• Mallanmillis

    Skydda sgi?

    Har lite frågor angående sgi

    Jobbar som sjuksköterska 90% och har ett vikariat som löper ut 31/12. Började jobba 9/6 efter att ha pluggat i 3 år på högskolan. Har precis fått reda på att jag är gravid.. Vet inte hur det ser ut efter årsskiftet om man får jobba på timmar eller om det blir ytterligare ett vikariat.

    Hinner jag få ihop en sgi under dessa månader?
    Hur gör jag för att skydda sgi?
    Vad händer om jag inte kan jobba pga graviditeten om måste bli sjukskriven om jag bara jobbar timmar efter årsskiftet?
    Och om jag bara jobbar timmar nästa år ovh inte kommer upp i 90% som jag gör nu kan jag räkna fp på de månader jag jobbat detta året från juni-dec??

  • Svar på tråden Skydda sgi?
  • Försäkringskassan

    Hej
    Du då du har en anställning som är mer än 6 månader är det den anställningen som ligger till grund för SGI.


    Det är i allmänhet din aktuella inkomst som ligger till grund för din sjukpenninggrundande inkomst. Den kan också beräknas på en tidigare arbetsinkomst. Men Försäkringskassan kan i regel bara ta hänsyn till arbetsinkomster som:


    beräknas pågå under minst sex månader eller

    är årligen återkommande.



    Om du har arbetat i minst 6 månader innan du blir arbetslös är din sjukpenninggrundande inkomst automatiskt skyddad i 3 månader. Det innebär att du i 3 månader har samma SGI som när du arbetade
    Din SGi är även skyddad om du blir sjukskriven.

    Skickar med en länk med faktabladet där du kan läsa mer om SGI.

    https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/517f29a9-c8a5-453f-8c59-0eab5a32e9bc/4080-A-sjukpenninggrundande-inkomst-anstalld1401.pdf?MOD=AJPERES

    Du har ställt din fråga till oss som svarar på sjukförsäkringen, den fråga som gäller FP kan du ställa till föräldraförsäkringen här på familjeliv eller via facebok

    Hälsningar
    Elisabeth handläggare.

Svar på tråden Skydda sgi?