• Krishna

    Söker efter en hundskrinda

    Vet någon var man kan få tag på en bra skrinda till hund till ett okej pris?
    Eller har ni byggt en själva, hur? Kärra kan man ju få tag på men det är ju skaklarna som är problemet. 

  • Svar på tråden Söker efter en hundskrinda
  • Apopan

    Börjes har en hundskrinda, och då får en skakel och det går även att köpa till sele där... MEN jag skulle avråda från att göra detta, då allt är av riktigt usel kvalité. 

    Själv har jag gjort lösningen att köpa en vanlig billig cykelvagn/joggingvagn, skakel har jag köpt ett begagnat segebaden (finns även nya på segebadenpulkans hemsida). Sedan har jag sonika knutit fast skaklet, vilket fungerar över förväntan. Lät en rörmokare bända till och sätta fast ett skakel först, men det har bambut vi har nu som är knutet fast fungerar bättre. Segebaden har också bra selen som är anpassade till deras skakel. 

    Om en vill ha skrinda istället så blir det svårare att få dit färdiga skakel, men det är säkert inte omöjligt. Och det finns bra stabila skrindor att köpa på t.ex biltema. 

    Har massa bilder på min blogg på dragvagnlösning (gick inte att lägga in bild här av någon anledning?), då vi är ute och drar med den ett par ggr i veckan. Och här är adressen till den bouvierbaby.se


  • Krishna

    Tusen tack för tipsen!!

    Jag har köpt sele redan, ett riktigt för just dra-kärra-ändamål. Har en berner sennen, fick hjälp med passade sele på en sennenträff och fick även där testa på att dra kärra för första gången. Så jag blev så taggad att arbeta med min hund :)

    Jag ska absolut kolla in sidorna du tipsade om!

    Tack!

  • Apopan
    Krishna skrev 2014-09-16 19:57:40 följande:

    Tusen tack för tipsen!!

    Jag har köpt sele redan, ett riktigt för just dra-kärra-ändamål. Har en berner sennen, fick hjälp med passade sele på en sennenträff och fick även där testa på att dra kärra för första gången. Så jag blev så taggad att arbeta med min hund :)

    Jag ska absolut kolla in sidorna du tipsade om!

    Tack!


    Det är ju sååå kul att låta sin hund dra vagn. Du kan ju träna och ställa upp i just Sennendraget också, det skulle helt klart jag gett mig på om jag hade haft en sennenhund ;)

    Om du har facebook så är mitt tips att gå med i gruppen Dog carting. Där finns det massa kunnigt folk, och det går också att få inspiration och hjälp när det kommer till att bygga och fixa med egen vagn. De flesta håller på med sulky-liknande körning (vilket verkar superskoj), men det finns annat också.


Svar på tråden Söker efter en hundskrinda