• Anonym (Ledsen men lycklig!)

    "Ångest" att berätta för släkt att jag är Gravid ... Sladdis... Hur säger jag?

    Trodde inte jag skulle behöva - eller hoppades att inte behöva skriva denna tråd, men jag känner paniken inom mig och Måste få hjälp.
    Jag och min sambo väntar vårt första gemensamma barn och fick ett plus i helgen..
    Vi har varit tillsammans i 4 år och bott ihop i tre år. Han har två barn sedan tidigare och jag har två barn sedan tidigare 7-10 år

    Mina föräldrar har många gånger sagt att Nu är ni FYRA barn - Å herregud va många.. O ojj ojj ojj osv..
    Om någon frågat om jag kan tänka mig ett till barn och jag svarat "blygsamt ja kanske.." så har jag fått som svar: "NEJ MEN DE KAN DU VÄL VERKLIGEN INTE MENA!!! NEJ NU SKOJAR DU..!!

    Jag VET redan nu att min mamma har svårt att visa känslor, visar alltid fel känslor, säger saker utan att tänka sig för, sårar utan att mena osv... Jag vet att hon inte kommer bli glad, Inte kommer säga grattis o verkligen inte gråta av lycka.

    Jag är 30 + och borde strunta i andras tankar - MEN ja har alltid stått mina föräldrar nära o bryr mig i vad dom tycker. Ja VILL Ju så gärna att dom ska bli Naturligt glada, krama om mig o tycka jag gör bra val i livet. Men jag har rent av ÅNGEST för att berätta detta för dom för jag vet att jag kommer bli så ledsen av att få höra "MEN SARA!! NU FÅR DU SLUTA"

    Hur säger jag detta på bästa sett? Ja vill inte säga det helst, helst skriva det. men de skulle kännas fel. . .

    Värst är att få höra "va ONÖDIGT" o de känner jag på mig att jag också kommer få höra, känner dom så väl.. :( Blir så avundsjuk på alla som längtar efter att få berätta o säger solskenshistorier om alla mormor som börjar gråta osv..

    Mina föräldrar har 6 barnbarn o tror nog inte att jag ska ge mina stora barn ett sladdis syskon. Hur berättar jag detta? Mår dåligt nu varje dag innan jag sagt det för de tynger mig så.

  • Svar på tråden "Ångest" att berätta för släkt att jag är Gravid ... Sladdis... Hur säger jag?
  • Anonym (Ledsen men lycklig!)

    Någon med tips till mig?

  • Anonym (samma här)

    tyvärr inget toppen tips utan förvänta dig inte mer en ett jaha . låt dom tycka vad dom vill det är endå du o din sambo/man som ska känna glädjen .
    säg till dom att du inte förväntar dig något grattis men tysta ska dom vara om de inte har något snällt att säga

  • Ziry

    Säg rakt ut vad du förväntar dig av folk.
    Säg t.ex. "Vi väntar barn, vi är glada och om ni inte kan säga något positivt så säg ingenting alls".
    Om folk börjar komma med negativa kommentarer så be dom sluta eller gå därifrån.

    Och det är inte alls fel att skriva det. Varför ska du ta det ansikte mot ansikte om du vet att de kommer att göra dig ledsen? Det är inget fel på att skicka ett sms, så får ni båda hantera era reaktioner ifred.

  • Anonym (Ledsen men lycklig!)
    Anonym (samma här) skrev 2014-09-15 11:58:52 följande:

    tyvärr inget toppen tips utan förvänta dig inte mer en ett jaha . låt dom tycka vad dom vill det är endå du o din sambo/man som ska känna glädjen .
    säg till dom att du inte förväntar dig något grattis men tysta ska dom vara om de inte har något snällt att säga


    Det tråkiga är att min glädje tystas ner när jag ser att dom drar en stor suck och inte vet HUR dom ska försöka se glad ut eller vad dom ska säga. :(
  • Gryyynet

    Jag hade samma tankar nu då vi väntar vårt femte. Oro över reaktioner och hade inte känslan över att få vara sådär sprudlande glad.

    Alla blev överlyckliga och inga förmaningar kom. Ett litet liv som redan är skapat kunde dom inte dölja sin lycka över.

  • förslag

    Var i liknande sits och endast min syster fick ur sig ett grattis, alla andra suckande och sa typ nej herregud och skakade på huvudet. Jättetråkigt, men man kan inte ändra på andra människor... Jag vill iaf säga GRATTIS!!

  • förslag

    Ett tips... om de är sådana som kan hålla minen inför barnen kanske en "storebror/storasyster"-T-skjorta kan "dämpa" en ev negativ reaktion. Eller kanske barnen tycker de är för stora för sånt? Som sagt måste du ju förstås vara säker på att de inte skulle fälla sårande kommentarer till barnen. Jag var inte säker så jag vågade inte ha barnen som budbärare, men alla är ju inte lika dåliga på att hålla minen som mina föräldrar... Kanske barnens glädje kan smitta av sig till din mamma?

  • Stårschan

    Säg inget alls. Låt den växande magen få tala för sig själv. Om de sedan frågar varför du inte sagt något tidigare så säg bara att du inte var så sugen på att höra de negativa kommentarer du förväntar dig.

  • Anonym (samma oro..)

    Nu är de inte av samma anledningar som min familj inte kommer bli glad men jag vet att dom inte kommer gilla när vi ska berätta att vi väntar barn igen.

    Önskar vi berättat tidigare men jag vet hur de kommer bli och vad dom kommer säga så jag orkar inte ta de.. Rynkar på näsan

  • Stårschan

    Helt riktigt. Och när de märker att du är gravid och du får en kommentar som "Men herregud! Jag trodde du var klar med sånt där", så svarar du bara ""Och DET DÄR är exakt anledningen till att jag inte har velat säga något tidigare. Tack för den."

Svar på tråden "Ångest" att berätta för släkt att jag är Gravid ... Sladdis... Hur säger jag?