• Anonym (Ann)

    Min man tycker inte barnen behöver någon ny dator

    Våra barn (mellanstadieålder) har haft varsin begagnad dator. Vi och svärförädrarna nappade på ett erbjudande för ett par år sen och när vi köpte nya datorer fick barnen våra gamla.  Nu har båda barnens datorer gått sönder och jag tyckte därför att vi kunde köpa varsin åt dem, men min man tycker att de klarar sig utan och kan använda vår om de behöver.

    Barnen är inte särskilt spelintresserade, de använder datorerna till att kolla film, hålla kontakten med släktingar långt borta, hålla sig uppdaterade vad som händer inom deras sport, prata på forum med andra som håller på med den sporten och till skolarbete. 

    Vad tycker ni? Hur hade ni gjort? Har era barn varsin dator? 

  • Svar på tråden Min man tycker inte barnen behöver någon ny dator
  • Anonym (Fem)

    Det är nog skönt med en vuxendator och en barndator. Sen kanske inte ungarna måste ha varsin, men det beror på deras ålder. Är de cirka 13+ är väl varsin okej, men det behöver inte vara sprillans nya!

  • Anonym (onödigt)

    Räcker med att ni isf skaffar 1 ny dator till som de kan använda.

    Vet inte hur det är hos er men här där jag bor så får de redan i mellanstadiet en surfplatta som de ska använda i skolan. Till viss del får man spela, chatta mm så länge det inte har med något med tex våld och porr att göra samt spel som du inte har åldern inne.

    Sen i gymnasiet så får de en bärbar dator.

    Bara man håller sig till reglerna så är det inga problem.

  • Rödaskor

    Hur många datorer finns det? 

    Finns det två datorer i hushållet så borde det räcka om barnen är i mellanstadieåldern. Då kan barnen ha en dator som de delar på men som också ni kan använda om ni behöver sitta vid datorn samtidigt. 

    När de blir större och kommer få mer skolarbete som behöver göras på dator, då kan det vara skönt med varsin dator.

  • Dripknot

    Vår dotter har en surfplatta men ingen egen stationär dator. En sådan får hon sen när t ex skolarbetet kräver det. Dock har hon egen tv.


    Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Anonym (*)

    Håller med din man. Vi har alltid haft gemensamma datorer, ända tills sonen köpte en själv. Dottern har aldrig haft egen, men hon fick bärbar när hon gick i nian genom skolan. Nu går hon i gymnasiet och har Ipad, också genom skolan.

  • Anonym (dator)

    Jag tycker inte det finns någon anledning att ha mer än en dator per hushåll såvida inte ni vuxna använder den hela tiden.

    Att ha varsin tycker jag är urdumt. Barn behöver aldrig sitta så mycket vid datorn.

  • TigerLilySwe

    Ja, smaksak och vem kan säga vad som är rätt och fel. Snart vankas jul, kan ni tillsammans med era egna föräldrar lägga ihop till varsin laptop till dom? Skönast och mest praktiskt är varsin dator att dela på en är snart sagt en orimlig tanke, åtminstone i vår familj. Själv har jag två plattor och en bärbar. Min man två bärbara och en stationär. Den yngste sonen har en stationär och ska spara till en ny. Den andre hemvarande har två bärbara och bekostat stationär själv. Jag tror knappast vi är unika.

Svar på tråden Min man tycker inte barnen behöver någon ny dator