• Anonym (mami)

    försenad till förskolan, sur fröken..?

    Hej allihopa, skulle behöva lite råd... lång text, men jag uppskattar alla svar!

    Har en 4 åring som går på förskola, h*n trivs bra där så på den fronten är det frid och fröjd. Problemet är för oss att hålla tiden på morgonen. 

    Jag är egenföretagare med ett mycket stort ansvar. Telefonen ringer hela tiden, och jag måste alltid vara tillgänglig. Har aldrig haft någon semester, och räknade ut att jag i snitt jobbat 130% de senaste 6 månaderna. 

    Då barnets pappa både studerar och jobbar för stunden (vi lever ihop) har det fallit på mig att lämna på förskolan på morgonen. Detta har blivit ett rörigt moment eftersom min telefon ofta ringer på morgonen och gärna just runt dagis lämningstid, och det då ofta är samtal som inte kan vänta.
    Så vi kommer försent ganska ofta.

    Det rör sig om allt mellan 15-30 minuter på morgonen som vi är försenade.
    Idag ville det sig illa och vi var en timme försenade.

    Jag har förklarat för all personalen redan när h*n började på förskolan att jag har ett rörigt schema, sitter med mycket ansvar i knät, och att det antagligen kommer bli lite rörigt med tiderna. 
    Jag fick till en början förståelse, men den är borta nu verkar det som...
    Jag har sett spec på en av fröknarna att detta stör henne en hel del. Förra gången vi var sena (15-20 min kanske) hälsade hon inte ens på mig.

    Och idag fick jag en "åthutning" framför mitt och alla andra barnen när jag lämnade. Hon tyckte att mitt barn blir så påverkad när vi är sena. Något jag själv inte märkt då h*n pussar mig, säger hejdå mamma, och springer in till sina kompisar som h*n alltid gör.

    Ska tilläggas att jag alltid är väldigt ödmjuk och ber om ursäkt vare sig vi är 5 eller 25 minuter sena.Har även känt mig tvungen när jag fått sura blickar från fröken jag nämnt här ovan, att förklara lite smått varför vi är sena också.

    Nu är jag kluven i det hela, och känner att jag måste ta en diskussion med "sur-fröken". Jag hade kunnat förstå de sura minerna och det lilla påhoppet framför barnen idag om hon inte hade en aning om varför vi var sena, och trodde att vi var slarviga och försov oss ofta eller så.
    Att jag dessutom (om än ospecificerat och utan detaljer) känner mig tvungen att bryta min tystnadsplikt för att förklara mig känns skit.

    Vad hade ni gjort?

    Som jag ser det får jag antingen söka en ny plats på en annan förskola som förstår min situation lite bättre.
    Eller avveckla min verksamhet och söka ett annat jobb.(jag är huvudförsörjaren i familjen dessutom)

    Känns som lite väl drastiska saker för att barnet ska komma i tid till förskolan...
    Jag trodde förskolan skulle vara en avlastning när vi jobbade, men för mig är det just nu tvärt om.

    Vad ska jag göra? Vad tycker/tänker ni?

  • Svar på tråden försenad till förskolan, sur fröken..?
  • LiaSthlm

    Men vilken tid kommer ni då?

    Är det mitt i en aktivitet så hela barngruppen störs eller ska de gå iväg en viss tid?

    Du kan ju isf lämna där de är. Så gör vi.

  • cirpen

    Hör du av dig INNAN så de vet när ni kommer?
    Klart de blir irriterad om du inte ringer annars. De har en verksamhetsplanering som blir störd. Tex kanske de har ngt grupparbete kl 9 med flera barn, så kommer ni 9:15 och stör mitt upp i allt.

  • Anonym (Gud)

    Ts, det här kommer från hjärtat. Ingen har sånt ansvarsfullt arbete att de MÅSTE svara i telefonen hela tiden. Till och med statsministern svarar när han kan. När ni kommer för sent var och varannan dag så stör ni verksamheten. Personalen kan inte planera att gå iväg på utflykter, de kan inte veta när det är okej för en i personalen att ta rast osv.

    Det är väldigt oförskämt av dig att behandla personalen som dina privata tjänstehjon. 

    Anser du verkligen att du inte kan låta samtal vänta till efter barnet ska vara i förskolan så får du skaffa en privat barnvakt som följer barnet till och från förskolan så att hen kommer i tid.

  • Numminen

    Barnet kan ju vara påverkat även om det inte märks vid lämningen just. Har det tex missat samlingen kan det känna sig utanför eller som om hen missat något. Det är nog olika från barn till barn hur de upplever det. I ditt läge hade jag pratat i lugn och ro med personalen för att förstå problemet bättre. Sen förstår jag inte varför du lämnar om du vet att du har många samtal och rörigt på morgonen? Kan inte din partner lämna, alternativt att du lämnar INNAN din röriga samtalstid (och därmed din arbetsdag) börjar?

  • Anonym (mami)
    LiaSthlm skrev 2014-09-16 12:14:07 följande:

    Men vilken tid kommer ni då?

    Är det mitt i en aktivitet så hela barngruppen störs eller ska de gå iväg en viss tid?

    Du kan ju isf lämna där de är. Så gör vi.


    Tack för svar!

    Om h*n ska vara där vid 9, så brukar vi ibland komma 09.05, ibland 09.30, och allt där emellan. Så vi är inte jätte sena jämt.

    Dom börjar med aktiviteterna vid 09.30. Mellan 9.00-09.30 äter de frukt eller har fri lek. Så nej, vi brukar inte störa någon aktivitet. Idag var första gången vi råkade göra det eftersom vi var 1 timme sena. 

    Problemet är att "sur-fröken" säger att mitt barn blir så påverkat av att vi är sena. Vilket jag aldrig märkt någonting av, men hon kör då med att hon blir det när jag gått och därav märker jag inte det.. 

    Ska det påverka ens arbete för att det ska fungera på dagis?
    Vet inte om jag själv ska surna till eller gå dit och be om ursäkt (igen) just nu...

    Jobbigt när man ändå förklarat det hela mer än en gång. Känns som hon tror jag bara är nonchalant och skiter i att komma i tid...
  • Anonym (mami)
    cirpen skrev 2014-09-16 12:17:26 följande:

    Hör du av dig INNAN så de vet när ni kommer?
    Klart de blir irriterad om du inte ringer annars. De har en verksamhetsplanering som blir störd. Tex kanske de har ngt grupparbete kl 9 med flera barn, så kommer ni 9:15 och stör mitt upp i allt.


    Ringa, när jag sitter i telefon och blir försenad pga av det?
    Går det ens att ringa två samtal samtidigt?

    Deras aktiviteter börjar 9.30, så nej, vi brukar inte störa ngn aktivitet.
  • Anonym (Kia)

    Några förslag:

    Eftersom du är så upptagen runt tiden barnet ska lämnas så kanske pappan kan lämna barnet istället?

    Eller kan du lämna lite tidigare - innan din mest hektiska telefontid börjar?

    Kan du prioritera om arbetet så att du inte tar emot samtal just den tid som det tar att lämna barnet. Det kan ju inte handla om så väldigt lång tid.

    I värsta fall kanske ni kan betala en barnflicka att lämna barnet på morgnarna?

  • Påven Johanna

    Varför lämnar du inte tidigare då, så att du kan komma vid samma tid varje dag innan dina telefonsamtal börjar strömma in?

    Jag tycker att man kan förstå deras irritation, deras arbete och att det fungerar väl är viktigt för dem på samma sätt som du arbete är viktigt för dig. 

  • Anonym (Kia)
    Anonym (mami) skrev 2014-09-16 12:22:31 följande:

    Ringa, när jag sitter i telefon och blir försenad pga av det?

    Går det ens att ringa två samtal samtidigt?

    Deras aktiviteter börjar 9.30, så nej, vi brukar inte störa ngn aktivitet.


    Varför skulle det inte gå att ringa? Jag har två telefoner, en privat och en tjänstelur. Det tar bara en minut att ringa.
  • Anonym (Gud)
    Anonym (mami) skrev 2014-09-16 12:22:31 följande:
    Ringa, när jag sitter i telefon och blir försenad pga av det?
    Går det ens att ringa två samtal samtidigt?

    Deras aktiviteter börjar 9.30, så nej, vi brukar inte störa ngn aktivitet.
    Lämna före din arbetstid börjar.... 

    Ni stör uppenbarligen eftersom du fick en tillsägelse.
Svar på tråden försenad till förskolan, sur fröken..?