• En struts

    Vattnar jag för mycket på min orkidé?

    Jag har aldrig haft en orkidé, men har en hemma nu pga att sambon fick det som avtackningsgåva på sitt jobb. Det jag har hört är att man dränker den i vatten en timme (den får bada i krukan då) och sen vill den ha torrt en vecka.
    Nu är det så att jag brukar glömma bort den där timmen och så står den och badar en hel natt kanske. Blir det för mycket för den?
    Såg något på nätet om att det är större risk att man vattnar ihjäl en orkidé än att man vattnar för lite.

  • Svar på tråden Vattnar jag för mycket på min orkidé?
  • Fia 28

    Det beror ju förståss på hur mycket folk den får om den behöver mycket vatten eller inte. Men ett helt dygn i ett vattenämbar låter lite väl. Själv försöker jag vattna extremt lite, men ändå lyckas jag dränka dem.

  • Aaamanda

    Jag har absolut inga gröna fingrar, de flesta blommor hinner sloka innan jag kommer ihåg att vattna. Men mina orkidéer mår oftast jättebra. De får en liten skvätt kanske varannan vecka :)

  • Fia 28
    Aaamanda skrev 2014-09-01 14:00:41 följande:

    Jag har absolut inga gröna fingrar, de flesta blommor hinner sloka innan jag kommer ihåg att vattna. Men mina orkidéer mår oftast jättebra. De får en liten skvätt kanske varannan vecka :)


    Jo jag har också hört att varannan vecka ska vara passligt.
  • En stund i solen

    Oj en hel natt låter mycket. De är ju lite känsliga med för mycket vatten. Jag fick lära mig när jag fick min första orkidé att det är bra att ha den i genomskinliga krukor/glaskrukor så man ser rötterna.

    Så länge det ser fuktigt ut (imma på glaset t.ex) så låter man den vara. När det är torrt genomvattnar man. Helst med regnvatten eller vatten som stått några dar och som är rumstempererat. (jag har vattnat med kranvatten och det funkar bra det också).
    Man vattnar antingen ovanifrån rejält så det blir blött runt alla rötter och är noga med att allt vatten rinner ut eftersom blomman inte vill stå i vatten. Eller låter den stå i vatten tills den är genomvattnad, lyfter upp åt låter vattnet rinna ut.  

    Så har jag gjort med mina orkidéer och ännu har inget dött :). Den äldsta är visserligen bara från 2009, men den blommar tacksamt 8-10 månader om året.

    Jo, placeringen är ganska viktig också. Mina står i ett söderrum. Mellan oktober - mars står de på fönsterbrädan, och mellan mars - oktober står de en bit in i rummet eftersom solen är för stark för dem då.  

    Lycka till. 

  • LillaJag06

    Jag vattnar mina var 14:e dag med en dl vatten. Har 3 stycken som är inne på sitt 4:e år!

    Har aldrig låtit fm stå i vatten faktiskt.

  • Lilla Pe

    Själv undrar jag om det där med orkidéers känslighet är en myt... Min äldsta orkidé har jag haft sen 2004, den lever och blommar så fint. Jag vattnar mina direkt från kranen så att det är vatten 7-8 cm i krukan. Sen låter jag den vara ifred tills den är helt torr, det tar väl ett par veckor. Har orkidéer i väst- och östläge.

  • En struts

    Tack för tipsen. Den är nog övervattnad. Ska gå efter det där med imma på glaset. Sen måste jag använda mig av en ny metod eftersom jag glömmer den i alldeles för många timmar.

  • En struts
    En stund i solen skrev 2014-09-01 14:02:23 följande:

    Oj en hel natt låter mycket. De är ju lite känsliga med för mycket vatten. Jag fick lära mig när jag fick min första orkidé att det är bra att ha den i genomskinliga krukor/glaskrukor så man ser rötterna.

    Så länge det ser fuktigt ut (imma på glaset t.ex) så låter man den vara. När det är torrt genomvattnar man. Helst med regnvatten eller vatten som stått några dar och som är rumstempererat. (jag har vattnat med kranvatten och det funkar bra det också).
    Man vattnar antingen ovanifrån rejält så det blir blött runt alla rötter och är noga med att allt vatten rinner ut eftersom blomman inte vill stå i vatten. Eller låter den stå i vatten tills den är genomvattnad, lyfter upp åt låter vattnet rinna ut.  

    Så har jag gjort med mina orkidéer och ännu har inget dött :). Den äldsta är visserligen bara från 2009, men den blommar tacksamt 8-10 månader om året.

    Jo, placeringen är ganska viktig också. Mina står i ett söderrum. Mellan oktober - mars står de på fönsterbrädan, och mellan mars - oktober står de en bit in i rummet eftersom solen är för stark för dem då.  

    Lycka till. 


    Det här ska jag tänka på. 

    Stackars orkidé. Vanvård av mig.
  • Honungsblomman

    Min står i gassande sol och värme, får cirka 15 ml vatten en gång i veckan. Den mår bra.

Svar på tråden Vattnar jag för mycket på min orkidé?