• Anonym (Help)

    Hur hade ni gjort om ert barn gjort såhär?

    Jag behöver hjälp med min 6 åriga dotter. Jag kommer beskriva kvällen som varit och jag vill få tips på hur jag kan hantera henne bättre.

    Vi var i lekparken, gick hem, hon & lillasyster pysslade och kollade på film medan jag lagade mat. Efter maten sa jag att de fick ta 2 godisbitar som blev kvar efter helgen vilket de accepterade då. Efter maten var det dags för dem att duscha och på en gång började allt bråk. 6 åringen rusade över till skåpet och ville ha mer godis, jag sa "nej - inte innan läggdags". Det är väl rimligt, eller?? Jag lyfte ner henne från bänken, hon blev galen och började nypa och sparka mig. Sen lugnade hon ner sig en aning (försökte få henne att tänka på annat så jag "förvandlade" mig till "killa-monstret" och kittlade henne). I duschen skrek och härjade båda två (3 åriga lillasyster med) och jag sa med normal röst att den som inte slutar skrika och tramsa sig får ingen saga, jag varnade igen och sen slog lillasyster sig och grät och medan jag pratade med henne skrattade 6 åringen ihjäl sig av nån anledning. Jag sa att lillasyster blir ledsen om man skrattar när hon slår sig osv. Efter det hjälpte jag lillasyster och då drämde 6 åringen upp badrumsdörren i väggen så det blev märke (blev jätte ledsen då vi precis flyttat in i nytt hus). Hon förlorade sagan och därefter eskalerade raseriutbrottet till nåt jag aldrig upplevt. Hon slog mig i ryggen, kastade tandkräm, skrek att hon önskade att jag flyttade osv. Jag blev arg och sa att nu får det vara nog och tog hennes legolåda som straff för att hon slåss. Hon blev ännu argare och jag kunde inte behärska mig, tog lego och slängde det i badrumssopen (så barnsligt jag vet men jag blev så arg!) då tippade hon ur sopen med 1000 bitar pyttesmå legobitar på hela golvet. Jag sa till henne att börja städa och räknade 1, 2, 3 men inget hände då dammsög jag upp några av bitarna då dammsugaren stod tillgänglig. Hon blev galen men började plocka upp. Undertiden satt hon och fräste och önskade att jag skulle flytta, att jag var död, att hon skulle ta mina pengar osv. Jag är orolig för både hennes och mitt temperament! Det är rent ut sagt vidrigt men i stundens hetta blir vi båda så galna. Efter det var hon ledsen och ville kramas. När hon äntligen kom i säng satt jag med henne i sängen och kramades. Hon sa att hon inte känner sig lika"snäll" som sin lillasyster och att hon är den elakaste i familjen. Fruktansvärt att höra men nyttigt. Lillasyster är just "snällare" av naturen men det betyder inte att hon är en ängel hon heller. Dock är hon så van av att alltid bli antingen lurad, skrattade åt eller retad av sin storasyster så oftast när 6 åringen kommer fram till henne springer hon iväg för man vet aldrig vad hon tänker göra näst.
    6 åringen är en intelligent tjej som har lite svårt för lekar (hon tröttnar fort i skolan när de andra tjejerna leker och leker i timtal). Hon går aldrig ut själv (trots att vi bor jätte barnvänligt), "tvingar" jag ut dem tröttnar hon på bara några minuter. Promenerar vi någonstans får hon SÅ ont i benen och grinar mest. Hon har dock lärt sig cykla nu men det involverade blod, svett och tårar att lära sig det. Hon gör aldrig klart någonting, t.ex. Hon har aldrig utmanat sig själv att göra klart en mer komplicerad pärlplatta utan tröttnar så fort det blir en smula tråkigt. Vad ska jag göra?? Hur hade ni hanterat kvällen? Skulle jag bara låta henne hållet igång? Ett nej räcker ju aldrig! Har försökt och försökt att prata med henne. När hon var ledsen sa hon precis saker som jag brukar säga " jag blir ledsen bör du bråkar" "du sårar mig" så jag vet att hon har lyssnat tidigare. Hjälp mig!!

  • Svar på tråden Hur hade ni gjort om ert barn gjort såhär?
  • Anonym (förskräckt)

    Jag tycker att du lät henne gå alldeles för långt. Jag är ingen expert på 6 åringar men i den åldern skulle jag aldrig acceptera det där. (har en syskonbarn som är 6 och 8 år som jag kan relatera till). DU måste nog se över hur ni hanterar henne och vad som kan vara orsaken. HON är ett barn och även om hon kan välja att vara busig eller tjuvnypa ett syskon så är hon ett BARN med väldigt starka utbrott. Prata med skolan/förskolan. hur är hon där? Jag tippar att hon mår dåligt och du måste våga prata med henne. När hon börjar slå och sparka - varför gör hon det. Gapar och skriker ni bara mot varann? Jag tänker att du kanske ska göra som man gör när barnen är mindre. Bekräfta känslorna. Jag tycker att det där låter väldigt fel när hon skriker sånt...

  • Anonym (Help)
    Anonym (förskräckt) skrev 2014-09-15 19:59:49 följande:

    Jag tycker att du lät henne gå alldeles för långt. Jag är ingen expert på 6 åringar men i den åldern skulle jag aldrig acceptera det där. (har en syskonbarn som är 6 och 8 år som jag kan relatera till). DU måste nog se över hur ni hanterar henne och vad som kan vara orsaken. HON är ett barn och även om hon kan välja att vara busig eller tjuvnypa ett syskon så är hon ett BARN med väldigt starka utbrott. Prata med skolan/förskolan. hur är hon där? Jag tippar att hon mår dåligt och du måste våga prata med henne. När hon börjar slå och sparka - varför gör hon det. Gapar och skriker ni bara mot varann? Jag tänker att du kanske ska göra som man gör när barnen är mindre. Bekräfta känslorna. Jag tycker att det där låter väldigt fel när hon skriker sånt...


    Hon går i förskoleklass men där verkar hon sköta sig tack och lov! Vi har alltid varit noga med beteende, att man ska vara snäll, dela med sig osv och innerst inne vet hon allt detta. Ibland blir hon bara så hemskt och skrämmande. Hon är stöddig och uppkäftig mot mig och pappa. Otrevlig mot sin 3 åriga syster. Sa att hon önskar att syster vore död eller flyttat. Tack för tankarna förresten!
  • Fanny b

    I ett sådant här fall tror jag på att inte försöka översläta första utbrottet utan försöka hantera det på ett sätt där barnet får bekräftelse på att denne är arg över att inte få x, att det inte är konstigt men barnet kommer ändå inte få x. Jag förstår att det är jobbigt som förälder när barnen börjar tramsa, men tror att så långt det är möjligt att agera på ett lugnt sätt som förälder. T ex om barnen tramsar för mycket i badrummet, låta barnen bada en i taget.

    I detta fall tror jag också på att prata med 6-åringen efteråt om de känslor denne yppade på dennes nivå.

  • Anonym (förskräckt)

    Jag tror hon agerar mot er eftersom hon behöver något av er. Tid? Närhet? Involvera henne och sätt ord på känslor och förklara. Det räcker inte att säga "du ska vara snäll osv" Du måste ta reda på där och då varför hon blir SÅ arg.

  • Alexi

    Att ge barnet två godisbitar, där måste man vara extremt tydlig från början med att det inte blir mer osv. För mig skulle två bitar bara trigga suget och det upplever jag ibland med min snart sexåring också.

    Straff undviker jag helt, börja slänga lego, skippa saga osv, det skulle se som fel väg att gå, eftersom det ännu mer skapar distans mellan er och konflikt.

    Men hur har det funkat på förskolan? Om hon har så svårt att leka osv hade jag nog kollat det noga för länge sedan. Barn som inte kan leka måste ju få hjälp att träna sig i det och det är ju förskolans pedagoger experter på.
    Vår dotter (snart sex år) hade hemskt svårt att leka, svårt med det sociala, interagera med andra barn osv som yngre men det lossnade efter 3-4 år. Vi hann dock ha kontakt med både specialpedagog och bup på den tiden så jag undrar hur ni agerat på det här området hittills?

  • Anonym (Help)
    Alexi skrev 2014-09-15 21:10:28 följande:

    Att ge barnet två godisbitar, där måste man vara extremt tydlig från början med att det inte blir mer osv. För mig skulle två bitar bara trigga suget och det upplever jag ibland med min snart sexåring också.

    Straff undviker jag helt, börja slänga lego, skippa saga osv, det skulle se som fel väg att gå, eftersom det ännu mer skapar distans mellan er och konflikt.

    Men hur har det funkat på förskolan? Om hon har så svårt att leka osv hade jag nog kollat det noga för länge sedan. Barn som inte kan leka måste ju få hjälp att träna sig i det och det är ju förskolans pedagoger experter på.

    Vår dotter (snart sex år) hade hemskt svårt att leka, svårt med det sociala, interagera med andra barn osv som yngre men det lossnade efter 3-4 år. Vi hann dock ha kontakt med både specialpedagog och bup på den tiden så jag undrar hur ni agerat på det här området hittills?


    Hon har nog inte så svårt med det sociala, hon bara tröttnar mycket fortare än andra barn. Har frågat gång på gång hur det brukade gå på förskolan osv och personalen upplevde aldrig några problem utöver det vanliga.
  • Anonym (4-barnsfar)

    Dra lärdom av misstagen!

    1. Om det inte funkar med spontangodis, göm det tills det är godis-dags. Det är lätt hänt att en "belöning" i form av godis slutar med att barnen är på sämre humör än de var innan godiset kom på tal. Då är det bättre att skippa sådana "belöningar".

    2. Hota inte med indragen saga, att ta leksaker etc. Troligen eskalerar bråket och du har målat in dig i ett hörn. En saga är ett mycket bra sätt att få barnen att varva ner innan sömnen.

    3. Är ett barn odrägligt, lyft undan det. I värsta fall, håll fast det med en rejäl omfamning/kram. Att ha sönder/kasta saker är inte OK.

    4. Låt barnen ha roligt i duschen! Så länge de inte har sönder något eller skadar sig kan det vara OK. Barnskrik i ett badrum kan vara plågsamt för hörseln. Testa hörselskydd. Vuxna verkar ha ömtåligare hörsel än barn, i alla fall när det gäller barnskrik.

    5. Legobitarna kan ligga på golvet tills nästa dag.

  • jenny99

    Jag rekommenderar tid,massor av tid.Jag själv har en 13 åring som alltid varit mer krävande,orolig.När hon var mindre var det mycket utbrott.Vi har gett bägge barnen mycket tid och rutiner,och gärna regelbunden egen tid.Och hota aldrig och dra aldrig in på tex läsning/kvällsrutiner,det brukar ge motsatt effekt.Jag har ochså lärt mig att aldrig nånsin diskutera när min dotter är upprörd,var så enkel,kortfattad och saklig som möjligt och diskutera när all ilska lagt sig.Det är väldigt tufft ibland,men ge inte upp.

Svar på tråden Hur hade ni gjort om ert barn gjort såhär?