• chmalm

    Värdera om huset?

    Har köpt en villa som vi flyttade in i för ett drygt år sedan. Har sedan dess gjort diverse åtgärder på huset bla in- och utvändig målning och även trädgården har fått ett lytf. Ser man till hus i området får jag en känsla av att marknaden har höjt värdet i området. (gissning/känsla såklart)

    Vad är för och nackdelar med att värdera om huset? Har inte tänkt att låna mer på huset utan främst se över ekonomin i sin helhet (lån mm).

  • Svar på tråden Värdera om huset?
  • Kjell2
    chmalm skrev 2014-09-17 11:04:32 följande:

    Har köpt en villa som vi flyttade in i för ett drygt år sedan. Har sedan dess gjort diverse åtgärder på huset bla in- och utvändig målning och även trädgården har fått ett lytf. Ser man till hus i området får jag en känsla av att marknaden har höjt värdet i området. (gissning/känsla såklart)

    Vad är för och nackdelar med att värdera om huset? Har inte tänkt att låna mer på huset utan främst se över ekonomin i sin helhet (lån mm).


    Finns väl ingen direkt nackdel förutom att det kan kosta lite.

    Fördelen är att ni eventuellt skulle kunna skriva om lånen genom att minska topplån och öka bottenlån.


  • chmalm

    Är det enda nackdelen? Att det i så fall kan kosta lite? Har sett att ett flertal fastighetsbyråer gör kostnadsfria värderingar så jag kommer nog inte att behöva betala något.
    Tanken är som du skrev att minska topplånet.
    Ingen annan nackdel?

    Jag har någostans i bakhuvudet att man inte ska göra tex för många kreditupplysningar, att det skulle se lite "dåligt ut". Att värdera om huset har inte samma status då?

    Om det inte är någon annan nackdel borde väl folk göra löpande värderingar på sina hus?

  • Kjell2
    chmalm skrev 2014-09-17 13:17:23 följande:

    Är det enda nackdelen? Att det i så fall kan kosta lite? Har sett att ett flertal fastighetsbyråer gör kostnadsfria värderingar så jag kommer nog inte att behöva betala något.
    Tanken är som du skrev att minska topplånet.
    Ingen annan nackdel?

    Jag har någostans i bakhuvudet att man inte ska göra tex för många kreditupplysningar, att det skulle se lite "dåligt ut". Att värdera om huset har inte samma status då?

    Om det inte är någon annan nackdel borde väl folk göra löpande värderingar på sina hus?


    Omvärderng av huset är något annat än en kreditupplysning.

    Om planen är att öka bottenlånet så kolla först med banken att värderingen går till på av banken godkännt sätt. Kan ni få det gratis så är väl det utmärkt.

    Om man inte har några planer på att ändra lån, sälja eller gör någon ägandeföränring av huset så finns det ingen direkt anledning att göra en omvärdering.


  • nozpa

    Hej, det är som Kjell skriver. Har vänner som renoverat upp sina hus och sedan värderat om för att få bort topplånen. (Ja vid försäljning också såklart).
    Och ingen av dessa har kunnat använda de gratis värderingarna som man kan hitta på nätet. Deras bank har krävt att det är en mäklare som är godkänd av banken som gjort värderingen för att den ska räknas.
    Det har kostat mellan 2 och 4000:- att göra. En kompis fick ingen höjning efter sin värdering, men tog dit en mäklare på sommaren och fick en helt annan värdering på huset.

  • Fia 28
    chmalm skrev 2014-09-17 13:17:23 följande:

    Är det enda nackdelen? Att det i så fall kan kosta lite? Har sett att ett flertal fastighetsbyråer gör kostnadsfria värderingar så jag kommer nog inte att behöva betala något.
    Tanken är som du skrev att minska topplånet.
    Ingen annan nackdel?

    Jag har någostans i bakhuvudet att man inte ska göra tex för många kreditupplysningar, att det skulle se lite "dåligt ut". Att värdera om huset har inte samma status då?

    Om det inte är någon annan nackdel borde väl folk göra löpande värderingar på sina hus?


    Annars så brukar det stå finstilt nånstans att gratis värdering endast gäller i samband med försäljning, så kontrollera vad som gäller.
  • Aumeå

    Du kan ta ut en vanlig lokal mäklare, berätta som det är för dom att du vill göra en bankvärderig av huset,alltså du är ute efter att få botten lån på så mycket som möjligt, har själv gjort det flera gånger och alltid varit kostnadsfritt, har alltid haft bottenlån.Svårare är det inte.

  • chmalm

    Ok.
    Eftersom det är just topplånen jag är intresserad av att få bort i första hand kommer jag göra en ny värdering.
    Vet att mäklare i stan gör sånt kostnadsfritt (även inkl finstilta) Jag utgår från att banken godtar en etablerad mäklarfirma/mäklare!?

    Tack alla för hjälpen!

  • Kjell2
    chmalm skrev 2014-09-18 09:24:45 följande:

    Ok.
    Eftersom det är just topplånen jag är intresserad av att få bort i första hand kommer jag göra en ny värdering.
    Vet att mäklare i stan gör sånt kostnadsfritt (även inkl finstilta) Jag utgår från att banken godtar en etablerad mäklarfirma/mäklare!?

    Tack alla för hjälpen!


    Utgå inte från att banken godtar mäklarfirman. Mycket möjligt at de gör det men kolla först genom att slå en signal till er bank
  • stormfågel

    I vårt fall så värderade banken (SBAB) själv upp vårt hus med en halv miljon när vi berättade vad vi gjort (och bankmannen slog lite på statistik från området mm). Vi hade då bytt alla elledningar, bytt tak, isolerat vinden, bytt värmesystem mm. Däremot har SBAB ju inte systemet med topp- och bottenlån.

    Jag ringde alltså upp för att kolla vilken värdering de önskade men då behövdes det ingen värdering alls. Syftet med mitt samtal var att få utöka lånet med 100.000 för en badrums-  och rör-renovering.

    Men kontakta din bank i första hand och se vad de önskar. 

  • chmalm

    Har bankmöte inbokat. Tolkar er som att jag inte ska ta med en värdering till det tillfället utan hellre kontakta banken innnan och/eller lösa det efter beroende på vad han säger?

Svar på tråden Värdera om huset?