• linnil71

    Möss - döda eller ej?

    Varje höst får vi in möss på vinden. I år verkar de komma tidigare än vanligt eftersom jag hörde ljud därifrån igår kväll. 

    Vi kör med vanliga musfällor vilket inte alltid är så trevligt(om de inte dör direkt), Dottern vill fånga dom levande och släppa ut dom. Jag är dock säker på att dom kommer tillbaka lika fort igen, Försöker lära barnen att man ska behandla djur med respekt men när det kommer till möss så går gränsen för mig. 

    Någon med liknande erfarenhet och hur argumenterar ni med barnen?

  • Svar på tråden Möss - döda eller ej?
  • Anonym (.........)

    Nu har vi inte problem med möss, men jag dödar ju flugor, spindlar och andra insekter som kommer in.
    Mina barn vet att det är "okej" att döda insekter inomhus även om man kanske helst ska släppa ut dem om det går. Också att det är okej att döda djur för att äta köttet.
    Men i naturen, när vi är i "djurens hem" dödar vi inga djur. Ser man en snigel på gatan så trampar man inte på den med flit. Kommer det en spindel på husväggen låter man den vara.

    Förklara för barnen att man inte ska döda i onödan, men att möss kan förstöra och gnaga hål på ett hus, och att man inte kan ha dem inomhus (förutom tama då...) och att ni tyvärr måste sätta fällor. Var ärlig. Det finns väl fällor där mössen överlever tror jag, men jag vet inte hur det funkar med att de kommer tillbaka... kanske inte om man kör bort dem långt bort i skogen? Men det kanske är krångligt.

  • Anonym

    Har haft riktiga mushöstar här hemma i skogen. Både skogsmöss, näbbmöss och åkersork (De vanliga fällorna tar dock inte näbbmössen, de är för lätta) .Jag har varit som dina barn, och fixade med en fälla som fångade dem levande. Sedan så fick sambon släppa av dem på väg till jobbet, så just de mössen kom nog inte tillbaka. Men det finns ju gott om andra :P. Det fungerar väl när det är i liten skala (max en dagen), men när det var en galen invasion för två år sedan så var vi helt enkelt tvungna att ta kål på dem. Det small i fällorna flera gånger dagen där vi strategiskt satt ut dem.

    Vi fick dock ett par rävar (en unge och vuxen)  som höll sig nära huset efter det, och tänkte väl att det var för att det fanns gratis mat här, Så jag föreställde mig att det kom något gott utav det iaf. Kanske kan det vara en sak att säga till barnen? Att de skall bli rävmat? Rävar är ju också fina ;)

    Sedan så får du ju helt enkelt berätta för dem att en kan bli väldigt sjuk om en råkar få i sig musbajs och att de äter upp saker (så även leksaker, har hänt oss, plast och tyg är ju jättegott). Något sådant blir det till sonen när han är gammal nog att förstå vad som händer. Sedan så kommer det bli svårare för oss, då vi inte ens äter djur hemma, är en annan femma. Kanske blir det att fånga dem levande ändå, även när de kommer i drivor :P 

    Hoppas ni slipper massa möss i år också. Det hoppas iaf jag. Hatar att behöva ta kål på dem.

  • linnil71

    Tack. Allt är ju inte svart eller vitt. Det är väl bra att barnen får lära sig det också. Jag tycker ju själv det är obehagligt även om det är nödvändigt.

Svar på tråden Möss - döda eller ej?