• Bunny on speed

    Hur öppet röstar du?

    Tar du med dig många lappar till båset eller bara de du ska rösta på?


    Bunnies, it must be bunnies!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur öppet röstar du?
  • Lena

    Jag tog med mig de jag kunde tänka mig att rösta på för jag var inte helt säker.

  • iceball

    Väldigt öppen, står inte bakom någon skärm när jag sätter i lapparna heller. Klart jag står för mina åsikter.

  • Bunny on speed

    När vi läste om demokrati och val på högstadiet minns jag att min lärare sa att man tar med sig flera sedlar, som om det var en självklarhet. Jag tar dock bara de som ska ner i kuvertet (denna gång V och S i olika val). Men gå bakom skärmen gör jag, inte ens reflekterat över det.

    Vad gör man förresten med de som inte åker i kuvertet? Inte kollat efter papperskorgar.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • replica

    Går inte bakom någon skärm, tar de lappar jag ska ha, stoppar i kuverten och lämnar in..


    "Practise makes perfect"
  • iceball
    Bunny on speed skrev 2014-09-14 21:29:09 följande:

    När vi läste om demokrati och val på högstadiet minns jag att min lärare sa att man tar med sig flera sedlar, som om det var en självklarhet. Jag tar dock bara de som ska ner i kuvertet (denna gång V och S i olika val). Men gå bakom skärmen gör jag, inte ens reflekterat över det.

    Vad gör man förresten med de som inte åker i kuvertet? Inte kollat efter papperskorgar.


    Jag såg iaf en papperskorg när jag röstade, den var full med valsedlar.
  • SatanLendMeADollar
    Virriga Vera skrev 2014-09-14 21:51:11 följande:
    Nej, det måste man inte.
    Jo du måste stå ensam bakom skärmen. För annars kan du sälja din röst och bevisa för någon att du röstar på ett specifikt parti. Det är bland annat därför vi har valhemlighet, du ska kunna säga att du röstar på ett parti, men rösta på ett annat utan att någon vet det.
  • Virriga Vera
    SatanLendMeADollar skrev 2014-09-14 21:53:52 följande:
    Jo du måste stå ensam bakom skärmen. För annars kan du sälja din röst och bevisa för någon att du röstar på ett specifikt parti. Det är bland annat därför vi har valhemlighet, du ska kunna säga att du röstar på ett parti, men rösta på ett annat utan att någon vet det.
    Nej, man måste inte alls vara ensam bakom skärmen. Man kan ha med en ledsagare om det behövs, man behöver inte heller gå bakom skärmen för att stoppa in sina valsedlar i kuverten.
  • iceball
    SatanLendMeADollar skrev 2014-09-14 21:53:52 följande:

    Jo du måste stå ensam bakom skärmen. För annars kan du sälja din röst och bevisa för någon att du röstar på ett specifikt parti. Det är bland annat därför vi har valhemlighet, du ska kunna säga att du röstar på ett parti, men rösta på ett annat utan att någon vet det.


    Då borde man också vara tvungen att ta valsedlar från alla partier?
Svar på tråden Hur öppet röstar du?