• Anonym (?)

    ger ni som flaskmatar era barn lika mycket närhet som de som ammar

    Ärligt nu, ger ni som flaskmatar lika mycket närhet till era bebisar, ex tar av er tröjan, hud mot hud kontakt, gos och mys. Jag tvivlar inte för fem öre på att man kan, men frågan är huruvida man gör det i vardagen. 

    Sen om hurvida så mycket närhet är nödvändigt eller ej för en bebis är en annan diskussion...

  • Svar på tråden ger ni som flaskmatar era barn lika mycket närhet som de som ammar
  • Scratt

    Jag kan bara svara för mig själv men jag ger lika mycket närhet när jag flaskmatar som jag gjorde när jag ammade. När jag ammade tog jag inte alltid av mig tröjan och satt och tittade på barnet när det åt, utan oftast drog jag ner linnet lite och gav bröstet.

    När jag matar med flaska så är vi hud mot hud när jag matar kvälls och nattetid, på dagarna klär jag inte av mig för det.

    Gos och ögonkontakt ger jag mina barn mellan matningarna, hud mot hud kör vi på nätterna när dom har sovit i bara blöja på min mage...

  • Anonym (j)

    Jag hade inte min ammade bebis hud mot hud, så ja den flaskmatade bebisen fick lika mycket närhet. Däremot så hade jag mycket mer ögonkontakt med den flaskmatade bebisen än med bebisen som ammades.

  • elmadumle

    Har inte ammat våra barn men självklart har de fått lika mycket närhet som ett ammat barn, sedan känner jag inge som klär av sig heller när de ska amma, utan de bara drar upp så mycket som behövs för att bebis ska komma åt, man måste inte vara naken för att varken amma eller flaskmata.

  • iceball
    Anonym (?) skrev 2014-09-02 18:33:53 följande:

    eller består av hud iaf ;)


    Så egentligen behöver barn bara känna hud mot läpparna?

    jag har sett otaliga mammor amma barn och samtidigt fokuserat på något annat, som sällskapet eller mobilen. ..

    Det finns fördelar med båda, kan vi inte bara komma överens om det och sluta älta bröst vs flaska?
  • Anonym (?)
    iceball skrev 2014-09-02 18:40:35 följande:
    Så egentligen behöver barn bara känna hud mot läpparna?

    jag har sett otaliga mammor amma barn och samtidigt fokuserat på något annat, som sällskapet eller mobilen. ..

    Det finns fördelar med båda, kan vi inte bara komma överens om det och sluta älta bröst vs flaska?
    nje det skrev jag inte. men amning är hud hud mot hud kontakt automatiskt, ammar man inte måste man (för att uppnå samma nivå närhet) ägna väldigt mycket tid till hud mot hud kontakt... en annan aspekt är att ammande barn i regel (det finns undantag naturligtvis) äter oftare och längre... 
  • Anonym (LOL)
    Anonym (?) skrev 2014-09-02 19:18:28 följande:
    nje det skrev jag inte. men amning är hud hud mot hud kontakt automatiskt, ammar man inte måste man (för att uppnå samma nivå närhet) ägna väldigt mycket tid till hud mot hud kontakt... en annan aspekt är att ammande barn i regel (det finns undantag naturligtvis) äter oftare och längre... 
    Och hur visar sig denna minskade hudkontakt då?

    Jag hoppas du förstår att amning är en aspekt när man pratar om närhet. En av många andra.

    Har man inga problem med anknytningen så klarar man av att ge närhet till sina barn, vare sig de ammas eller inte.
  • Anonym (?)
    Anonym (LOL) skrev 2014-09-02 19:25:48 följande:
    Och hur visar sig denna minskade hudkontakt då?

    Jag hoppas du förstår att amning är en aspekt när man pratar om närhet. En av många andra.

    Har man inga problem med anknytningen så klarar man av att ge närhet till sina barn, vare sig de ammas eller inte.
    hur menar du, med hur visar sig denna minskade hudkontakt?
Svar på tråden ger ni som flaskmatar era barn lika mycket närhet som de som ammar