• Autistmamma

    Skolskjuts - Kräv barntrygghet!

    Hej alla föräldrar!

    I vår kommun Täby har man nu upphandlat - till lägsta pris förstås - en ny leverantör av skolskjuts - i vårt fall Taxi 020. Jag och en grannmamma är förtvivlade eftersom det inte är nog med att vi lämnar bort våra små barn till en vilt främmande människa som ska köra barnen i trafiken till deras skola (barnen fyller 7 år). Det är dessutom en ny chaufför varje dag - ofta utan några kuddar för barnen att sitta på (de är ännu mycket kortare än de 140 cm man ska vara för att sitta utan kudde), utan någon skylt på bilen att den är en skolskjuts, för sent, för tidigt och ofta förvirrat eller rent otrevligt. Vi har inga namn eller kontaktuppgifter på de som kör - de har inte våra så har ingen möjlighet att meddela oss med dem. Vi klagar på bolaget och på kommunen men det händer ingenting.  Jag har dessutom hört att bolaget få lägga sitt pris så lågt i upphandlingen att de inte har råd att betala de reguljära chaufförerna utan får ta in "mindre kvalificerade" - vad nu detta innebär (detta är ju hörsägen eftersom det är en chaufför som påstår detta men ändå). Chaufförerna klagar på att de får ofullständiga uppgifter av bolaget, inte har möjlighet att påverka vilka turer de ska ta etc. Jag vill veta är det fler som har det här problemet? Ett par föräldrar ville gå till uppdrag granskning eller pressen med det här. Kommunerna ser dock inte något problem för än alla anmäler felen och så fort de uppstår (detta är dock förstås inte förmedlat till de anhöriga) - då de ser ut som "avvikelser". Jag skulle vilja organisera föräldrar att själva kunna föra talan i detta och stå upp för trygga skolskjutsar för våra barn! Finns det fler som har problem som våra?

    Anna

Svar på tråden Skolskjuts - Kräv barntrygghet!