• alicep

    Till er som tänkt rösta på de rödgröna

    Jag upplever att de flesta som sympatiserar med de rödgröna gör det för att man vill att mer pengar ska gå till skola, vård, omsorg osv. Om vi antar att alliansen får in lika mycket skatteintäkter (lägre skattesats men ökade drivkrafter för arbete) så vill ju alliansen lägga dessa på skola, vård, omsorg etc. De rödgröna vill dessutom bygga ut bidragssystemen vilket kommer betyda att mindre pengar kommer gå till skola, vård, omsorg etc. Vad säger ni?
  • Svar på tråden Till er som tänkt rösta på de rödgröna
  • PinkSugar

    Borde inte vara politiker som styr skola, vård och omsorg utan snarare borde människor med stor erfarenhet utan vård, skola och omsorg som styr.

  • Rödgrönrosa

    Fast grejen är ju att de skattelättnader som Alliansen har fört fram har gynnat höginkomsttagare så HIMLA mycket mer än vad det har gynnat de som kanske faktiskt behöver det. Och Alliansen har haft 8 år på sig att förbättra och utveckla samhället till det bättre, men det har bara gått utför.

    Klyftorna mellan människor ökar, man känner inte ett gemensamt ansvar över samhället, utan bryr sig bara om vad som hamnar i ens egna plånbok. Jag tycker det är dags att vi bryr oss mer om varandra!

    (och att skattepengar ska gå till välfärden - inte till riskkapitalbolag)

  • Anonym (solidaritet)
    Rödgrönrosa skrev 2014-09-02 15:51:46 följande:

    Fast grejen är ju att de skattelättnader som Alliansen har fört fram har gynnat höginkomsttagare så HIMLA mycket mer än vad det har gynnat de som kanske faktiskt behöver det. Och Alliansen har haft 8 år på sig att förbättra och utveckla samhället till det bättre, men det har bara gått utför.

    Klyftorna mellan människor ökar, man känner inte ett gemensamt ansvar över samhället, utan bryr sig bara om vad som hamnar i ens egna plånbok. Jag tycker det är dags att vi bryr oss mer om varandra!

    (och att skattepengar ska gå till välfärden - inte till riskkapitalbolag)



    Precis!
    Försämringarna inom ex vården behöver ju inte höginkomsttagarna bekymra sig om heller. De har ju råd med vård-försäkringar som garanterar förtur i vårdköerna.

    Försämringar i skolan? No problem de kan ju alltid anlita skattesubventionerad läxhjälp hemma istället.. osv..
Svar på tråden Till er som tänkt rösta på de rödgröna