• grönräv

    Någon som storleksändrat ring på Hedbergs guld?

    Hej!
    Idag fick vi hem våra förlovningsringar och min satt perfekt medan killens ring tyvärr var lite för stor.

    Vi vill så klart ha detta fixat så snabbt som möjligt och Hedbergs guld, där ringarna är köpte ligger tyvärr ganska långt bort från oss (Borås).
    Därför funderar jag på att förminska dem hos en lokal guldsmed. Kruxet är att ringarna är ganska mönstrade, kan man ändå göra detta hos en lokal guldsmed eller är det bäst att skicka dem till stället där de är tillverkade?

    Hur lång tid tar det ungefär att förminska ringar hos Hedbergs guld?

  • Svar på tråden Någon som storleksändrat ring på Hedbergs guld?
  • Stårschan

    Kanske enklast att gå till Hedbergs guld och fråga där..? De lär ju vilja se hur ringen är utformad för att kunna göra en uppskattning av vad som går att göra, hur lång tid det tar och vad det kostar. Att storleksändra ringar är väl ändå en bassyssla för en guldsmed, tänker jag.

  • grönräv
    Stårschan skrev 2014-09-18 11:32:37 följande:

    Kanske enklast att gå till Hedbergs guld och fråga där..? De lär ju vilja se hur ringen är utformad för att kunna göra en uppskattning av vad som går att göra, hur lång tid det tar och vad det kostar. Att storleksändra ringar är väl ändå en bassyssla för en guldsmed, tänker jag.


    Jo, det hade varit att föredra men det är alltför många mil att åka dit.

    Hos lokala guldsmeden kommer åtgärden att synas lite fick jag som svar, detv ill vi ju inte!
  • Stårschan

    Förlåt, jag blandade ihop Hedbergs och den lokala. Men kan du ringa till Hedbergs? Oavsett vilken guldsmed som gör ändringen så lär det väl synas lite, men via dem kanske du kan få byta till en likadan ring med mindre storlek, göra en ny gravyr och betala för att de tar bort gravyren på den första och sålunda kan sälja den till någon annan?

  • grönräv
    Stårschan skrev 2014-09-18 11:50:31 följande:

    Förlåt, jag blandade ihop Hedbergs och den lokala. Men kan du ringa till Hedbergs? Oavsett vilken guldsmed som gör ändringen så lär det väl synas lite, men via dem kanske du kan få byta till en likadan ring med mindre storlek, göra en ny gravyr och betala för att de tar bort gravyren på den första och sålunda kan sälja den till någon annan?


    De är inte graverade ännu :)
    Provade att ringa heeela dagen men det gick inte och tillslut fick jag svar via mejl att de hade fel på telefonen.

    Ringen är ivägskickad, det ska ta 10dagar och kostar 500kr, inget kommer att synas av ändringen.

    Skriver ifall någon mer skulle söka på detta och den här tråden kommer upp
Svar på tråden Någon som storleksändrat ring på Hedbergs guld?