• Anonym (Gnägg)

    Allergi mot häst

    Har en dotter som är nyss fyllda nio år.
    Hon är konstaterad allergisk mot häst katt gräs björk gråbo.
    Hon medicinerar fullt.
    Nässpray tabletter och ögondroppar
    Nu ville hon börja på ridskola. Jag sa ja.
    Första gången så hack hostade hon och nös.
    Denna gång gjorde hon detsamma plus röda prickar (några) i ansiktet plus att hon nös näsblod (blodblandat) snor kom ut när hon nös.
    Är det någon som vet om allergin kan bli än värre?
    Är jag dum som utsätter henne för detta?
    Har hört flera allergiska som ändå hålls på men vet inte om jag vågar låta henne fortsätta.?

  • Svar på tråden Allergi mot häst
  • Vickan I

    Ja det kan bli mycket värre och det låter vansinnigt att fortsätta. Jättetråkigt, men skulle förklara att det inte går och försöka hitta något annat. Det är ju inte bara hästen utan hela miljön med hö (gräs) osv.

  • Aniiee

    Ja, det var dumt..... Dags att säga adjö till hästarna och hitta på något annat hon kan göra.


    When you laugh, laugh like hell. And when you get angry, get good and angry. Try to be alive. You will be dead soon enough
  • Anonym (Allergisk)

    Jag håller med Vickan. Det kan utvecklas och bli mycket värre och hon lider ju redan. Jag var superallergisk som barn,bara finna sig i allt man inte kunde/fick göra och det gör man som barn också.

  • Anonym (Gnägg)

    Känns så tråkigt hon är duktig och älskar hästar.

    Har ridit hos sin moster tidigare några gånger.

    Om man tar spay precis innan? Eller inhalerar men det kanske inte är värt det.

    Är rädd att hon ska få andnöd.

    Varför blir snoret blodblandat? (En fundering bara?) är själv inte allergisk så jag kan inget om detta.

    Dottern har förkylnings astma och dessa allergier. Jobbigt! Hon har medicinerat sedan feb-mars i år. Pollen har varit fruktansvärt.

    Fick åka in och få betapred i 2 omgångar.

    Svullnade i ansiktet Trots Max dos på mediciner.

  • Bekks

    Kolla om någon ridskola eller privatperson har en american curly i närheten. De är allergi vänliga. Fungerar det så kan hon ju fortsätta med ridningen

  • Vickan I

    Nej är inte värt det. Det kan utveckla värre och svårare allergi. Tillslut kanske hon inte kan sitta på en vanlig buss om en annan person har katt hemma osv. Mycket som är tråkigt, men sånt är livet. Nässpray ger ofta sköra slemhinnor och blodkärl vilket kan göra att blod kommer. Hon har fått akuta reaktioner så att Betapred behövdes och svullet ansikte. Nästa gång kanske det är andningen som tar stop. Hur kan du våga låta henne fortsätta? Jag var tokallergisk som barn, men är bättre nu. Har kvar de allergier du skriver och några till. Visst det har begränsat en del, men man finner andra vägar och hobbys.

  • Anonym (Gnägg)

    Vickan

    Betapred var ej vid möte av häst.

    Det var när pollen säsongen var som högst.

  • Vickan I

    Nej men om hon utsätts för dessa allergener så kan det förvärras samt nya allergier tillkomma så att det kommer behövas ex Betapred även vid andra tillfällen som hon nu klarar.

  • Anonym (Gnägg)

    Tack för Era svar! Ska nog överväga att säga ifrån.

    Är inte värt det! Synd!

    Ville prova. Läser om många som har hund katt häst fast de är allergiska. Men detta funkar ju bokstavligen inte.

  • Cecellli

    Som någon annan sa: sök efter American Curly hästar och kanske uteridskolor ( typ islandshästar). American Curly är inte allergi framkallande. Vet flera allergiska som har en sån häst.

  • Anonym (Allergisk)

    Jag är väldigt allergisk mot hundar,men tål ändå vissa raser så kolla upp den där specifika hästtrasen du! Glad 

  • Anonym (Gnägg)

    Svårt att hitta en sådan häst. Får helt enkelt bita i det sura äpplet.

    Min man och jag har sagt nu till dottern att hon inte kan fortsätta. Självklart blev hon jätte ledsen.

    Hon har pratat om att hon vill ha fiskar (inte alls samma sak) men har varit emot det. Funderar på att säga ja till det för att ge henne lite glädje i bedrövelsen.

    Men kommer hon att tycka att fiskar är kul ? Fiskar kan man ju inte gosa o leka med

Svar på tråden Allergi mot häst