• Tacksamt

    så lätt sparade jag in 39kr/mån

    Jennie med ie skrev 2014-09-22 08:02:43 följande:

    Jag sparar hela min lön varje månad. Men det är klart, sen töms det ju och jag börjar om...


    skulle det där vara roligt? Försök att varalite allvarlig tack! Det är inte roligt när ni dummar er hela tiden.

  • Tacksamt
    Chrysabelle skrev 2014-09-22 07:46:40 följande:
    Då det korrekta svaret var att ditt x betalade, helt själv, av på sitt lån. Du hade inget med saken att göra.
    Ja Det kan man säga,jag såg till att betala annat,så han kunde spara så mycket som möjligt för att kunna betala av sitt lån.och såhär i efterhand va det helt klart värt det,då han nu är sjukskriven sedan 6månader.Han gick från 25,000kr netto till högsta sjukpenningen (knappt 12,000?) så helt klart kännbart,och tack vare att bi betalade av lånet,så klarar han sig utan att behöva nalla utav sparkontot.
    Men han kan inte spara nåt heller just nu utav förklarliga skäl.

  • Tacksamt
    Kjell2 skrev 2014-09-22 08:26:02 följande:
    Så genom att du stod för löpande kostnader kring ert hushåll kunde han spara och amortera massor och på det sättet nu vara skuldfri och låga fasta kostander. Vad fick du ut av det hela ekonomiskt, ett rejält kapital på banken hoppas jag?

    Sen, självklart måsta han kunna spara även nu, det är bara en fråga om prioriteringar. Man gör en budget och avsätter först sparande och bostad. Sen anpassar man resten efter det som är kvar.
    Nej han kan inte spara nu.bensin och läkarkostnader...
    Är folk så giriga menar du att de hela tiden ser att de måste vinna nåt ekonomiskt?? Herregud tur jag inte funkar så! Tanken va ju att vi skulle bli skuldfria och sen lägga kontantisats på hus,men vi separerade...

  • Tacksamt
    Kjell2 skrev 2014-09-22 08:40:04 följande:
    Tanken var väl att HAN skulle bli skuldfri. Du har väl inga skulder.

    Att vinna något ekonomiskt är rätt vanligt. Att leta bra priser, fixa låga omkostander genom att använda e-fkatura t ex, få lite tomburkar att panta. Många funkar så men kanske inte du

    Bensin? Varför det? Bara att låta bli att köra.
    Läkarkostander blir inte mycket på ett år när högkostandsskyddet slår in.

    Alltså, först sparande, sen annat!
    Hur tänker du nu?
    Han har mycket resor till olika läkare.
    Allt går inte på högkostnadskortet om du inte visste det,och dessutom måste du ju ut med summan först....
    Nej han klarar precis avgift,mat,bensin,räkningar,läkare.
  • Tacksamt
    Chrysabelle skrev 2014-09-22 08:37:21 följande:
    Jag utgår från att ni då är goda vänner fortfarande. Varför gjorde ni slut från första början? Han var väl en så trevlig man, som stod ut med dig.
    Nej Vi är inte goda vänner längre,pch varför vi gjorde slut har inte folk på ett internetforum med att göra.stod ut med mig?? Det där får du förklara!
  • Tacksamt
    Chrysabelle skrev 2014-09-22 10:55:05 följande:
    Om du är i verkligheten som du är här på forumet, ja, då beundrar jag honom för att han stod ut med dig. För här är du enbart elak och nedlåtande.

    Hur känns det då att veta att du sett till att ditt x numera äger en bostad, medan du inte har något alls?
    Han ägde en bostad innan jag kom in i bilden och han äger fortfarande sin bostad.
    Du får nog läsa på lite om lagar och regler låter det som ;)
    Haha,vaddå jag inte har något alls,det vet väl inte du ;)


  • Tacksamt
    Jennie med ie skrev 2014-10-15 18:13:16 följande:

    Sparade 1000 kr/månad på att lägga om lite lån.


    DEt ja,men det bästa är ju att inte ha någralån alls :P

  • Tacksamt
    Jennie med ie skrev 2014-10-15 19:53:55 följande:
    Ja, faktiskt. Det finns sådana :) Typ lån som gör att man kan bo i en ordentlig villa med väl tilltagen trädgård nära stranden för samma månadskostnad som en hyres-3:a eller 4:a i sta'n... till exempel. Eller lån som möjligjort att man dag har ett jobb man trivs med. Sånt där.
    Om du bara tänker på månadskostnaden ja...
    Men det kan ju bli dyrare med skjutsningar utav barn,längre till jobb,affärer.. och inköp till renoveringar...;)
    Vet många som gått på den niten att det är sååå billigt att bo i hus.. ;)

  • Tacksamt
    Jennie med ie skrev 2014-10-15 22:37:18 följande:
    Det hade garanterat blivit dyrare att bo i stan och skjutsa till skolan eftersom han nu cyklar. Affärerna ligger på vägen mellan våra jobb och hemmet = ingen extra körning. Mitt jobb hade jag inte haft ö h t om jag inte haft studielån. Säljer vi får vi dubbla summan mot huslånets storlek. Större buffert behövs, men vi får också bo i ett område vi trivs och på ett sätt vi trivs. Som sagt: värt det!
    Just detta många tror,"säljer vi får vi dubbla summan mot huslånets storlek"
    Läs denna artikel från idag:
    http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article19694677.ab

    Folk borde lära sig att man inte kan räkna med det!
    Och nej det är inte mina vänner jag pratar om hela tiden utan överlag,läser på mååånga ekonomisajter.

  • Tacksamt
    Fidelisen skrev 2014-10-16 07:06:43 följande:
    Jag skulle hellre göra en rejäl förlust vid eventuell försäljning av vårt hus än att bo i en hyresrätt.

    För mig är det livskvalitet att bo i hus.
    Oj,så du står hellre med ett lån kvar och inget hus?
    Nåja,bara man får så lånen löses,så hade jag varit nöjd.
    Ja visst kan det vara livskvalitet absolut,men många tänker inte det extra varvet som behövs tänkas när man ska bo i hus....
Svar på tråden så lätt sparade jag in 39kr/mån