• Anonym (alkohol)

    Gravid och alkoholproblem

    Hej Hej!

    Jag har under en tid träffat en kille och har oplanerat blivit gravid. Vi är inte tillsammans och har inte tänkt bli gravida heller, så det var ett misstag. Varför jag inte har gjort abort är för att jag tidigare genomgått två aborter och känner att jag inte vill gå igenom en till.
    Men det största problemet för mig är alkoholen, det har börjat med att jag festat varje helg och sedan började jag dricka på vardagarna också, ibland för att kunna somna när jag skulle upp och jobba, ibland i sällskap och för att jag tyckte det var gott.
    På senare tid festade jag fredagar och lördagar och då var det större mängder, och sen har det blivit 3 vardagar i veckan. Alltså ca 5 dagar/v jag druckit alkohol.
    Ibland alla dagar i veckan exempelvis 2-3 öl/cider eller grogg i per kväll.

    Nu till problemet är att jag är gravid och måste sluta dricka, hos mitt första besök hos barnmorskan fick jag fylla i papper med olika frågor, samt svara på frågor om jag röker m.m samt om alkohol/alkoholproblem osv. Jag sa att jag inte har några problem, och ljög under samtalet. Dels för att jag INTE vill att det skall stå i några journaler att jag har/haft alkoholproblem, och för att jag delvis känner skam. Jag har själv tidigare försökt dra ner på alkoholen och inte dricka, men jag mår sämre då, känner mig rastlös, blir orolig, svårt att somna och känner mig konstig samt en tomhets känsla och nere! Kan inte beskriva riktigt i ord hur jag menar.

    Vad ska jag egentligen göra?
    Önskar tips m.m

    Ni som ska påpeka hur dum i huvudet jag är behöver inte göra det, jag är medveten om att de är fel. De räcker som det är...

  • Svar på tråden Gravid och alkoholproblem
  • Isola80

    Det finns bara en sak du måste göra och det är att sluta dricka. Många missbrukare kan hålla upp graviditeten men börjar sen igen. Men det är ju väldigt viktigt att inte gå tillbaka till alkoholen efter bebisen kommit.

    1. Bestäm dig

    2. Sök hjälp om du inte klarar det på egen hand.

    Finns det någon du vågar anförtro dig till om dina problem?

    Finns det något du kan ersätta alkoholen med? Promenader? Någon hobby som slukar dig?

  • Anonym (alkohol)
    Isola80 skrev 2014-09-11 23:22:04 följande:

    Det finns bara en sak du måste göra och det är att sluta dricka. Många missbrukare kan hålla upp graviditeten men börjar sen igen. Men det är ju väldigt viktigt att inte gå tillbaka till alkoholen efter bebisen kommit.

    1. Bestäm dig

    2. Sök hjälp om du inte klarar det på egen hand.

    Finns det någon du vågar anförtro dig till om dina problem?

    Finns det något du kan ersätta alkoholen med? Promenader? Någon hobby som slukar dig?


    Jag har bestämt mig att inte göra det. Men det är svårt eftersom jag också känner mig så ensam så här på kvällarna. Jag har väl vänner jag skulle kunna anförtro mig för, men jag skäms verkligen så jag har inte vågat prata med någon om det. Jag försökte till han som är pappa till barnet, för han vet ju hur mycket jag festat m.m så han frågade mig om jag har slutat dricka, och jag sa att jag har ju slutat festa (de vet han också) men sa att jag har svårt så här på kvällarna och att jag känner mig ensam och lite ledsen. Men han blev mer arg, och sa att de är väl fan bara sluta köpa alkohol. Han verkade inte förstå, så jag sa inget mer. Han har dessutom när jag sa att jag var gravid, blev så arg och sa att gör abort de är bara att ta några tabletter. Men jag förklarade att så enkelt är det inte, sa att jag genomgått tidigare och gör inte om det, vilket han vetat sedan tidigare då jag sagt att jag aldrig skulle göra abort igen (innan jag nu blev gravid sa jag de) och sa hur det går till åt honom och hur det känns, och att de inte är BARA att göra det.
    Isola80 skrev 2014-09-11 23:23:07 följande:

    Har du fortsatt dricka efter du fick reda på att du var gravid?


    Tyvärr har jag druckit lite sedan dess, men jag har inte festat eller något sedan jag fick veta det. Har däremot tagit en cider vid få tillfällen här hemma..

  • Anonym (s)

    Känner du att du tänker hålla upp med alkoholen resten av livet?
    Du har ju visat dig själv att du inte klarar att hålla det på en vettig nivå, och om du börjar dricka igen när barnet kommit så finns en hög risk att du hamnar i alkoholism, och ditt barn kommer fara illa.
    Tänk noga igenom vad du vill ha i ditt liv - barn eller alkohol?
    Fundera ett varv till på om inte abort är det bästa i detta instabila läge.

  • Emm_ra9999

    Det är av största vikt att du slutar dricka genast om du vill ha ett friskt barn. Har du hört talas om FAS? Fetal alkohol syndrom. Det är utvecklings skador och hjärnskador som kommer av moderns drickande. Skadorna är bestående. Och jag kan säga dig att det INTE är bara gravida alkoholister som orsakar såna skador på sitt barn. Mammor som tar en cider då och då kan skada sitt outvecklade barn allvarligt.

    Föreslår att du googlar FAS. Och att du är ärlig mot din barnmorska.

  • Anonym (Nykteralkoholist)

    Prata med barnmorskan igen och berätta hela sanningen. 
    Gå på ett AA-möte, där är du anonym.
    Ta kontakt med din vårdcentral och säg att du behöver hjälp nu! 

Svar på tråden Gravid och alkoholproblem