• Anonym (lelle)

    Är jag dömande eller är min släkt korkad?

    Well, som rubriken lyder. Stora delar av min släkt känns ibland skrämmande korkad. Nu undrar jag om det verkligen är så, eller om det här är anses som ?normalt?:


    De har ingen koll på saker utanför deras värld. Jag begär inte att alla ska vara väldigt allmänbildade, men de saknar de mest grundläggande kunskaper som man borde få av nioårig grundskola och av att surfa runt på Aftonbladet ett par gånger i veckan. Någon av dem visste t ex inte vem Annie Lööf var. Någon annan verkade ha väldigt vag uppfattning om vad andra världskriget var (?var Hitler rasist??).



    De tror på allsköns konspirationsteorier. Som att Systembolaget häller kräkmedel i spriten de säljer. Därför är det bäst att köpa av kusinen som bränner hemma.



    De tar allt väldigt bokstavligt och verkar ha VÄLDIGT svårt att förstå ironi eller vad som är ?på riktigt?. Samma person som varnar för Systemetspriten trodde t ex också att the Blair Witch Project var en dokumentärfilm, eftersom ?det stod så i förtexterna?.



    De går hellre till typ deras morsa som kan förorda någon skadlig huskur eller kör på enligt ?trial and error?-principen i stället för att konsultera en auktoritet på något område som en veterinär eller läkare. De kan uppenbarligen hantera en dator med internetuppkoppling, då de läser på Flashback och diverse konspirationsforum, så jag förstår inte varför det aldrig går att surfa in på t ex vårdguiden för att hämta information.



    Ingen har mig veterligen något begåvningshandikapp. Jag tror inte heller det är en klassfråga, då jag känner många med ungefär samma jobb och utbildning som är betydligt vettigare.


    Anledningen till att jag skriver det här är dels att jag behöver lufta många år av frustration. Inte bara för att de är korkade utan också för att de ofta får det att framstå som om det är mig det är fel på. (?snobbig?, ?överbeläst?, ?pjåskig? o s v). Men också för att jag faktiskt funderar på hur mycket jag vill ha de här människorna i mitt liv. Jag har uppriktigt sagt börjat tvivla på om jag vill utsätta mina barn för dem som barnvakter eller vid släktmiddagar.

  • Svar på tråden Är jag dömande eller är min släkt korkad?
  • Konservativ

    Det kanske är både och? Du är dömande och de är korkade. Eller också har de en annan världsbild än du, är du tolerant gentemot det?

  • Anonym (lelle)

    Ser att det blev lite konstigt nu när jag klippte in texten från worddokumentet. Det ska alltså vara "" där det är frågetecken. 

  • Anonym (lelle)
    Konservativ skrev 2014-09-01 16:20:28 följande:

    Det kanske är både och? Du är dömande och de är korkade. Eller också har de en annan världsbild än du, är du tolerant gentemot det?


    Hähä, så kan det förstås vara.

    Men mycket handlar ju inte om en annan "världsbild" utan om rena fakta. Nej, Systembolaget häller inte kräkmedel i sin sprit. Ja, det är oftast bäst att fråga en läkare innan man kör igång med sin egen kuckelimuck-kur. 

    Påstår någon något annat får de nog lägga fram belägg för det. 
  • Anonym
    Anonym (lelle) skrev 2014-09-01 16:25:33 följande:
    Hähä, så kan det förstås vara.

    Men mycket handlar ju inte om en annan "världsbild" utan om rena fakta. Nej, Systembolaget häller inte kräkmedel i sin sprit. Ja, det är oftast bäst att fråga en läkare innan man kör igång med sin egen kuckelimuck-kur. 

    Påstår någon något annat får de nog lägga fram belägg för det. 
    Så det finns en absolut sanning och du råkar sitta inne med den? Grattis hörru du!
  • Dixie
    Anonym skrev 2014-09-01 16:31:21 följande:
    Så det finns en absolut sanning och du råkar sitta inne med den? Grattis hörru du!
    menar du att man inte kan lite på fakta - utan att det finns olika varianter av sanningar och fakta - eller vad menar du? 
  • Anonym (lelle)
    Anonym skrev 2014-09-01 16:31:21 följande:
    Så det finns en absolut sanning och du råkar sitta inne med den? Grattis hörru du!
    Nej, jag menar att det finns saker man kan tycka och tro olika om. Som till exempel vilket parti som är bäst eller vad som händer efter döden. 

    Sedan finns saker som är fakta, som att jorden är rund. 
  • Konservativ
    Anonym (lelle) skrev 2014-09-01 16:44:41 följande:
    Nej, jag menar att det finns saker man kan tycka och tro olika om. Som till exempel vilket parti som är bäst eller vad som händer efter döden. 

    Sedan finns saker som är fakta, som att jorden är rund. 
    Så de tror att jorden är platt?
  • Anonym (lelle)
    Konservativ skrev 2014-09-01 16:50:10 följande:
    Så de tror att jorden är platt?
    Nej, men väl att skräckfilmer är på riktigt. 

    Får jag vända på frågan; vilket av de exempel som jag räknade upp tycker du att man kan ha olika åsikter om?
  • Konservativ
    Anonym (lelle) skrev 2014-09-01 16:56:00 följande:
    Nej, men väl att skräckfilmer är på riktigt. 

    Får jag vända på frågan; vilket av de exempel som jag räknade upp tycker du att man kan ha olika åsikter om?
    Man kan ha olika åsikter om precis allting. För min del tror jag inte att systembolaget häller kräkmedel i spriten. Men om man bara ska ha åsikt om det man själv är alldeles säker på så blir det inte mycket man vet. Har du själv besökt Neptunus? OM inte, tror du att den finns?
  • Anonym (Ja)

    Haha, din släkt ÄR korkad ts :) Sedan kanske fl är

    det bästa stället för din fråga... ;)

Svar på tråden Är jag dömande eller är min släkt korkad?