• Cissan

    Sista minuten råd o tips, tack!!!

    Imorgon natt åker vi till side i Turkiet.
    Jag har en 5 1/2 månaders pojke med mig o jag ammar inte.
    Vad vågar jag låta honom äta där, bröd, kött, pasta mm ?? Kan jag diska hans flaskor i deras vatten eller ska jag vara rädd det kan komma spår av förorening då? Ngt speciellt att tänka på? Ta med?
    Tar tacksamt emot ALLA. Tips ????!!

  • Svar på tråden Sista minuten råd o tips, tack!!!
  • Puella
    Cissan skrev 2014-09-13 19:38:21 följande:

    Imorgon natt åker vi till side i Turkiet.

    Jag har en 5 1/2 månaders pojke med mig o jag ammar inte.

    Vad vågar jag låta honom äta där, bröd, kött, pasta mm ?? Kan jag diska hans flaskor i deras vatten eller ska jag vara rädd det kan komma spår av förorening då? Ngt speciellt att tänka på? Ta med?

    Tar tacksamt emot ALLA. Tips ????!!


    Man ska amma eller ge ersättning fram till 6 månader men klart han kan smaka maten där. Jag själv är livrädd när jag äter mat utomlands, köper vatten på flaska/diskar med detta oxå. Brukar gå efter denna lista.

    Ät och drick

    mat som är ordentligt varm ? eventuella mikroorganismer dör vid upphettning

    grönsaker och frukt som du själv skalar

    bröd och yoghurt

    drycker som te och kaffe, oöppnade läskedrycker, förpackat vatten, juice, vatten som kokats är säkert att dricka.

    försiktig med

    bufféer, sallader av frukt och grönsaker, skivat kallt kött

    råa eller löskokta ägg, annan otillräckligt upphettad mat av köttfärs, kyckling, fisk och skaldjur

    opastöriserad mjölk och ost gjord på opastöriserad mjölk

    desserter som mousser och liknande

    kranvatten och is bör undvikas om vattnet inte är ordentligt klorerat.
  • ymmmi

    Ge honom bara ersättning som ovanstående säger så ska barn under 6 mån inte ha mat.

    Om du har börjat med mat så ta med några brukar hemifrån

  • Alexi

    Ge enbart ersättning och använd bara vatten på flaska. När vi var på Mallorca sköljde vi de diskade flaskorna i köpevatten också.

  • Lilla Fjun

    Varför dra iväg utomlands med en sådan liten bebis? Bebisen mår ju bättre hemma i lugn och ro. Jag skulle aldrig åka till Turkiet med en sådan liten bebis. Massor av magsjukebakterier florerar ju där samt att så små barn snabbt blir överhettade och uttorkade. Jag skulle ta med ersättning och matburkar hemifrån samt diska i köpt vatten. Jag skulle inte låta barnet smaka av maten där. Bebisen har ju inte heller skydd mot hepatit A eller mässling.

  • Alexi
    Lilla Fjun skrev 2014-09-13 21:31:21 följande:

    Varför dra iväg utomlands med en sådan liten bebis? Bebisen mår ju bättre hemma i lugn och ro. Jag skulle aldrig åka till Turkiet med en sådan liten bebis. Massor av magsjukebakterier florerar ju där samt att så små barn snabbt blir överhettade och uttorkade. Jag skulle ta med ersättning och matburkar hemifrån samt diska i köpt vatten. Jag skulle inte låta barnet smaka av maten där. Bebisen har ju inte heller skydd mot hepatit A eller mässling.


    Vi var på Mallorca när vår äldsta var 5 månader och hade en toppensemester, alla tre. Det är ju en fantastisk period när man är föräldraledig att kunna resa med bebis, så länge man gör allt på bebisens villkor så mår den ju bara fint.
  • pigglet

    Som sagt - en så liten ska ha bara ersättning (bröstmjölk), så ge det under resan. Gör den på flaskvatten.

  • Cissan

    Oj vad alla tar illa vid sig, det var ju inte meningen!!

    Jag vet att det är ersättning som gäller till 6 mån o för att vara exakt så blir han 6 må den 20:e så självklart har vi börjat med smakisar hemma o han älskar all mat vi äter o avskyr burkmat så det blir tufft att han inte får prova ngn mat på en hel v.

    Sen förstår jag inte inlägget med att inte åka utomlands alls, varför inte liksom. Föds väl barn i Turkiet oxå! Visst det är varmt men han kommer ju inte vara i solen!

    Diska i köpt vatten får det bli!

  • ymmmi

    Är inte så varmt nu som i augusti och håller faktiskt med, varför skulle hon inte åka?
    Det är klart att du ska åka, men se till så att han inte stoppar en massa saker i munnen ;)

    Min man kommer själv från Turkiet så våra barn har varit ner medans dom varit under 1 år. Iof så har dom även hepatit sprutan som ingår i deras vaccination.

  • Dixie
    Lilla Fjun skrev 2014-09-13 21:31:21 följande:
    Varför dra iväg utomlands med en sådan liten bebis? Bebisen mår ju bättre hemma i lugn och ro. Jag skulle aldrig åka till Turkiet med en sådan liten bebis. Massor av magsjukebakterier florerar ju där samt att så små barn snabbt blir överhettade och uttorkade. Jag skulle ta med ersättning och matburkar hemifrån samt diska i köpt vatten. Jag skulle inte låta barnet smaka av maten där. Bebisen har ju inte heller skydd mot hepatit A eller mässling.
    nu har ju TS redan bokat sin resa - så vad du hade valt att göra är ju ganska oväsentligt! 
  • Cissan

    ????????


    Dixie skrev 2014-09-16 09:13:20 följande:

    nu har ju TS redan bokat sin resa - så vad du hade valt att göra är ju ganska oväsentligt! 


Svar på tråden Sista minuten råd o tips, tack!!!