• Anonym (Anna)

    Bajsolyckor - bara på förskolan

    Min dotter på 2 år är blöjfri sedan drygt en månad tillbaka. Det har gått hur smidigt som helst - hon ville nog eg ha slutat med blöja tidigare. Ytterst få kissolyckor och aldrig någonsin någon bajsolycka ens under "potträningen". Hon kan verkligen det där! Hon är även blöjfri på natten och vaknar och kliver upp och kissar eller bajsar mitti natten - ännu har inget kommit i sängen.

    Nu till problemet. Hon är femtontimmarsbarn och har gått ca 10 dagar på förskolan efter semestern. Då har det skett tre bajsolyckor där. Jag blir verkligen fundersam och undrar om de inte hör när hon säger till eller inte kan läsa av henne (nästan alltid säger hon till). Till mig säger personalen typ "Det är sånt som händer." men jag undrar om de inte ser henne alternativt att hon inte vill bajsa på pottan/toan på förskolan....

    Vad tror ni?

  • Svar på tråden Bajsolyckor - bara på förskolan
  • Anonym (Förskollärare)

    Att vara på förskolan är inte samma sak som att vara hemma. Antingen signalerar/säger hon inte till eller så har de inte lärt sig hur hon gör detta på än. Kan mycket väl vara så att hon inte vill gå på pottan/toaletten på förskolan, är ju väldigt annorlunda mot hur man kan välja att gå bäst man vill hemma. När man är inne i leken med kompisar eller rutinerna inte stämmer överens med hur man gör hemma blir det lätt olyckor.
    Jag är förskollärare och arbetar just nu med en barngrupp där flera barn nyligen blivit blöjfria. Har svårt att se att pedagogerna skulle strunta i det med vilje, då det krävs bra mycket mer jobb att byta och tvätta på ett barn än att bara visa den till/påminna om pottan. 

  • Anonym (Anna)

    Självklart är det annorlunda men de säger att hon brukar säga till när hon behöver gå och som sagt så har vi inte haft en enda bajsolycka hemma så tre olyckor måste det finnas en anledning till. Om jag inte överanlyserar. Hon leker hemma och med kompisar och då ser man tydligt när hon behöver gå så det är därför det känna som att de inte ser/hör. Samtidigt säger de att hon säger till. En olycka var inte vid lek heller utan vid vilan.

    Kan det vara så att hon säger till vissa i personalen men inte andra? Och hur ska jag få veta om det är så att hon inte vill bajsa på pottan/toan på förskolan? Vill ju inte väcka den idén i onödan...

    Vad kan personalen göra?

  • IsDimma

    Du ser det tydligt. Det är inte alls säkert att personalen som ska ha koll på tio andra barn (ja, det är inte ovanligt när man klär på barn och någon redan gått ut, eller någon dukar fram/av frukost/mellanmål, under raster osv) ser det. Plus att det händer mer, hon har andra rutiner än hemma, det går inte att komma ifrån att det är lugnare hemma.

  • Anonym (Anna)

    Isdimma: Precis men vad kan de göra? De påstår att hon brukar säga till men det är av skäl som du nämner som jag säger att de kanske inte ser. Inget de själva hävdar dock... Dessutom: Det är en privat förskola med hög personaltäthet och detta hände även när de var fyra barn och två personal.

  • Anonym (...)
    Anonym (Anna) skrev 2014-09-02 19:45:48 följande:

    Isdimma: Precis men vad kan de göra? De påstår att hon brukar säga till men det är av skäl som du nämner som jag säger att de kanske inte ser. Inget de själva hävdar dock... Dessutom: Det är en privat förskola med hög personaltäthet och detta hände även när de var fyra barn och två personal.


    Förmodligen säger hon inte till alls på samma sätt som hemma och det är vanligt att de glömmer av sig lättare på förskolan då de är mitt uppe i en lek eller annan aktivitet. Tror nog inte att personalen tycker det är jätteroligt att byta när de bajsat ner sig så de gör nig sitt bästa!
  • Anonym (sånt händer)

    Men det är ju sånt som händer... Hon är så liten, bara två år, det är klart att det inte kommer att gå helt smärtfritt. Förskolan är som sagt en helt annan miljö än hemma. Hon kanske inte vill gå på toan där, ingen av mina har någonsin velat bajsa på toaletten på förskolan. Pojken har då haft principen att han drar sig undan andras blickar när han känner att det trycker på, istället för att säga till en personal, inte konstigt då att det faktiskt har hänt någon enstaka olycka. Då är han mycket större än din flicka och antagligen genom sin ålder bättre på att kommunicera.

    Ge det lite tid så kommer det nog att gå över, antingen genom att hon får bättre håll eller genom att hon går självmant på toaletten i tid.

  • Anonym (Anna)

    Tycker bara det är lite synd om hon inte säger till.

    Jag förstår att förskolan är en annan miljö. Det säger sig själv. Frågan är bara hur man kan göra för att det ska funka. I kommunikation är man två så delvis är det personalens ansvar att hon ska känna sig trygg med att säga till dem; att de ska se, höra och förstå att det är dags; samt att toamiljön är bra. Jag får lite känslan av att de inte gör något för att förbättra detta utan lägger allt ansvar på henne.

    Visst hon är liten men hon har god kroppskännedom och kan styra detta väl och har gjort under lång, lång tid. Självklart kan större barn ha lättare att gå på toa på förskolan men hon är ändå i normal ålder att sluta med blöjan (vilket hon också gjort utan problem) och hon är verbal.

  • Anonym (?)

    En månad är ändå inte en lång, lång tid. Speciellt inte för en tvååring... Hon har gått tio dagar efter semestern, det är ju inte heller så lång tid. Ge henne lite tid så blir det nog bättre!

  • Anonym (Anna)

    Det är nog 1,5 månad sedan hon var helt blöjfri men hon har gått på pottan längre än så och varit väldigt medveten om vad som händer och satt ord på det.

    Jo, jag kan ju ge det tid men vill gärna skapa de bästa förutsättningarna

  • Anonym (sånt händer)

    Att barnet är verbalt och tidigt blöjfri betyder inte att hon samtidigt är lika mogen på alla andra områden. Jag tror att du kanske överskattar både hennes mognad och personalens möjligheter att kontrollera det där. Tänk omvänt istället, om det har hänt tre bajsolyckor på tio dagar är det minst sju dagar som det inte har hänt någonting.  Det kommer att ordna sig.

  • Anonym (Anna)

    Sånt händer: Tycker inte hon är särskilt tidigt blöjfri utan inom det normala. (Vi är rätt lata här hemma så vi gick inte in för någon tidig träning även om hon gick på pottan då och då.)

    Nej, jag har inte påstått att hon är tidig på andra områden. Det enda jag sa var att hon är verbal och kan säga till tydligt och även att hon har kroppskännedom, dvs hon känner när det är dags och brukar kunna hålla sig en kort stund.

    Så alla här tycker att vi bara vänta ut det och inte göra något alls? Ingen med annat tips?

    Jag tror nämligen att hon aldrig har bajsat på förskolan ännu annat än i byxorna så jag funderar ju på om personalen behöver uppmuntra henne lite kring det. Kissa på förskolan är inga problem...

  • Anonym (sånt händer)

    Okej, då tar jag tillbaka "tidigt blöjfri", men i övrigt samma. Nej, jag vet inte vad man ska göra, åtminstone på vår förskola hade personalen rutiner för när de påminde barnen om toaletten, men mina barn ville ändå aldrig bajsa där. Jag vet faktiskt inte vad mer man kan begära av vare sig personalen eller barnen, men jag skriver ändå för att puffa tråden lite. Någon annan kanske har tips...

  • Anonym (undrande)
    Anonym (sånt händer) skrev 2014-09-03 17:59:20 följande:

    Okej, då tar jag tillbaka "tidigt blöjfri", men i övrigt samma. Nej, jag vet inte vad man ska göra, åtminstone på vår förskola hade personalen rutiner för när de påminde barnen om toaletten, men mina barn ville ändå aldrig bajsa där. Jag vet faktiskt inte vad mer man kan begära av vare sig personalen eller barnen, men jag skriver ändå för att puffa tråden lite. Någon annan kanske har tips...


    Det hjälper väl inte särskilt mycket att påminna om pottan om barnet inte råkar vara/på väg att bli bajsnödigt. Eller?

    Jag tänker mig att barnet måste klara av att säga till att det behöver bajsa/personalen klarar av att läsa av barnet att det är bajsnödigt. Helst både ock till en början. Då tänker jag mig att det är viktigt med lyhördhet och hög personaltäthet.

    Eller har jag fel?
  • Anonym (sånt händer)
    Anonym (undrande) skrev 2014-09-03 18:24:34 följande:
    Det hjälper väl inte särskilt mycket att påminna om pottan om barnet inte råkar vara/på väg att bli bajsnödigt. Eller?

    Jag tänker mig att barnet måste klara av att säga till att det behöver bajsa/personalen klarar av att läsa av barnet att det är bajsnödigt. Helst både ock till en början. Då tänker jag mig att det är viktigt med lyhördhet och hög personaltäthet.

    Eller har jag fel?
    Nej, jag håller med dig... men jag tänker att det kan krävas att personalen är väldigt uppmärksamma på barnen för att hinna med att uppfatta det, om det inte råkar vara ett väldigt tydligt barn. Som inte drar sig undan.

    Annars följer det ju ofta något mönster, det där med bajsnödighet. Som t ex att tarmarna börjar arbeta efter maten. Det har i alla fall varit så hos oss.
  • Anonym (c)

    Min son har aldrig bajsat på toan på förskolan...han är helt enkelt inte bekväm med det och håller sig tills det kommer i byxorna. Vi har helt enkelt börjat få se till att det alltid kommer hemma så han slipper bli nödig på förskolan...vi har som rutin att han sitter på toan en stund på morgonen och på kvällen och det har fungerat jättebra.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (c) skrev 2014-09-03 23:05:32 följande:

    Min son har aldrig bajsat på toan på förskolan...han är helt enkelt inte bekväm med det och håller sig tills det kommer i byxorna. Vi har helt enkelt börjat få se till att det alltid kommer hemma så han slipper bli nödig på förskolan...vi har som rutin att han sitter på toan en stund på morgonen och på kvällen och det har fungerat jättebra.


    Försökte imorse men det kom inget. Kommer oftast efter frukost eller lunch och det äter hon på förskolan.
    Anonym (undrande) skrev 2014-09-03 18:24:34 följande:
    Det hjälper väl inte särskilt mycket att påminna om pottan om barnet inte råkar vara/på väg att bli bajsnödigt. Eller?

    Jag tänker mig att barnet måste klara av att säga till att det behöver bajsa/personalen klarar av att läsa av barnet att det är bajsnödigt. Helst både ock till en början. Då tänker jag mig att det är viktigt med lyhördhet och hög personaltäthet.

    Eller har jag fel?

    Precis. Jag förstår att de inte kan ha ögonen på henne hela tiden men jag tycker det känns som om det är något de/vi inte riktigt uppfattat för hon brukar vara så tydlig! Säga till eller bara gå och sätta sig. 


    De har pottider men barnen blir ju nödiga däremellan. Ja, oftast efter måltid mn inte altid.


    Anonym (sånt händer) skrev 2014-09-03 17:59:20 följande:

    Okej, då tar jag tillbaka "tidigt blöjfri", men i övrigt samma. Nej, jag vet inte vad man ska göra, åtminstone på vår förskola hade personalen rutiner för när de påminde barnen om toaletten, men mina barn ville ändå aldrig bajsa där. Jag vet faktiskt inte vad mer man kan begära av vare sig personalen eller barnen, men jag skriver ändå för att puffa tråden lite. Någon annan kanske har tips...


    Skitsvårt. Hon är inte så blyg eller så i övrigt så jag undrar vad det handlar om...


    Nu är hon på förskolan. Får se sen hur det gått idag...

Svar på tråden Bajsolyckor - bara på förskolan