• Anonym (Mamman)

    Hur prata med pappan om att barnen inte trivs?

    Jag och pappan är separerad. Jag vill säga att vi har en ganska god relation.
    Nu är det uppdagat och på bristningsgränsen för att våra gemensam barn inte trivs hemma hos honom (han har ny tjej och barn)
    Jag har hans föräldrar och syskon "på min sida" de har märkt av att barnen inte trivs och tycker precis som mig.
    Hur gör jag för att samtala med pappan på bäst sätt för att han inte ska bli galen?
    Han är lite speciell. Lite av en manlig "dramaqueen" känslig och känner sig lätt kränkt

  • Svar på tråden Hur prata med pappan om att barnen inte trivs?
  • sorrow

    Du får ta upp sakligt och neutralt. Inleda med att du vill prata om de saker du vill ta upp i punkt form. Alltså inte allt i en enda röra.

    Ni ska prata om en sak i taget, låta honom prata till punkt. Avsluta varje sakfråga med att fråga hur han skulle kunna lösa det på ett bra sätt. Om det låter bra kan du försöka gå med på det. Följa upp det och utvärdera det hela. Om inte det fungerar får ni testa något annat.

    Om han blir knäpp nu , innan ni ens försökt er på en lösning får du väl agera för dina barn, vara bestämd med att du vill lösa problemen. Du får vädja till hans föräldrahjärta och barnperspektivet. Inte låta honom skylla något på barnen eller obskyra bortförklaringar. 

    Vad är problemet?

  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Hm) skrev 2014-09-16 23:24:09 följande:

    Vart vill du komma med samtalet?


    Att pappan ska jobba med sig själv och relationen/förtroendet till sina barn såklart så att de kan fortsätta vara där varannan vecka, jag tycker att alla barn behöver sina barn lika mycket
  • Anonym (Mamman)
    sorrow skrev 2014-09-16 23:26:31 följande:

    Du får ta upp sakligt och neutralt. Inleda med att du vill prata om de saker du vill ta upp i punkt form. Alltså inte allt i en enda röra.

    Ni ska prata om en sak i taget, låta honom prata till punkt. Avsluta varje sakfråga med att fråga hur han skulle kunna lösa det på ett bra sätt. Om det låter bra kan du försöka gå med på det. Följa upp det och utvärdera det hela. Om inte det fungerar får ni testa något annat.

    Om han blir knäpp nu , innan ni ens försökt er på en lösning får du väl agera för dina barn, vara bestämd med att du vill lösa problemen. Du får vädja till hans föräldrahjärta och barnperspektivet. Inte låta honom skylla något på barnen eller obskyra bortförklaringar. 

    Vad är problemet?


    Jättebra tips. Ska sätta mig och skriva ner och fundera igenom hur jag ska lägga upp samtalet och försöka hålla mig till en sak i taget, men vet med mig själv att det kan bli svårt.

    Jag är så himla dålig på allvarliga diskussioner och obekväm i situationen

    Han är med dem men inte närvarande

    Inte engagerad

    Ser inte deras behov

    Blir väldigt överdrivet arg

    Lägger för stort ansvar på dem för sina åldrar

    Gör skillnad på dem och sitt nya barn

    Sen är det några av deras regler också som är lite speciella men det låter jag nog bli för alla familjer måste få ha sina egna. Men barnen är väldigt missnöjda med dem.
Svar på tråden Hur prata med pappan om att barnen inte trivs?