• NikitaNicole

    Välling/gröt/ersättning/frukost/kvällsmål

    Hej!
    Min dotter på 1år och 3mån dricker nan 3 ersättning, frukost, mellis, kväll.
    Jag vill ju helst sluta med detta.
    Startade med testning av gröt vid 6mån och lite då och då från och till. Hon får bara kväljningar efter några skedar. Gröt går inte hem.
    Välling får hon kväljningar av och vill verkligen inte ha. Hon gråter och skriker och går till köket och vill ha annat, sin vanliga ersättning.

    Finns det någon annan som har liknande.
    Att era inte vill ha varken gröt lr välling?
    Vad ger ni istället till frukost?
    Vad ger ni istället till kvällen?

    Mvh
    Camilla

  • Svar på tråden Välling/gröt/ersättning/frukost/kvällsmål
  • The Fugly

    Vi har ätit smörgåsar, yoghurt och äggröra till frukost.

    Till kvällen drack hon en flaska NAN 2 fram tills hon var nästan två år. Efter det är det en kvällsmörgås om hon är hungrig och annars bara varm mjölk.

  • Annelie 76

    Vi hade ersättning morgon och kväll, även sent medan han sov medan han åt dåligt. På dagen var det mat antingen hemgjord eller barnmatsburk.

    Gröt och välling är inget som behövs det är bara en dålig tradition här i landet.

  • NikitaNicole

    Ja hon dricker nan 3, sån ersättning och inte som måltidsdryck. Då dricker hon mjölk.

    Har din tjej druckit välling någonting?

    Mackor blir ju så tråkigt i längden och hon äter inte så mycket macka. Det är som om hon förlitar sig på flaskan iallafall.

    Min tjej tycker iof om havre flingor och sånt där. Om det räcker att ge henne såna och ett glas mjölk som något mellanmål.

    Lunch och middag äter hon vanlig mat som vi andra.

  • NikitaNicole
    Annelie 76 skrev 2014-09-16 11:58:41 följande:

    Vi hade ersättning morgon och kväll, även sent medan han sov medan han åt dåligt. På dagen var det mat antingen hemgjord eller barnmatsburk.

    Gröt och välling är inget som behövs det är bara en dålig tradition här i landet.


    Ja jag har hört att det egentligen inte är något krav utan mer att det har blivit så i Sverige. ????
  • The Fugly
    NikitaNicole skrev 2014-09-16 12:05:26 följande:

    Ja hon dricker nan 3, sån ersättning och inte som måltidsdryck. Då dricker hon mjölk.

    Har din tjej druckit välling någonting?

    Mackor blir ju så tråkigt i längden och hon äter inte så mycket macka. Det är som om hon förlitar sig på flaskan iallafall.

    Min tjej tycker iof om havre flingor och sånt där. Om det räcker att ge henne såna och ett glas mjölk som något mellanmål.

    Lunch och middag äter hon vanlig mat som vi andra.


    Nej, hon har aldrig druckit välling.

    Om hon dricker flaska som måltid vore kanske NAN 2 lämpligare då NAN 3 är tänkt som måltidsdryck snarare än ersättning.

    Funkar inte yoghurt? Turkiskt yoghurt har alltid varit poppis här.
  • NikitaNicole
    The Fugly skrev 2014-09-16 12:38:57 följande:

    Nej, hon har aldrig druckit välling.

    Om hon dricker flaska som måltid vore kanske NAN 2 lämpligare då NAN 3 är tänkt som måltidsdryck snarare än ersättning.

    Funkar inte yoghurt? Turkiskt yoghurt har alltid varit poppis här.


    Jaha det visste jag inte om nan 3 :/

    Yoghurt är inte så poppis heller. Vet inte om det är konsistensen haha

    Känns som min dotter är lite petig i maten nu när jag skriver!

    Men hon är ju rätt smal oxå utav sig. Haft dålig växt kurva.

    Tycker du jag ska gå tillbax till nan 2 då istället till frukost och kväll? :)
  • The Fugly
    NikitaNicole skrev 2014-09-16 12:47:59 följande:
    Jaha det visste jag inte om nan 3 :/

    Yoghurt är inte så poppis heller. Vet inte om det är konsistensen haha

    Känns som min dotter är lite petig i maten nu när jag skriver!

    Men hon är ju rätt smal oxå utav sig. Haft dålig växt kurva.

    Tycker du jag ska gå tillbax till nan 2 då istället till frukost och kväll? :)
    Ja, jag tycker absolut du ska använda NAN 2 istället för 3. Lägg i en skvätt fett också, vi körde på rapsolja.

    Äter hon ägg?

    Äter hon pålägg så kan ni ju ge det i olika former om hon tröttnar på brödet. En period hade vår dotter dille på ostcigarrer (ostskivor med smör på som vi rullade ihop som pannkakor) leverpastejkuber och tomat som hon fick på tallrik utan bröd.

    Vad gillar hon för mat?
  • NikitaNicole
    The Fugly skrev 2014-09-17 05:10:31 följande:

    Ja, jag tycker absolut du ska använda NAN 2 istället för 3. Lägg i en skvätt fett också, vi körde på rapsolja.

    Äter hon ägg?

    Äter hon pålägg så kan ni ju ge det i olika former om hon tröttnar på brödet. En period hade vår dotter dille på ostcigarrer (ostskivor med smör på som vi rullade ihop som pannkakor) leverpastejkuber och tomat som hon fick på tallrik utan bröd.

    Vad gillar hon för mat?


    Ja grädde och rapsolja får hon i all riktig mat hon äter. Riktig mat går bra, i alla dess former.

    Det är ju just dessa mellanmål å frukost som e knepigare.

    Ägg äter hon inte. Har iof inte testat äggröra, så d ska jag testa. :)

    Ost äter hon inte, den pillar hon bort från mackan. Pastej testade vi här förut och d gick inte heller. Så frukost, mellanmål och kvällsmålet är dom jobbigaste om man nu vill sluta med flaska.

    Men jag ska nog gå över till nan 2 då iaf. Om jag inte hittar ngt så vi kan sluta med flaska.

    ????
  • Annelie 76

    Om hon gillar vanlig mat så ge henne vanlig mat då. Man behöver ingen speciell frukostmat. Middagsrester funkar precis lika bra på morgonen som till lunch. Varför försöka få henne äta nåt hon inte vill ha när det finns saker hon äter?

  • The Fugly

    Om hon gillar all vanlig mat så ge varianter av det även till övriga måltider :)

    Vad gäller ägg så går ju både äggröra och omelett att variera med olika saker i smeten. Färska/frusna örter och favoritgrönsakerna exempelvis :)

  • Yonndax

    Prova med frukter som nått mellis om du vill variera lite. Vår son gillade inte när man blandade maten. Vill ha en hög med köttbullar, en hög med maj, en hög med broccoli en hög med fetaost osv. Kan vara så att din dotter gillar lite mer smak på maten och därför föredrar lagad mat framför yoghurt som inte smakar så mycket.

  • NikitaNicole

    Tack snälla för era svar!

    Ja kryddig mat äter hon. Hon vill att maten ska smaka. Hon vill inte äta barnmatsburkar, kanske för att dom inte smakar som vanlig mat.

    Sen är det som ni säger att jag ger henne det hon vill ha och ger upp med denna gröt och välling press. :)

Svar på tråden Välling/gröt/ersättning/frukost/kvällsmål