• Anonym (förvirrad)

    Han vill inte ha barn. Är det nu jag bör göra slut?

    Jag och min sambo har varit tillsammans i fyra år och jag är 27 och han 25. Jag har varit tydlig från början och sagt att jag vill ha barn och nu känner jag att det börjar bli dags, jag har en sådan enorm längtan efter barn! Samtidigt känner jag mig stressad över min ålder. Jaja "27 är ingen ålder", men joo jag tycker det. Jag vill gärna ha fler barn och inte behöva känna mig stressad med syskon. Han säger nu att han inte vill ha barn alls och inte kan lova att han vill det sen heller. Han känner sig inte redo som han säger, men vem tusan känner sig redo för barn egentligen? Jag vill inte leva i den här ovissheten men jag lever på hoppet och hoppas på att han ska ändra sig snart (om jag kanske slutar tjata..?). Inga argument biter på honom utan har är stenhård. Han tycker i princip att jag borde göra slut om det är så viktigt för mig men det skulle kännas så värdelöst att göra slut och försöka hitta någon annan som jag klickar med. Vill ju inte slänga mig in i ett förhållande och skaffa barn på en gång utan det tar ju ett tag och lära känna varandra också.

    Han är helt underbar och det skulle kännas oerhört tungt att behöva lämna honom. Någon här som har fått blankt nej men att han sedan har ändrat sig? Jag hoppas, hoppas att han ändrar sig! Annars får jag hoppas på att det sker oplanerat! Han säger att det känns främmande att planera ett barn och att det känns "för stort" men att han nog skulle finna sig i det om det bara hände. Så jag tror att det är själva grejen att planera som skrämmer honom. 

    Vi har kört med avbrutet samlag i över två år och han är väldigt duktig på att dra ut den i tid. Hur stor chans är det att bli gravid vid avbrutet samlag? Han skulle aldrig råka spruta i mig.. Är så rädd att jag inte kan bli gravid heller med tanke på hur länge vi har använt den här metoden. 

    Så två frågor: Någon vars partner gick från att absolut inte vilja ha barn till att helt plötsligt har ändrat sig? Vad fick honom att ändra sig i sådana fall?

    Hur stor chans att bli gravid vid avbrutet samlag?

  • Svar på tråden Han vill inte ha barn. Är det nu jag bör göra slut?
  • Kina79

    Jag hade också lämnat. Det var faktiskt exakt det jag gjorde. Vi var båda 23, hade pratat om framtid och barn många gånger, r han helt plötsligt kom på att han inte ville ha barn. Alls. Aldrig.
    Jag lämnade. Åtta månader senare träffade jag min man, vi har nu tre döttrar, 10, 8 och 4 år gamla, är gifta och har varit tillsammans i 11 1/2 år.

  • kasovi

    När jag träffade min pojkvän så sa han att han absolut inte ville ha fler barn än den dottern som han redan har. Jag var inte alls inne på att skaffa några barn då, men det liksom växte fram. Han började prata en dag efter något halvår om "om vi skulle få barn..." osv. Nu, ca 3 år senare så bad han mig att sluta äta p-piller eftersom han insåg att han visst ville ha fler barn och absolut inte med någon annan än mig. :)

    Chansen finns alltså att han ändrar sig!

  • Alexiandra

    Visst finns alltid chansen, men RÄKNA INTE MED DEN. Räkna med att han INTE ändrar sig. Kan du acceptera hans val och att inte få barn, då fortsätter du leva med honom. Kan du inte acceptera det då lämnar du. 


    Sitt INTE och hoppas på att kunna ändra honom, räkna med att han ska ändra sig etc. Det är inte sjysst mot dig och framförallt inte sjysst mot honom. 


    och
  • Anonym (Gör slut)

    Jag tycker att det är respektlöst att bygga ditt liv på att pojkvännen ska ändra sig. Han är ärlig och rak och det bör lyssnas på! Tänk om han går runt med tanken " snart ändrar hon sig och slutar hoppas på barn". Han har sagt att han INTE vill ha barn och har sagt att ni borde separera om barn är viktigt för dig. Det kan vara så att han till och med tar det som en tyst överrenskommelse om abort vid eventuell ovälkommen graviditet.

    Lika illa som det känns för dig att förbli barnlös känns det för honom att bli påtvingad ett barn.

    Och JO man känner sig redo när det är dags. Min make var redo och ville ha barn några år innan mig. Sedan kände jag mig redo och nu väntar vi barn. Att båda är redo och gemensamt tar beslutet tror jag är viktigt för både relationen och det framtida barnet

  • Anonym (förvirrad)

    Grejen är att han har sagt saker som "när vi får barn...", "våra barn ska inte?" och att det är bra att bo i samma stad som våra föräldrar med tanke på om vi skulle behöva barnvakt. Det är just det som gör mig förvirrad. Han skulle ju inte hålla på så om han absolut inte vill ha barn. Jag tror/hoppas att han vill innerst inne men att han tycker att det känns för "seriöst" att sitta och planera barn. Men å andra sidan så är han ju beredd på att jag gör slut för att vi vill för olika saker :( 

  • Anonym (Gör slut)
    Anonym (förvirrad) skrev 2014-09-08 17:20:22 följande:

    Grejen är att han har sagt saker som "när vi får barn...", "våra barn ska inte?" och att det är bra att bo i samma stad som våra föräldrar med tanke på om vi skulle behöva barnvakt. Det är just det som gör mig förvirrad. Han skulle ju inte hålla på så om han absolut inte vill ha barn. Jag tror/hoppas att han vill innerst inne men att han tycker att det känns för "seriöst" att sitta och planera barn. Men å andra sidan så är han ju beredd på att jag gör slut för att vi vill för olika saker :( 


    Jo det säger väl en hel del att han hellre är helt utan dig resten av sitt liv än att få ett barn med dig :( Det är inte en bra start på en kärleksfull familj. Gå vidare. Det finns fullt av män som drömmer om och är redo för barn!
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (Gör slut) skrev 2014-09-08 17:07:16 följande:

    Jag tycker att det är respektlöst att bygga ditt liv på att pojkvännen ska ändra sig. Han är ärlig och rak och det bör lyssnas på! Tänk om han går runt med tanken " snart ändrar hon sig och slutar hoppas på barn". Han har sagt att han INTE vill ha barn och har sagt att ni borde separera om barn är viktigt för dig. Det kan vara så att han till och med tar det som en tyst överrenskommelse om abort vid eventuell ovälkommen graviditet.

    Lika illa som det känns för dig att förbli barnlös känns det för honom att bli påtvingad ett barn.

    Och JO man känner sig redo när det är dags. Min make var redo och ville ha barn några år innan mig. Sedan kände jag mig redo och nu väntar vi barn. Att båda är redo och gemensamt tar beslutet tror jag är viktigt för både relationen och det framtida barnet


    Sant. Tror dock inte att han skulle kräva abort då han har sagt att blir det så blir det och han vet att jag inte skulle gå igenom det. Tycker att han kan börja använda kondom om han är såå rädd för en graviditet. 

    Jag vill helst vänta och se om han känner sig redo om något år för självklart vore det underbart att planera och längta tillsammans.
  • Anonym (Gör slut)

    Som svar på din andra fråga. Vi körde avbrutet samlag i 4 år (och jag körde avbrutet med mitt ex i 5 år innan) och jag har aldrig blivit gravid. Sen kom min make i mig EN gång efter att vi beslutat oss för att försöka och då blev jag omedelbart gravid.

  • Anonym (Suck!)

    Det där med barn ska man vara överens om innan man ens blir ihop!! I alla fall huruvida man vill eller inte vill. Jag var stenhård på den punkten och hade aldrig nånsin blitt ihop med nån som inte ville eller inte kunde ge rakt svar. Man slösar tid i onödan om det blir som för dig ts för jag tror det är ytterst ovanligt att män ändrar sig. Tänk om ni sitter i samma sits om 10 år och du då inte ens kan bli gravid längre? Jag kunde inte när jag var 37...

Svar på tråden Han vill inte ha barn. Är det nu jag bör göra slut?