• Maroschka

    torticollis hjälp

    På sin tremånaderskoll noterade läkaren att Vibcent tiltade lite med huvudet åt vänster. Hon sa att det bara var en mild liten muskelsvaghet som skulle gå till sig om vi lurade honom att titta mycket åt höger när han leker och ligger på skötbord.

    Men....jag tycker att det blir lite fel. När han ligger på mage så har han inga problem alls att vrida huvudet åt höger och titta på sakerna MEN han tiltar ju fortfarande år vänster med huvudet. Förstår ni? Tiltningen är kvar än fast han tittar åt höger.

    Har förstått att i svårare fall så kan barnet bara titta åt ett håll och inte vrida huvudet alls åt det andra hållet men V kan titta åt båda hållen. Men sitter eller står han i knä så lägger han huvudet direkt på sned så det tiltar åt vänster.

    Upplever nästan att det tiltar mer efter att han började fokusera mer på att se åt höger BVC säger att det kommer ordna sig bara han blir lite större men varför tiltar han då mer nu? Är äss att vi tränar honom fel.

    Någon med erfarenhet där problemet inte varit vridningen av huvudet utan bara tiltningen?


    ~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~ ~~Vilda 101214~~
  • Svar på tråden torticollis hjälp
  • Lillaloppa

    Be om remiss till sjukgymnast. Låter som att det är en vänstersidig torticollis, dvs huvudet lutar åt vänster men vrids åt höger pga stramhet i vänster halsmuskel. Vår son hade samma problem. Jag skulle prova att stretcha lätt åt höger (lägga höger öra mot axeln) i ryggläge och att istället uppmuntra att titta åt vänster för att sträcka ut muskeln. Vår son kunde också titta åt båda hållen men favoriserade att titta åt höger. Lycka till!

  • Maroschka
    Lillaloppa skrev 2014-09-13 11:07:46 följande:

    Be om remiss till sjukgymnast. Låter som att det är en vänstersidig torticollis, dvs huvudet lutar åt vänster men vrids åt höger pga stramhet i vänster halsmuskel. Vår son hade samma problem. Jag skulle prova att stretcha lätt åt höger (lägga höger öra mot axeln) i ryggläge och att istället uppmuntra att titta åt vänster för att sträcka ut muskeln. Vår son kunde också titta åt båda hållen men favoriserade att titta åt höger. Lycka till!


    Ska göra det vid nästa koll men den är inte försen om 2 veckor.

    Men jag har faktiskt på eget bevåg börjat göra som du skriver vid blöjbyten, liksom stretcha.

    På rygg kan han lätt vrida huvudet pt båda hållen men på mage ser jag att det är svårare för honom med vänster så trots läkaren får vi nig försöka ha honom att träna på att titta vänster. Det känns ju som att om han lyfter huvudet och sedan vrider åt vänster så blir nacken rakare än då han tittar höger eftersom han ändå tiltar då.
  • Lillaloppa

    Ja, läkaren har nog tyvärr blandat ihop det. Muskeln gör nämligen så att huvudet lutas åt ena hållet men vrids åt andra och då måste man göra det motsatta för att sträcka ut muskeln och stärka muskeln på motsatt sida. Träna på som du gör så länge! Tänk också på hur du bär, ex mot vilken axel och höft, det påverkar ju hur barnet tittar. Och ja, vår son är helt bra idag (1år gammal).

  • Maroschka
    Lillaloppa skrev 2014-09-13 11:26:57 följande:

    Ja, läkaren har nog tyvärr blandat ihop det. Muskeln gör nämligen så att huvudet lutas åt ena hållet men vrids åt andra och då måste man göra det motsatta för att sträcka ut muskeln och stärka muskeln på motsatt sida. Träna på som du gör så länge! Tänk också på hur du bär, ex mot vilken axel och höft, det påverkar ju hur barnet tittar. Och ja, vår son är helt bra idag (1år gammal).


    Då kanske jag inte är fel ute heller då jag fått för mig att han tiltar mer efter all högerträning. Har vi förstört allt nu?! Så känns det. Förvärrat!

    Skönt att din son fick till det
  • Lillaloppa

    Nej, han är så liten så det är ingen fara! Men bra att det upptäcks i tid. Kontakta sjukgymnast för mer träningstips. Remiss behövs egentligen inte från vårdpersonal, du kan ringa själv! Men ofta har BVC någon de brukar kontakta.

  • livetsmitt

    Hej
    Vår dotter hade det, vi fick remiss till sjukgymnast och gjorde stretchövningar och så sov hon på en sorts snedkudde. Vår dotter blev helt bra på några få månader, nu är hon nästan 4  år och det märks inte ett dugg.

    Jag har dock kvar snedkudden, kanske någon av er är intresserad av den, så jag inboxar er. Inboxa gärna mig om ni är intresserade.

    Hälsningar
    Charlotte

Svar på tråden torticollis hjälp