• Grumpy88

    Har ni färdigblandad ersättning i kylen?

    Som rubriken lyder. Blandar ni ersättning med kallt vatten och ställer i kylen så de bara behövs värmas sedan? Då tänker jag främst inför nattmatningen. Hittade ingen ny tråd om detta och i de gamla trådarna hade de så delade meningar. Så hur är det egentligen, kan man göra så?

  • Svar på tråden Har ni färdigblandad ersättning i kylen?
  • NLAL

    Vi hade alltid färdigkokt vatten i rätt temp i en termos. Lätt att hälla upp och blanda under nätterna, även dagtid.

  • Sometimes

    Ja, visst kan man göra det! Det står ju på paketet! Går att förvara i kylskåp i 6-8 timmar. Glad

    Tänk bara på att om bebisen är mindre än tre månader så måste dock ersättningen värmas till mer än 70 ° och sedan svalna. Även om den är färdigblandad i förväg. 

    Om bebisen är äldre än tre månader behöver man inte längre värma ersättningen till minst 70 ° utan kan micra till lagom temp direkt (enligt info från Semper själva). Då kan man lättare ha det färdigblandat i kylen under natten.

    Jag testade att ha den färdigblandad i kylen under ett par nätter, men gillade det inte riktigt. Ersättningen är ju kall då och tar lite längre tid att värma och nappen är kall. Så numera gör jag som jag alltid gör - jag ställer fram en flaska med rätt vattenmängd på köksbänken och på natten/morgonen så använder jag en mjölkpulverdoserare och bara pytsar i en dos och värmer. Snabbt och enkelt! 


    Äntligen mamma! Läs om oss på prinsnoah.blogspot.se
  • Grumpy88
    Sometimes skrev 2014-09-15 10:46:21 följande:

    Ja, visst kan man göra det! Det står ju på paketet! Går att förvara i kylskåp i 6-8 timmar. 

    Tänk bara på att om bebisen är mindre än tre månader så måste dock ersättningen värmas till mer än 70 ° och sedan svalna. Även om den är färdigblandad i förväg. 

    Om bebisen är äldre än tre månader behöver man inte längre värma ersättningen till minst 70 ° utan kan micra till lagom temp direkt (enligt info från Semper själva). Då kan man lättare ha det färdigblandat i kylen under natten.

    Jag testade att ha den färdigblandad i kylen under ett par nätter, men gillade det inte riktigt. Ersättningen är ju kall då och tar lite längre tid att värma och nappen är kall. Så numera gör jag som jag alltid gör - jag ställer fram en flaska med rätt vattenmängd på köksbänken och på natten/morgonen så använder jag en mjölkpulverdoserare och bara pytsar i en dos och värmer. Snabbt och enkelt! 


    Hon blir 4 månader nu den 28 och jag blandar nu ersättning som jag värmer i mikron men på nätterna har jag kört med färdiga tetror bara för att det ska gå fort. Damen har inget tålamod och väcker gärna hela huset ;D Men det blir ju ganska dyrt i längden, så det är smart som du säger att ha pulver att bara doserade och sen värma! Tack för tipset!
  • Sometimes
    Grumpy88 skrev 2014-09-15 11:13:10 följande:
    Hon blir 4 månader nu den 28 och jag blandar nu ersättning som jag värmer i mikron men på nätterna har jag kört med färdiga tetror bara för att det ska gå fort. Damen har inget tålamod och väcker gärna hela huset ;D Men det blir ju ganska dyrt i längden, så det är smart som du säger att ha pulver att bara doserade och sen värma! Tack för tipset!
    Förstår precis vad du menar. Min lille prins är också väldigt otålig, så jag kör pulverdoserare dygnet runt. Flört Snabbt och smidigt!
    Äntligen mamma! Läs om oss på prinsnoah.blogspot.se
  • mrantala

    Vi har haft rätt mängd pulver uppmätt i en doserare, uppkokt vatten som fått svalna uppmätt i flaskor och sedan kokande vatten i en termos. Ex om dottern ätit 180 ml har vi haft 110-120 ml svalnat vatten i flaskan och sen fyllt upp med kokande vatten så det blivit rätt temperatur på natten. Har gått jätte snabbt att blanda på både dagar och nätter! Fick tipset när vi låg på neo - vår dotter är prematur.

  • honeydew

    Ja vi har blandat kallt i förväg i flaska och värmt efter behov. Så gör de på både BB och barnsjukhuset där vi varit inlagda, så då funkar det för oss också. De har sparat upp till 24h i kylskåp, men vi sparade främst för natten (eller morgonen om hon ej åt på natten).

  • chrissepisse

    Ja, det har jag haft till två av mina barn eftersom de hade det så på BB. Jag brukade ha det i en tillbringare som jag hällde från i flaska och värmde. Det var främst bekvämt att ha det så nattetid, tyckte jag.

Svar på tråden Har ni färdigblandad ersättning i kylen?