• Psychopath

    Flytta till England, hur göra med skolan?

    Tjena.

    Jag kommer inom något år flytta till England. Mina barn är 3 och 6 år gamla. Jag och pappan är skilda, så upplägget just nu är varannan vecka.


    Tänkte att vi ska 2 veckor var, dvs i England med mig i 2 veckor, i Sverige med pappan i 2 veckor. Men hur funkar det praktiskt? 


    Kan de börja skola där utan medborgarskap eller krävs det? "Får" man vara frånvarande i svensk skola 2 veckor per månad, eller räknas det som att skolplikten inte uppfylls då? Har noll koll på detta, så skulle jättegärna få lite input från någon som har liknande erfarenhet.

  • Svar på tråden Flytta till England, hur göra med skolan?
  • Tirem
    Psychopath skrev 2014-09-11 18:35:36 följande:

    Tjena.

    Jag kommer inom något år flytta till England. Mina barn är 3 och 6 år gamla. Jag och pappan är skilda, så upplägget just nu är varannan vecka.


    Tänkte att vi ska 2 veckor var, dvs i England med mig i 2 veckor, i Sverige med pappan i 2 veckor. Men hur funkar det praktiskt? 


    Kan de börja skola där utan medborgarskap eller krävs det? "Får" man vara frånvarande i svensk skola 2 veckor per månad, eller räknas det som att skolplikten inte uppfylls då? Har noll koll på detta, så skulle jättegärna få lite input från någon som har liknande erfarenhet.


    Delat boende i två länder? Är du inte klok? Det kan ni välvningen utsätts barnen för...
  • CHTM

    Du kan vall hemskola i bade England och Sverige men da maste du nog valja ett land som de ar skrivna i och ett stystem som du foljer. 

    Men vill barnen verkligen flyga so ofta? Varfor inte ta varannat ar istallet? 

     

  • Psychopath
    Machapuchare skrev 2014-09-11 18:39:49 följande:

    Här får man vara frånvarande 10 dagar/termin.


    Låter ju konstigt i och med att det finns många barn som går i olika skolor.
  • Psychopath
    Tirem skrev 2014-09-11 18:41:00 följande:
    Delat boende i två länder? Är du inte klok? Det kan ni välvningen utsätts barnen för...
    Vad är det som är så hemskt med det?
  • Tow2Mater
    Psychopath skrev 2014-09-11 18:48:13 följande:
    Låter ju konstigt i och med att det finns många barn som går i olika skolor.
    "Nej, det är inte möjligt att gå i två olika skolor. Det är hemkommunen, där man är folkbokförd, som skall sörja för att grundskoleutbildning kommer till stånd. Barn placeras alltså i regel i den skola som ligger närmast den adress där hon eller han är folkbokförd. Detta brukar kallas för närhetsprincipen. "
    lawline.se/answers/6963
  • Psychopath
    Tow2Mater skrev 2014-09-11 18:51:09 följande:
    "Nej, det är inte möjligt att gå i två olika skolor. Det är hemkommunen, där man är folkbokförd, som skall sörja för att grundskoleutbildning kommer till stånd. Barn placeras alltså i regel i den skola som ligger närmast den adress där hon eller han är folkbokförd. Detta brukar kallas för närhetsprincipen. "
    lawline.se/answers/6963
    Det visste jag inte. Var stensäker på att min systerson gick i två skolor på 90-talet-början av 2000-talet, han bodde 2 veckor hos min syster och 2 veckor hos sin pappa. Kanske har ändrats sen dess. Eller så var det förskola, kommer faktiskt inte ihåg så bra.

    Men varför skulle det inte funka med skola i England? Om de ändå ska bor där halva tiden så "skadar" det väl inte med skolgång med? Men det är klart man kan hemskola annars...
  • Tow2Mater
    Psychopath skrev 2014-09-11 18:56:58 följande:
    Men varför skulle det inte funka med skola i England? Om de ändå ska bor där halva tiden så "skadar" det väl inte med skolgång med? Men det är klart man kan hemskola annars...
    Problemet jag ser är ju kontinuitet i undervisningen. Missar man vad de gor under två veckor i den ena skolan kan man ju inte bara ta igen det i de andra, eftersom de har ett helt annat upplägg, och helt olika curriculum. Det blir mycket extrajobb for lärarna som de kanske inte är beredda att ta då det handlar om halva skolåret. Det finns ju en lag som säger vad skolan ska gå igenom med barnen, det är inget som lärarna kan bestämma på egen hand. I Sverige är det ju dessutom skolplikt (och i princip forbjudet att hemskola), och jag tror knappast den kan anses som uppfylld genom närvaro under halva skolåret. Men hemskolar ni med England som bas, kan det ju funka.
  • Loriyana
    CHTM skrev 2014-09-11 18:44:02 följande:

    Du kan vall hemskola i bade England och Sverige men da maste du nog valja ett land som de ar skrivna i och ett stystem som du foljer. 

    Men vill barnen verkligen flyga so ofta? Varfor inte ta varannat ar istallet? 

     


    Nej man får inte hemskola i Sverige.
  • ymmmi

    Iaåfall får ni se till att barnen bor i princip heltid hos någon och åker till den andra under alla lov.
    Då man annars skulle missa för mycket i respektive skola.

  • Psychopath
    Tow2Mater skrev 2014-09-11 19:05:15 följande:
    Problemet jag ser är ju kontinuitet i undervisningen. Missar man vad de gor under två veckor i den ena skolan kan man ju inte bara ta igen det i de andra, eftersom de har ett helt annat upplägg, och helt olika curriculum. Det blir mycket extrajobb for lärarna som de kanske inte är beredda att ta då det handlar om halva skolåret. Det finns ju en lag som säger vad skolan ska gå igenom med barnen, det är inget som lärarna kan bestämma på egen hand. I Sverige är det ju dessutom skolplikt (och i princip forbjudet att hemskola), och jag tror knappast den kan anses som uppfylld genom närvaro under halva skolåret. Men hemskolar ni med England som bas, kan det ju funka.
    Ah... Ja, då funkar det nog inte med 2v/boende. Hmm...
    CHTM skrev 2014-09-11 18:44:02 följande:

    Du kan vall hemskola i bade England och Sverige men da maste du nog valja ett land som de ar skrivna i och ett stystem som du foljer. 

    Men vill barnen verkligen flyga so ofta? Varfor inte ta varannat ar istallet? 

     


    Jag vill inte ta vartannat år eller halvår eftersom jag skulle se dem så sällan. Vill att de bibehåller kontakt ungefär lika mellan mig och pappan. Det får nog bli så att jag kommer hit några gånger i månaden i stället.

  • YokohamaNr2

    Skolsystemen är så pass annorlunda att det nog skulle bli svårt, din 6 åring skulle tex i England börja i Y2 men förskola i Sverige. Dessutom är de väldigt hårda på närvaro och hade inte gett tillstånd att vara borta såpass mycket. Ingen bra ide tycker jag!

  • Vaniljkex

    Med skolplikten sa kommer du att fa det jattesvart att hitta tva skolor som staller upp pa era planer. Jag tror dessutom att ni skulle gora era barn en rejäl otjänst, de behöver en skola att ga i, sa att de far en chans att lara sig det de ska, inte tva skolor med undervisning pa tva olika sprak och med tva helt olika system, dessutom. Hur ni loser det med boende ar en annan sak. Det finns jattebra skolor i England, men det finns oxa jattedaliga... Och aven den basta skolan i världen skulle ge uselt resultat om den bara undervisade barnen tva veckor i manaden.

    I dina skor hade jag nog valt att ha barnen kvar hos pappan i Sverige under terminerna, for kontinuitetens skull, och halsat pa massor under dessa veckor och haft barnen hos dig langa perioder under loven. 

    Hoppas ni kan hitta en losning!

  • evaoregon

    Jag tror inte heller att det funkar med två veckor i två olika länder.  Däremot så känner jag ett barn som gått i skolan vartannat år här i USA hos sin mamma och vartannat år i Danmark hos sin pappa.  Det har faktiskt funkat bra.

  • Penida

    Hur tänker du egentligen? Helt olika skolsystem, språk och land. Är inte det viktigaste att barnen känner sig hemma och trygga? Vad får dig att vilja flytta till ett annat land långt bort från barnens pappa?


    Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden Flytta till England, hur göra med skolan?