• Anonym (bilen)

    Är detta rimligt när mormor barnvaktar?

    Vårt dagis kommer att vara stängt en tisdag om ett par veckor och då har vi bett min mamma att vara barnvakt den tiden jag jobbar. 9-15 är tiderna det rör sig om, min mamma är pensionär och har ingenting för sig på dagarna.

    Hon har ca 45 min resväg med bil till oss och har tillgång till egen bil. Hennes förslag är dock att jag eller min man kör barnen till henne på tisdagsmorgonen och sedan hämtar på eftermiddagen. Istället för att hon är hemma hos oss med barnen, gissar att hon tycker det är tråkigt....

    Om vi ska få ihop det som mamma vill måste vi väcka barnen en timme tidigare än vanligt och köra dem 45 min till mamma. Sedan måste jag köra 45 min till jobbet. När jag slutar blir det att sitta i bilkö för min del i säkert två timmar sammanlagt  för att hämta barnen.

    Är jag helt knäpp som tycker att min mamma, som inte har några barn, jobbar eller tider att passa, kanske borde vara den som tar sig hem till oss och barnvaktar? Hon behöver isf köra hem till oss och tillbaka. Vi har en gård man enkelt kan leka på. Mamma är sällan barnvakt öht, kanske två kvällar/år. Barnen är 4 och 2 år gamla.

  • Svar på tråden Är detta rimligt när mormor barnvaktar?
  • Anonym

    Jag hade nog tagit ledigt och tagit hand om barnen själva. Din mor verkar inte speciellt intresserad av att vara barnvakt.

  • Fjärilslarv

    eh du vill ha henne som barnvakt, då är det ju på hennes villkor vart. 
    Hon kanske är trött och inte orkar åka, var tacksam att hon faktiskt vill barnvakta istället.

  • Anonym (bilen)
    Anonym skrev 2014-09-15 14:17:49 följande:

    Jag hade nog tagit ledigt och tagit hand om barnen själva. Din mor verkar inte speciellt intresserad av att vara barnvakt.


    Ja, det lutar ju onekligen ditåt.... Känns bara jättebesvärligt med detta upplägget, men det är ju hon som sätter villkoren så det är bara att köpa läget. Jag blev ganska paff bara när hon föreslog det hela....
  • Birgitta02
    Anonym (bilen) skrev 2014-09-15 14:20:29 följande:
    Ja, det lutar ju onekligen ditåt.... Känns bara jättebesvärligt med detta upplägget, men det är ju hon som sätter villkoren så det är bara att köpa läget. Jag blev ganska paff bara när hon föreslog det hela....
    Borde ju vara klart enklare för mormor att vara hos er där det redan är barnsäkrat och där de har sina grejer och lekprylar. Kan jag tycka. Å andra sidan, vill ni ha barnvakt så får ni köpa att hon vill vara hemma. Tufft läge.

    Själv hade jag nog tagit ut semesterdag faktiskt. Vilket jag iofs alltid gjorde när sånt här hände. Släkten fanns 60 mil bort:)
  • Anonym (smart)


    Själv hade jag nog tagit ut semesterdag faktiskt. Vilket jag iofs alltid gjorde när sånt här hände. Släkten fanns 60 mil bort:)
    Eller om man var tillräckligt smart att spara lite av föräldradagarna för kommande stängningsdagar.
  • Anonym (bilen)
    Anonym (smart) skrev 2014-09-15 14:27:34 följande:
    Eller om man var tillräckligt smart att spara lite av föräldradagarna för kommande stängningsdagar.
    Jag var/är så smart, men tänkte att mormor kanske ville ställa upp och passa på att umgås med barnbarnen. Med dessa villkor kan man undra om hon verkligen vill det, så jag tar nog ut den där föräldradagen Flört
  • Fanny b

    Jag tycker det är rimligt. Det är ni som behöver barnvakt och då tycker jag Barnvakten ska få bestämma var barnen ska passas någonstans. Din mamma kan ju vilja passa barnen men vill kanske inte åka till dig 5 dagar i veckan x veckor , speciellt som det tar 45 minuter att åka till er.

  • Anonym (N)

    Kan väl vara roligt att få åka till mormor och se nåt annat en sitt hem för en gångs skull

  • Anonym
    Fanny b skrev 2014-09-15 14:51:58 följande:

    Jag tycker det är rimligt. Det är ni som behöver barnvakt och då tycker jag Barnvakten ska få bestämma var barnen ska passas någonstans. Din mamma kan ju vilja passa barnen men vill kanske inte åka till dig 5 dagar i veckan x veckor , speciellt som det tar 45 minuter att åka till er.


    Men vänta nu. Det var EN tisdag det handlade om - inte 5 dagar i veckan på obestämd tid! Jag tycker att mormor beter sig märkligt.
  • Tow2Mater
    Anonym (bilen) skrev 2014-09-15 14:20:29 följande:
     Känns bara jättebesvärligt med detta upplägget, men det är ju hon som sätter villkoren så det är bara att köpa läget. Jag blev ganska paff bara när hon föreslog det hela....
    Blir man så paff av att prata med sin egen mamma? Pratade ni inte vidare om det alls?
Svar på tråden Är detta rimligt när mormor barnvaktar?