• Anonym (Ledsen)

    gastricbypass kompisar problem

    Förra året gjorde min man en GBP
    Och har nått sitt mål :)
    Ca 3-4 mån efter hans OP så startade han en egen grupp på FB, va glad för hans skull, han fick snabbt många följare och med tiden skapade även en till grupp för dom som han hade kommit närmst med.
    Dom stöttar och puckar varandra och det tycker jag är toppen.

    Men med tiden blev gruppen mer ,än en grupp som man kunde ventilera sig i.
    Det är daglig kontakt, där han bara efter sitt jobb spenderar ca 1h totalt åt.
    Dom ska ringa smsa och ha träffar för att ses.

    Jag är säkert den jobbigaste frun, men jag har tröttnat så oerhört.

    Han förklarar för mig att det är hans nya andra familj som han aldrig kommer att släppa.
    Även på hans privata FB,så jag ser dom över allt ;)

    Jag förstår att dom har gått igenom en oerhört stor förvandling som jag aldrig till fullo kommer att förstå.

    Men just nu känner jag bara att det räcker!
    Allt var skönare/lättare innan då han kanske spenderade totalt 2h/vecka, men nu är det alltid.

    Jag vill inte att dom ska träffas ,ringa, kommentera mina inlägg till han/bilder på våra barn med texter som kramar från tant Lisa mm

    Min man kan inte förstå och blir ledsen och arg på mig, säger bara att vill jag sticka så gör jag det, medans jag känner att jag skulle aldrig göra ngt s han inte tycker är ok

    Önskar bara att det kunde vara en vanlig grupp.
    Nu ska dom ordna en till träff där vi partners ska med, för att kunna få förståelse.

    Jag spyr på det.

    Jag är säkert dum och självisk, tycker bara att detta sluta nu.
    Allt känns så överdrivet.

    Dom fick panik då min man inte va inne på typ 1,5 dygn, så en av medlemmarna letade upp hans nummer.

    Vi har aldrig haft så mycket gräl om detta ,sen hans grupp började bli mer än en grupp.

    Vill tillslut bara säga att jag är inte svartsjuk/avundsjuk jag vet vart min man står.

    Tycker bara att det är förmycket.

    Sorry om texten blev rörig, har ingen att vända mig till :(

  • Svar på tråden gastricbypass kompisar problem
  • Anonym (Offer?)

    Alltså ursäkta med ordna en träff med partners så att ni ska få bättre förståelse? Herregud, det låter som om dom varit med om övergrepp eller något annat hemskt. Jisses. Har man gått ner i vikt, vad mer finns att göra? Snacka om att göra sig till offer. Vad ska ni partners få mer förståelse för?? Låter ärligt talat som både din man och de andra vill vältra sig i självömkan.

  • Anonym (Ledsen)

    Jo känner så med,det har nu gått ifrån att bara vara GBP snack till att alla är bästa vänner och dom pratar om allt mellan himmel och gjord.

    Min man har förvisso gjort mycket bra, varit ett stöd för dom som haft det svårt ,dålig självkänsla osv.

    Men tycker inte att man behöver gå så långt.

    Som att ordna massa träffar och ja daglig kontakt

  • Anonym (medlem)

    Jag är med i flera av grupperna och jag förstår dig helt, jag skulle aldrig vilja att min man satt och la ner så mycket tid på andra som din man gör.
    Får du läsa vad som skrivs i grupperna?  Ledsen men jag skulle verkligen hata om min man satt och skrev såna saker till andra, även om han även skriver såna saker till männen i gruppen så borde det finnas en gräns för vad man skriver till andra kvinnor på nätet tycker jag.
    Jag skulle sätta ner foten och sätt stopp på det hela de på nätet får inte vara viktigare än att du mår bra, även om jag vet att de har träffats IRL så borde dina känslor vara viktigare än att han finns till där för dem.

  • Anonym (Ledsen)

    Det han skriver visar han inte.

    Har sett att han har kommenterat vissa foton, så som att Gud va snygg du är.

    Där hade jag sett en bättre lämplighet med att ist skriva, vilken fin bild lr ngt

  • Anonym (medlem)
    Anonym (Ledsen) skrev 2014-09-03 07:34:48 följande:

    Det han skriver visar han inte.

    Har sett att han har kommenterat vissa foton, så som att Gud va snygg du är.

    Där hade jag sett en bättre lämplighet med att ist skriva, vilken fin bild lr ngt


    Jag hade blivit så ledsen om jag vore dig om min man skrev så till andra kvinnor, men jag kan bekräfta den du skriver i din trådstart han skulle aldrig vara otrogen mot dig han är väldigt tydlig med att du finns och att han älskar dig.

    Men det gör inte saken bättre kan jag tänka mig han måste lyssna när du säger att det tar för mycket tid i fån er.

    Han får mycket bekräftelser i de grupper han är med i och jag kan tänka mig att det är skönt för honom att få men han får inte tappa fokus på vad som är viktigt i livet och vem han ska tänka på först här i världen.
  • Anonym (Ledsen)

    Vi har haft stora disskutioner om mängden av tid, och det har han bättrat sig med, men jag önskar ändå att dom inte ska åka runt och ses :(

    Just nu känns det som att jag är så elak och bara kräver i kräver, men jag har alltid tänkt, att snart blåser det över.

  • Anonym (m)

    jag har en bekant som har en kronisk sjukdom, när han fick den blev han deprimerad. Sedan gick han med i ett nätverk just med andra som har samma sjukdom. De stöttar varandra, tipsar om hjälpmedel som finns etc. Till slut var han ordförande i gruppen, ordnade IRL-träffar osv. För honom blev det jätteviktigt att få prata med andra som har samma (ganska ovanliga) sjukdom. Kanhända hans fru också tyckte det blev lite jobbigt, Jag vet att det skulle vara en anhörigträff en gång, men han ville inte att hon skulle följa med. Han sa att han ville ha nåt "eget", att de annars altid gjorde allt tillsammans hemma. Han kände behov av lite luft. Han tyckte nog helt enkelt att eftersom hon inte hade de egna erfarenheterna så hjälpte det inte honom om hon kom med. Kan ju låta lite hårt men jag tror han var i en sån fas att han verkligen behövde de andra människorna. Hans fru var inte speciellt förstående i början, när han fick diagnosen heller så kanske grundade sig hans känsla i det. 

    Senare gick han ur gruppen, så antagligen blev allt lite mer normaliserat för honom efter ett tag, men det tog nog ett år eller två. 

    Vad jag vill säga med detta är att det nog inte är så konstigt att din man reagerar likadant. Han känner en samhörighet med de här människorna, i ett ämne där du inte kan direkt bidra. Däremot tycker jag inte att det ska gå ut över dig eller er familj. Ni måste ju kunna diskutera detta utan att han blir sur/arg.  Om ni inte klarar att prata om det tycker jag du ska föreslå att ni går till en terapeut. Har han inte haft stöd under processen? Kan ni vända er till någon av den personal han mött innan/efter han utförde operationen? Det kanske tom finns anhörigstöd? 

  • mamaleona

    Dethär kan ju hända är en  sådan grej som ingen förstår som inte genomgått detta. Trots att det känns att det gått överstyr. Är ju ev inte självömkan det handlar om mera utan att några verkligen blivit jättegoa vänner o talar om allt möjligt - precis som du skulle bli goa vänner med någon du varit på läger med eller en gruppresa. SJälv känner inte jag detta skulle vara så farligt. Nu verkar det som om fokus lagts väldigt mycket på detta för dig (o honom också förstås) o du ser rött bara han sätter sig vid datorn. Kanske backa lite o låt honom vara en tid...??? såå negativ grej behöver det väl inte vara att ses med avec? eller? Bättre detta än att han skulle vara på någon dejtingsida ex....o som sagt - tror ingen kan förstå alla tankar man vill bolla med om man inte varit i samma situation.

  • mamaleona

    Dethär kan ju hända är en  sådan grej som ingen förstår som inte genomgått detta. Trots att det känns att det gått överstyr. Är ju ev inte självömkan det handlar om mera utan att några verkligen blivit jättegoa vänner o talar om allt möjligt - precis som du skulle bli goa vänner med någon du varit på läger med eller en gruppresa. SJälv känner inte jag detta skulle vara så farligt. Nu verkar det som om fokus lagts väldigt mycket på detta för dig (o honom också förstås) o du ser rött bara han sätter sig vid datorn. Kanske backa lite o låt honom vara en tid...??? såå negativ grej behöver det väl inte vara att ses med avec? eller? Bättre detta än att han skulle vara på någon dejtingsida ex....o som sagt - tror ingen kan förstå alla tankar man vill bolla med om man inte varit i samma situation.

  • Anonym (Mia)

    Jag har en kollega som i våras gjorde GBP och hon har stort behov och utbyte av facebook grupperna hon är med i. Främst pga en del kompikationer hon har, problem med äta mat och sånt. Jag är själv med i andra stängda facebook grupper som ger mig mycket information och stöd. Jag tycker att din man behöver fundera över vad som är viktigt, tid med familjen eller tid med facebook gruppen? För en timme per dag låter väldigt mycket. Dags att låta någon annan administrera gruppen? Bestäm tillsammans att han lägger inte mer än x minuter per dag. Sedan om du mår dåligt över inlägg och kommentarer på din mans facebook sida, ja det får du ta med honom. Är det olämpliga kommentarer om barnen eller är detta vänner till honom som har sagt elaka saker till dig? Skriver han saker som 'vad snygg du är' och 'vad sexig du är' till andra kvinnor så visst, det får du irritera dig på men det är samma fråga som om han dreglar över andra kvinnor i din närhet. Era gemensamma oskrivna regler vad du och din man tycker är lämpligt i ert förhållande behöver kanske diskuteras igenom, du behöver lyssna på honom och han behöver lyssna på dig.

Svar på tråden gastricbypass kompisar problem