• Anonym (Sabina)

    vad tycker ni om familj med 4barn? normalt eller för mkt?

    Vi har barn nu i åldern 5 , 3 och 6 mån. Vår minste hade världens finaste tvillingbror som dog efter 30 timmar i livet. Ibland känns det som om vi ska nöja oss med tre. Ibland skriker kroppen efter ett fjärde barn, vi var så inställda på det.

    Vi har båda jobb o nyligen köpt halvstort hus. Inte många som skaffar 4 barn " frivilligt".

    Och sen att vara föräldraledig från jobb igen känns sådär.. Är det nu 3:e gången på 5 år.

    Men älskar barn o kan ge barnet ett bra liv ( fast utan skidresor för det är ju väääldigt dyrt m 4 barn)

  • Svar på tråden vad tycker ni om familj med 4barn? normalt eller för mkt?
  • Anonym (...)

    Stackars familj tänker jag först och främst. Själv känner jag att ett är alldeles tillräckligt. Så länge folk tar hand om sina barn och kan försörja sig på egen hand bryr jag mig inte om hur många barn de skaffar.

  • Anonym

    Vi har 4 barn. Varför skulle det vara ett problem? Om det är för mycket beror mest på föräldrarna tycker jag.

  • Mika86

    Beklagar verkligen er förlust  
    Vi väntar vårat femte barn nu, en del tycker att är jätte kul o en del tycker att det är konstigt.
    Men vårt sätt att leva livet reagera många på, oftast starkare o konstigare reaktioner på att barnen varit hemma tills de varit 3 år o att det är ca 2 år mellan barnen än att vi ha många barn.
    Ert liv o ert val ju go for it

  • kasovi

    Jag själv har 5 syskon och tycker inte alls att 4 barn är mycket! Har en kompis som har 8 syskon till och med!

    De flesta familjer jag känner består av minst 4 barn :)

  • Anonym (a)

    låter som att du önskar dig ett till barn och har ni möjlighet att ta hand om det (som det verkar som att ni har) så varför inte.

    Jag tycker inte att det är för mycket med fyra barn. vet flera familjer som har både 4 och fler barn och tar hand om dem på ett ypperligt sätt :)

  • Anonym (Sabina)

    Ja jag vill verkligen. Min man säger att han kan tänka sig det, vilket jag tar som ett ja.

    När jag pratar m vänner o familj får jag reaktioner som att det är för tätt inpå eller att det inte kommer ersätta vår förlorade pojke. Det vet jag. Och det förväntar jag mig inte. Min mamma tycker jag har för dålig lön ? ( 26.000 på en heltid men jobbar 80%] konstigt argument tycker jag.. Mannen har betydligt bättre

  • Anonym (grannen)

    Det beror på så mycket hur jag reagerar på det. De flesta familjer av de jag känner har jag bara tyckt det var roligt när de berättade om en nr 4. Det var dock en gång som jag mer tänkte ojdå och inte kände glädje. Samma dag fick jag beskedet om en annan familj som väntade nr 5 där jag kände glädje inför beskedet. Skillnaden för mig låg i deras sätt med barnen. Den ena familjen ser barnen och det känns som om barnen har det bra trots att de nu är sju barn i familjen. Det finns kärlek och omsorg så det räcker till alla. Där har jag blivit glad varje gång och visst tror jag att en del höjer ögonbrynen för det men inte att de tycker att de är konstiga.

    Den familj där jag inte blev glad hade deras trea jämngammal med min äldsta.Det var många gånger som jag kände mig som barnvakt åt dessa barn och de fick om de var ute springa vind för våg. Barnen kom ofta ut och stod på balkongen när min dotter och jag var ute och lekte, men fick inte gå ut sa de. När pappan kom ut på balkongen sa hen oj, jag visste inte att det var någon ute och två minuter senare var alla tre barn ute och pappan syntes inte till mer den dagen. Visst den äldsta var väl 5-6 år då och den yngsta 1,5 år men det kändes som om jag skulle ta ansvar för dessa barn. Detta gjorde att jag faktiskt inte blev glad när nummer 4 kom till den familjen några år senare.

    Så hur föräldrarna är mot barnen är nog avgörande för hur jag reagerar, de flesta är helt underbara och har ork med en fyra så är det för mig bara roligt att de vill ha ett till barn.

  • Anonym (Sabina)

    Tack! Ni verkar ju positiva de flesta..;)

  • Anonym (Melker)

    Som far till 3 så tycker jag att det är lagom. Eller för mkt med 3 egentligen, mun tjej lurade sig till det sista.

Svar på tråden vad tycker ni om familj med 4barn? normalt eller för mkt?