• Oroligalisa

    Gravid & alkohol

    Hej! Jag fick precis veta att jag är gravid. Vi kommer behålla det, MEN problemet är att i början av graviditeten (jag är tydligen i v7! ) så var jag på en firmafest och drack MÄNGDER, och efter det har jag också haft två utekvällar på byn med lite alkohol (ca 2 - 3 drinkar varje gång) Tror ni något kan ha skett med mitt barn? Jag vet att början på graviditeten är känslig och det å nu är jag såå orolig över detta, tänk om barnet blir sjukt på nåot vis utav detta..? Får inte tag i barnmorskan fören på TORSDAG.. är så orolig...

  • Svar på tråden Gravid & alkohol
  • Jag är bara jag

    Det är ingen som kan svara på det för ingen vet var gränsen går. Du får sköta dig hädanefter,inte en droppe! och tills du eventuellt är motbevisad tro att lilla pyret mår bra!

  • Bebis92

    Det är aldrig bra med alkohol under graviditet men det är inte lika farligt i början då fostret får all sin näring ifrån gulesäcken och inte från mamman. Så de är nog ingen fara

  • LillGris

    Omöjligt att svara på, men jag fick veta att jag var gravid typ en vecka efter den värsta valborgskvällen i mannaminne, då var jag i v.6 och kanonfull. Mådde skit hela graviditen tills han kom ut alldeles perfekt <3 anekdotisk bevisföring, jag vet, men det kanske lugnar lite i alla fall. Vi är fler som är sega på att fatta en graviditet och lever loppan innan vi inser att vi är preggo. Så känn dig inte dum. Jag söp som sagt och rökte som en borstbindare innan jag fattade och det blev tack o lov bra. :)

  • SatanLendMeADollar

    Äh ingen fara! Fram till typ v10 är det helt lugnt.

  • Pajret

    Öhh. till er som säger att det inte är någon fara? Var har ni fått reda på det? Det jag läst är att alkoholen rätt igenom moderkakan och påverkar fostret även tidigt i graviditeten.

  • jjjjo

    Jag var gravid på midsommar utan att jag visste det. Och som sagt jag drack också määängder med alkohol då. Fick reda några dagar senare att jag var gravid. Ringde och bokade tid hos barnmorskan och berättade som det var och hon sa att det inte var någon fara. Idag är jag i v 15 och min bebis mår super bra :)

  • Bebis92
    Pajret skrev 2014-09-02 22:15:36 följande:

    Öhh. till er som säger att det inte är någon fara? Var har ni fått reda på det? Det jag läst är att alkoholen rätt igenom moderkakan och påverkar fostret även tidigt i graviditeten.


    Det finns ingen moderkaka vid så tidig graviditet. Den är först utvecklad i ca v 10 och innan dess får fostret sin näring genom gulesäcken och inte ifrån mamman som sagt man ska såklart inte dricka för det, men vet man inte att man är gravid än så är det ingen fara.
  • Ziry
    Bebis92 skrev 2014-09-02 21:54:10 följande:

    Det är aldrig bra med alkohol under graviditet men det är inte lika farligt i början då fostret får all sin näring ifrån gulesäcken och inte från mamman. Så de är nog ingen fara


    SatanLendMeADollar skrev 2014-09-02 22:06:41 följande:

    Äh ingen fara! Fram till typ v10 är det helt lugnt.


    Bebis92 skrev 2014-09-03 08:19:29 följande:
    Det finns ingen moderkaka vid så tidig graviditet. Den är först utvecklad i ca v 10 och innan dess får fostret sin näring genom gulesäcken och inte ifrån mamman som sagt man ska såklart inte dricka för det, men vet man inte att man är gravid än så är det ingen fara.
    Det där stämmer inte. Det är aldrig helt lugnt att dricka under en graviditet, och embryot får inte sin näring från gulesäcken,

    Embryot står i direkt kontakt med mamman från första stund och därmed allt hon får i sig.


  • Ziry
    Oroligalisa skrev 2014-09-02 18:02:35 följande:

    Hej! Jag fick precis veta att jag är gravid. Vi kommer behålla det, MEN problemet är att i början av graviditeten (jag är tydligen i v7! ) så var jag på en firmafest och drack MÄNGDER, och efter det har jag också haft två utekvällar på byn med lite alkohol (ca 2 - 3 drinkar varje gång) Tror ni något kan ha skett med mitt barn? Jag vet att början på graviditeten är känslig och det å nu är jag såå orolig över detta, tänk om barnet blir sjukt på nåot vis utav detta..? Får inte tag i barnmorskan fören på TORSDAG.. är så orolig...


    Det är ingen som kan säga säkert att ditt barn inte har tagit någon skada. Men gjort är gjort, och du kan inte gräma dig över något du inte visste om.

    I de allra flesta fall går det bra, det viktigaste nu är att du släpper dina skuldkänslor och fokuserar på att göra så gott du kan resten av graviditeten.
  • Bebis92
    Ziry skrev 2014-09-03 08:22:52 följande:
    SatanLendMeADollar skrev 2014-09-02 22:06:41 följande:

    Äh ingen fara! Fram till typ v10 är det helt lugnt.


    Det där stämmer inte. Det är aldrig helt lugnt att dricka under en graviditet, och embryot får inte sin näring från gulesäcken,

    Embryot står i direkt kontakt med mamman från första stund och därmed allt hon får i sig.


    Eftersom det inte finns ngn moderkaka i början på graviditeten och det är genom moderkakan som barnet får i sig näring och grejer genom så är det rätt logiskt. Dessutom står det så på nätet plus att min bm sa så till mig och bm på kk tror att dem är rätt pålästa. Och varför ha en gulesäck i början annars?
  • Ziry
    Bebis92 skrev 2014-09-03 08:52:27 följande:
    Eftersom det inte finns ngn moderkaka i början på graviditeten och det är genom moderkakan som barnet får i sig näring och grejer genom så är det rätt logiskt. Dessutom står det så på nätet plus att min bm sa så till mig och bm på kk tror att dem är rätt pålästa. Och varför ha en gulesäck i början annars?
    Det är extremt tråkigt (och direkt oroande) att utbildad vårdpersonal sprider felaktig information.

    Logik har ingenting med saken att göra. Embryot får näring via modern genom direkt diffusion. Det är ett bevisat fakta.
    Att moderkakan inte är fullständig innebär inte att den finns. det är inte så att moderkakan uppstår över natten i vecka 12, moderkakan börjar skapas direkt.

    Gulesäckens uppgift är att bilda ett första cirkulationssystem innan den interna cirkulationen kommer igång.
  • Bebis92
    Ziry skrev 2014-09-03 10:03:59 följande:
    Det är extremt tråkigt (och direkt oroande) att utbildad vårdpersonal sprider felaktig information.

    Logik har ingenting med saken att göra. Embryot får näring via modern genom direkt diffusion. Det är ett bevisat fakta.
    Att moderkakan inte är fullständig innebär inte att den finns. det är inte så att moderkakan uppstår över natten i vecka 12, moderkakan börjar skapas direkt.

    Gulesäckens uppgift är att bilda ett första cirkulationssystem innan den interna cirkulationen kommer igång.
    Gulesäcken fungerar som en tillfällig moderkaka tills den riktiga moderkakan är färdigutvecklad i v 12 vet inte var du har fått din info ifrån men den är helt fel iaf.
  • Ziry
    Bebis92 skrev 2014-09-03 14:17:03 följande:
    Gulesäcken fungerar som en tillfällig moderkaka tills den riktiga moderkakan är färdigutvecklad i v 12 vet inte var du har fått din info ifrån men den är helt fel iaf.
    Vad exakt tror du att moderkakan gör? Den innehåller inte näringsämnena, den för över dom.
    Embryot får sin näring via direkt diffusion. Googla gärna.

    Min information kommer från en embryolog, gör din?
    Vill du själv fördjupa dig i ämnet (och därmed öka chansen att du slutar sprida missinformation) så rekommenderar jag Human Embryology av William J. Larsen
  • Bebis92
    Ziry skrev 2014-09-03 14:40:46 följande:
    Vad exakt tror du att moderkakan gör? Den innehåller inte näringsämnena, den för över dom.
    Embryot får sin näring via direkt diffusion. Googla gärna.

    Min information kommer från en embryolog, gör din?
    Vill du själv fördjupa dig i ämnet (och därmed öka chansen att du slutar sprida missinformation) så rekommenderar jag Human Embryology av William J. Larsen
    Den innehåller inte näringsämnena nej.. Men det är den som fångar upp det som mamman får i sig och går sedan via den och navelsträngen till fostret. Jag fick höra det på min inskrivning och när jag låg på sjukhuset för att jag skulle opereras. Jag tror inte dem ljuger och säger saker som inte är sant. Har dessutom läst barnsjukvård i skolan och fick MVG i betyg så jag står helt och hållet för min information har själv också legat på sjukhus i hela mitt liv och är väldigt informerad om allt sånt då min biologiska mamma både knarkade och drack sprit när jag låg i magen. Och jag har som tur inte drabbats pga det. Men just därför vet jag väldigt mycket om den saken.
  • Ziry
    Bebis92 skrev 2014-09-03 15:45:30 följande:
    Den innehåller inte näringsämnena nej.. Men det är den som fångar upp det som mamman får i sig och går sedan via den och navelsträngen till fostret. Jag fick höra det på min inskrivning och när jag låg på sjukhuset för att jag skulle opereras. Jag tror inte dem ljuger och säger saker som inte är sant. Har dessutom läst barnsjukvård i skolan och fick MVG i betyg så jag står helt och hållet för min information har själv också legat på sjukhus i hela mitt liv och är väldigt informerad om allt sånt då min biologiska mamma både knarkade och drack sprit när jag låg i magen. Och jag har som tur inte drabbats pga det. Men just därför vet jag väldigt mycket om den saken.
    Och ändå så framhärdar du i saker som inte är sant.

    Fakta är att embryot implanterar sig i livmoderväggen under ca 5-12 dagar efter befruktning. Fakta är att vid implantationen skapas tropoplastiska laguner. Fakta är att embryot får sin näring från modern via dessa tropoplastiska laguner genom direkt diffusion.

    Om det du påstår är sant, att foster inte påverkas av det mamman får i sig, hur förklarar du barnen som fick skador av Neurosedyn?
    Om ett embryo inte stod i kontakt med moderns blod skulle inget embryo någonsin skadas av något modern fått i sig oralt, och ändå finns det tusentals bevis på att det faktiskt har skett.

    Embryon behöver näring för att växa. I vecka 10 har embryot vuxit till 80ggr sin ursprungliga storlek.
    Gulesäcken är en del av embryot, och utvecklas precis som embryot ur ägget. Massa eller energi inte kan uppstå ur sig självt. Något som väger 0,1 gram inte kan öka i vikt till 10 gram genom att "äta upp sig själv"? (energiprincipen)
Svar på tråden Gravid & alkohol