• Anonym (Viktnojjig)

    Mirtazapin, viktuppgång alla?

    Fick utskrivet Mirtazapin för sömnproblem, depression, tappat aptiten. Men! Läser att många går upp i vikt av de. Jag otrivs väldigt med min kropp redan....
    Så, ni som provat, gick ni upp i vikt! Mycket?
    (Försökte göra omröstning men gick inte)

  • Svar på tråden Mirtazapin, viktuppgång alla?
  • Anonym (Viktnojjig)

    Någon som provat Mirtazapin?

  • Anonym (hej)

    Jag äter Mirtazapin 15 mg/kväll. Tar den för sömnen, sover jättebra på dom.

    Åt dom också som antidepressiva för några år sedan, åt då 30 mg per dag och jag gick upp i vikt, säkert 10 kg på ett år.

    Kan tillägga att jag är smal (väger nu 56 kg och är 1.66 cm), så jag blev ju inte så överviktig trots de +10 kilona. När jag slutade med dom gick jag ner de kilona snabbt. Så det var inga problem.

    Nu när jag bara äter 15 mg funkar det, ingen viktuppgång. Men med 30 mg bara åt jag och åt, så det gäller att vara uppmärksam på de tesndenserna så vikten inte skenar iväg.

    Mirtazapin är ju känd för sin viktuppgång.

  • Anonym (Viktnojjig)

    "Mirtazapin är ju känd för sin viktuppgång. "

    Ja, är det jag har läst mig till

    Tror det var 15s och en halv till en per dag. Varje dag? Fått lite info, inte fått prata med eller träffa läkaren, som var en annan än den som skrev ut insomningstabletter.

  • Anonym (L)

    Jag gick upp ungefär 15 kg på mina. Men var väldigt smal innan. Så fort jag slutade med dem gick jag ner alltihop igen utan ansträngning (tog ca 4-5 månader).

  • Anonym (.)

    Alla människor reagerar olika på mediciner. Så jag tycker du ska testa i några veckor och om du får en extrem viktuppgång så får du avsluta då.
    Det är inte bra att du går o mår dåligt nu.

    Jag mådde bättre med mirtazapinet. Men jag gick upp 12 kg på mindre än en månad, och eftersom jag inte är bekväm med min kropp sen innan så avsluta jag. Om det inte hade varit för att jag gick upp så hade jag fortsatt med dem.

    Tycker att du ska prova även fast den är känd för sin viktuppgång. Alla reagerar olika på mediciner...! :)

  • matildaaf

    Åt mirtazapin i tre år. Gick upp kanske 8 kg över dom tre åren (blev inte överviktig, var fortfarande smal) men jag åt som en häst & levde på choklad, kladdkakor, cider, sprit, subway & cheeseburgare. Det var ingen big deal & tror ej det berodde helt på mirta. MEN när jag slutade med dom gick jag ner 7kg men hade ändrat maten en hel del innan (gick dock inte ner alls) men dom 7 kilorna försvann över en månad så det var nog mirta som inte ville släppa dom ;)

  • gelica

    Ofta handlar det om att man får ett annat sug efter saker att äta. Ser du till att fu håller koll på när du är hungrig och när du bara är sugen så kommer du nog inte gå upp så mkt i vikt.

    Jag har varit väldigt observant på det och har inte gått upp något av dem, har ätit dem i över ett år. Tar två tabletter varje kväll har ingen koll på hur många mg det är men iaf har drukit vatten när ja blivit sugen på något och jag vet att jag borde inte vara hungrig än.

    Som någon skrev tidigare, ge dem några veckor minst 3 månader skulle ja säga innan man dömer ut medicinen om de inte blir något jättetokigt vill säga :) (endast min åsikt, jag är ej läkare)

    Lycka till

  • Anonym (Viktnojjig)

    Försöker våga ta de. Börjar kännas som inte så farligt (att sova lite) för ju mindre jag äter desto tyngre sover jag de timmar jag ändå sover. Motigare och motigare att få i mig något, men känns på sätt och vis bra - kontroll. (Fast jag vet att det väl inte är bra, igår åt jag en dl yoghurt).

  • Anonym (Viktnojjig)

    Tar tillbaka... Sova lite inte alls bra

Svar på tråden Mirtazapin, viktuppgång alla?