare för ytterligare koll. Vad vill hon kolla på? Eftersom bm sa att de inte kunde se nåt fel på bebisen. Vad kan fel? Kan hon se nåt som inte visat sig tidigare?
    Ni som varit med om samma! Hör av er!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-01 11:37
    TUL gjordes i vecka 33.

  • Svar på tråden För mycket fostervatten!! Orolig...
  • E2012smamma
    tuvali1 skrev 2014-09-01 11:36:44 följande:

    Hej alla!

    Har legat på översta SF-kurvan sen första mätningen vecka 25.
    Blev skickad på TUL. Normalstor bebis men för mycket fostervatten! AFI 29.
    De såg att bebisen hade magsäck och urinblåsan var fylld. Njuren såg också bra ut. Det var vad bm sa so gjorde UL! Nu ska jag ändå skickas till en ultraljudsläkare för ytterligare koll. Vad vill hon kolla på? Eftersom bm sa att de inte kunde se nåt fel på bebisen. Vad kan fel? Kan hon se nåt som inte visat sig tidigare?
    Ni som varit med om samma! Hör av er!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-01 11:37
    TUL gjordes i vecka 33.


    Alltså. Jag ligger också på översta kurvan ingen som sagt ett ord om det?

    Allt inom kurvan är väl normalt? Därför det är en kurva. Om man hamnar utanför kanske man borde börja undra..
  • tuvali1

    Jo, förlåt... Jag hade hoppat upp en liten bit över översta kurvan vid mätningen i vecka 32... Men inte mycket! Tänk så många som måste missas då??

  • tuvali1
    E2012smamma skrev 2014-09-01 11:42:04 följande:
    Alltså. Jag ligger också på översta kurvan ingen som sagt ett ord om det?

    Allt inom kurvan är väl normalt? Därför det är en kurva. Om man hamnar utanför kanske man borde börja undra..
  • E2012smamma
    tuvali1 skrev 2014-09-01 11:44:23 följande:

    Jo, förlåt... Jag hade hoppat upp en liten bit över översta kurvan vid mätningen i vecka 32... Men inte mycket! Tänk så många som måste missas då??


    Jag vet inte vad för mkt fostervatten skulle tyda på?

    Du kanske ska ringa din bm å fråga vad det innebär...
  • tuvali1
    E2012smamma skrev 2014-09-01 12:05:40 följande:
    Jag vet inte vad för mkt fostervatten skulle tyda på?

    Du kanske ska ringa din bm å fråga vad det innebär...
    Diabetes (uteslutet), missbildning i mag-tarmkanalen. Troligtvis oxå uteslutet då bm såg både magsäck och urinblåsa. Annars vet jag inget? Det var det som min bm sa...

    Så därför undrar jag ju vad UL-läkaren kan se som inte bm sett?
  • Kasperina

    Om det finns indikatorer som KAN betyda att det är något som är fel är det nog standard att man skickas till UL-expert för säkerhets skull. Det finns alltså ingen misstanke om att något är fel, men ett fel som man inte tror finns måste fortfarande uteslutas om indikatorer finns.

  • tuvali1
    Kasperina skrev 2014-09-01 12:14:16 följande:

    Om det finns indikatorer som KAN betyda att det är något som är fel är det nog standard att man skickas till UL-expert för säkerhets skull. Det finns alltså ingen misstanke om att något är fel, men ett fel som man inte tror finns måste fortfarande uteslutas om indikatorer finns.


    Ok, tack! Har du själv haft för mycket fostervatten?

    Men enl. bm så var det ju inget fel på bebisen? Varför inte nöja sig där då? Är hon osäker? Hon sa att det man KAN misstänka vid för mycket vatten är att barnet inte kan svälja. Men det KAN det sa hon eftersom de sett urinblåsa o magsäck. Vad kan annars vara fel?
  • Vickan I

    Allt är säkert bra, men för mkt fostervatten KAN vara ett symptom på att något är fel och därför är det standard att en läkare då ska göra ett riktat ultraljud där man ser extra noga på hjärta, hjärna och andra organ. Detta för att se om det finns indikationer på andra avvikelser som kan förknippas med stor fostervattenmängd som ex neurologiska avvikelser el kromosomavvikelser. Men många gånger är allt helt bra också.

  • tuvali1
    Vickan I skrev 2014-09-01 12:40:36 följande:

    Allt är säkert bra, men för mkt fostervatten KAN vara ett symptom på att något är fel och därför är det standard att en läkare då ska göra ett riktat ultraljud där man ser extra noga på hjärta, hjärna och andra organ. Detta för att se om det finns indikationer på andra avvikelser som kan förknippas med stor fostervattenmängd som ex neurologiska avvikelser el kromosomavvikelser. Men många gånger är allt helt bra också.


    Så det kan alltså finnas andra orsaker än stopp i mag-tarmkanalen? Det ovan har bm inte sagt ngt om till mig. Att det kan vara tecken på neurologiska avvikelser eller kromosomavvikelser??

    Kan det vara fel på hjärta o hjärna pga fostervattensmängd?
  • Vickan I

    Om bm sagt att du inte ska oroa dig så försök att lyssna på henne. De brukar vara försiktiga med att säga att allt är bra om de inte är väldigt säkra. Som sagt, rutin att skickas till läkare. Det hänger väl ihop med de neurologiska avvikelserna att bebisen ex kan ha svårt att sälja. Jag hade själv en andra graviditet med förhöjd risk för fosterskador (lång historia) och jag googlade en massa (vilket verkligen är på gott och ont) och läste mycket.

Svar på tråden För mycket fostervatten!! Orolig...