• Anonym (Me)

    Vill ha conch piercing men osäker på min smärttolerans, kan emla hjälpa?

    Hej, rubriken täcker egentligen hela frågan. Jag vill ha en conch piercing, har velat ett tag men har inte riktigt vågat ta steget av en anledning: när jag var 12 så gjorde det ont att pierca örsnibben (japp).

    Om jag nu fortfarande är lika känslig så lär ju en conch piercing göra mer ont än den där när jag var 12, så jag undrar om emla salva skulle kunna dämpa det? Jag vill inte råka rycka till av smärtan (eller nervositeten) och få hål på andra ställen! Kan även tänka mig att det skulle lugna mig före själva sticket (alltså, typ placebo = att jag tror att det inte kommer göra ont).

    Bra idé att använda emla? Dålig idé?

  • Svar på tråden Vill ha conch piercing men osäker på min smärttolerans, kan emla hjälpa?
  • Anonym

    smärtstillande kan jag inte svara på men har en conch-piercing. Tjockleken och typen av ring kan du nog inte välja, de sätter in en läkering först och sen när de läkt kan du byta ut den mot vad du vill ha. Jag fick en ring i plast först och bytte sedan ut den mot en sån på bilden. Nu har jag bara en stav i. Upplever att den inte irriterar örat lika mycket som en ring. 

    Se till att följa skötselråden, blir det infekterat gör det ooont. Men snyggt blir det!

  • Anonym (Me)

    Tack för ditt svar. Skötsel tror jag nog att jag kommer klara av bra, det är nog bara smärtan jag blir orolig över.

    Är det alltså samma storlek för alla? Jag har ju sett en del med riktigt tunna ringar, känns komstigt om de har lika stort hål som de som använder större.

  • Anonym

    De med smalare ringar har nog satt det de i efterhand och då har hålet krympt, eller kanske inte gjort det hos en piercare utan med pistol, och då gjort ett mindre hål. Men piercaren kanske låter dig välja storlek själv

  • Zoja

    När du var ung, gjorde du piercade du dig hos en utbildad piercare med kanyl, eller hos en frisör?

    Jag var hos en frisör när jag var liten och kommer ihåg att det gjorde jätteont, när jag senare var hos en utbildad piercare och tog med kanyl precis bredvid kändes det inte särskilt mycket.

    När jag ska pierca mig tänker jag alltid att det kommer göra ont, så enkelt är det, men det gör bara ont en kort stund. Sen går det över till en hanterbar smärta som mest är i vägen. Vill du verkligen ha en conch-piercing så är det värt den smärtan som följer med.

  • Anonym (Me)
    Anonym skrev 2014-09-15 12:43:11 följande:

    De med smalare ringar har nog satt det de i efterhand och då har hålet krympt, eller kanske inte gjort det hos en piercare utan med pistol, och då gjort ett mindre hål. Men piercaren kanske låter dig välja storlek själv


    Okej, tack (återigen) för svaret :)
    Zoja skrev 2014-09-15 13:15:12 följande:

    När du var ung, gjorde du piercade du dig hos en utbildad piercare med kanyl, eller hos en frisör?

    Jag var hos en frisör när jag var liten och kommer ihåg att det gjorde jätteont, när jag senare var hos en utbildad piercare och tog med kanyl precis bredvid kändes det inte särskilt mycket.

    När jag ska pierca mig tänker jag alltid att det kommer göra ont, så enkelt är det, men det gör bara ont en kort stund. Sen går det över till en hanterbar smärta som mest är i vägen. Vill du verkligen ha en conch-piercing så är det värt den smärtan som följer med.


    Jag gjorde det i en affär kallad guldsmedjan (smyckesaffär), och det var med en sån där pistol. 

    Jag har hittat en piercare i området som har fått bra omdömen, vilket är lugnande, men att lugna mig själv innan själva piercandet genom att använda emla skulle nog göra det lättare. Jag vet att det kommer göra ont, och jag vill göra det ändå, men om smärtan skulle lindras av bedövningssalva så kör jag på det liksom.
  • Anonym

    Släng på lite emla, det gör ju ingen skada. Hoppas det hjälper! 

  • Anonym (Me)

    Tror nog att jag gör det, sen får jag se hur ont det gör. Flört

Svar på tråden Vill ha conch piercing men osäker på min smärttolerans, kan emla hjälpa?