• LilaLavendel

    Var det en snabb förlossning?

    När jag födde min dotter för snart två år, så hade jag pinvärkar som kom och gick 1 dygn och slemproppen började släppa, innan följande hände:


    Vattnet gick vid kl.14.00 (var inte öppen mer än 1 cm ändå..Satte mig i badet vid kl.15.00 och efter cirka 1 timme (vid kl.16.00) började jag få regelbundna (1-3 min mellanrum) och de gjorde jävligt ont. Gick upp ur badet vid kl.18.30 och var då öppen 8 cm. Mindre än en timme (vid kl.19.15) senare föddes dottern. 


    Räknas detta som en snabb förlossning? Ska föda igen om några månader, så undrar hur jag ska hantera det?

  • Svar på tråden Var det en snabb förlossning?
  • Whitetrash86

    det blir 5 timmar va?
    Jag födde också på 5 timmar och alla på bb var chockade över att det gick så fort, så antar att det anses som snabbt.
    Andra barnet tog också 5 timmar, dock kändes dom första 4 timmarna som om det bara var förvärkar så trodde inte på att det var dags, så det blev lite panik sista timmen Glad

  • Mälaröbo

    Vet inte om det rent medicinskt räknas som snabb förlossning, men för mig låter det snabbt. Första barnet tog nåt dygn med regelbundna värkar innan jag var öppen och med andra tog det 6 timmar vilket JAG tyckte var supersnabbt ????

  • LilaLavendel

    Så när sjutton vet man om man ska åka in? :D
    Jag hade ju förvarningar ett dygn innan, med lite blod i toalettstolen och sedan slemproppen + värkar (som jag tyckte gjorde ont - fast de var ju ingenting jämfört med de riktiga) ;) De avtog dessutom så fort jag åkte in...såklart ;)


     


    Men det är ju inte säkert att jag får någon förvarning den här gången. Känner mest att jag nog inte kommer bli så sugen på att sätta mig i en bil och gå in till förlossningen med täta värkar där det känns som att någon hugger av benen och ryggen utan bedövning liksom ;) Ska man förbereda sig med ett "hemma-kit" ifall det går för fort? Vi har bara en kvart in till förlossningen och förhoppningsvis är vägarna plogade om det är snö.

    Blir lite orolig ändå såklart. Bäst hade varit att ha en barnmorska som granne som kunde kolla hur öppen man är :D

  • frumamma

    Med första: kom in, skulle göra en igångsättning. Var öppen 3-4 cm kl 9. Fick gå på tidig lunch och sedan komma tillbaka. Kl 11.30 var jag öppen 5-6 cm och fick gel ändå. Kl 13.30 testade jag akupunktur. Öppen helt och vattnet gick vid undersökningen. 14.15 testade jag lustgas och hade detta tills tjejen föddes 15.14.

    Andra: värkar började kl 20.30 på kvällen. Vattnet hade tydligen sipprat under några dagar för inget vatten fanns kvar. 21.20 ringer jag in. Hade då 4 börjar på 15 minuter. 21.59 skrivs jag in på förlossningen, helt öppen och värkar varje minut. 23.12 föddes min andra dotter.

  • Haskel
    LilaLavendel skrev 2014-09-17 20:48:09 följande:

    Det var alltså mitt första barn (som även föddes i säte)


    Det mest intressanta när det gäller förlossning, är hur lång tid utdrivningsskedet var. Alltså hur lång tid man låg på förlossningssängen med krystvärkar. Öppningsskedet, som givetvis också hör till förlossningen, kan vara så otroligt olika. Alltifrån ett par dygn, till någon timme. Ibland enormt smärtsamt, ibland ganska lindrigt.

    En timmes förlossning, efter man är helt öppen, är lite mittemellan, men ganska fort/snabbt.

    Om man räknar hela förlossningen säger det ju ingenting om förlossningen varat i 48 eller 4 timmar. Intressant blir det först om man vet hur/hur länge öppningsskedet var, och hur/hur långt utdrivningsskedet var.
  • Tirem

    Det beror på vad man jämför med...

    Vid 14 såg jag en liten blodfläck, stor som en halv 10 öring på trosskyddet. Fick små, små värkar kl 23:00. 23:55 skrevs jag in och låg med ctg i en timme. 00:55 kom barnmorskan in och jag började klä av mig jeansen, när jag drar ner byxorna över knäna ber hon sambon trycka på den röda knappen och säger:

    -"Nu kommer bebisen"

    00:57 var hon ute!

    Lustgasen togs fram när moderkakan kom ut. 01:30 skrevs jag in på bb och 09:00 var jag hemma igen.

    Kände egentligen inte av några värkar utan snarare en tryckande jämn smärta...

  • Thea08
    Haskel skrev 2014-09-17 21:26:53 följande:
    Det mest intressanta när det gäller förlossning, är hur lång tid utdrivningsskedet var. Alltså hur lång tid man låg på förlossningssängen med krystvärkar. Öppningsskedet, som givetvis också hör till förlossningen, kan vara så otroligt olika. Alltifrån ett par dygn, till någon timme. Ibland enormt smärtsamt, ibland ganska lindrigt.

    En timmes förlossning, efter man är helt öppen, är lite mittemellan, men ganska fort/snabbt.

    Om man räknar hela förlossningen säger det ju ingenting om förlossningen varat i 48 eller 4 timmar. Intressant blir det först om man vet hur/hur länge öppningsskedet var, och hur/hur långt utdrivningsskedet var.
    Om man bara räknar så alltså utdrivninigsskeedet var första dottern på 45 min (kändes som 100 timmar). Från blödning (förlossningstart) till slut 8 timmar. Andra dottern tog utdrivninigsskeedet 1min (!!!) från första värk till slut 6 timmar... Dock hade jag förvärkar/mensvärk i typ två veckor innan det väl startade!
  • LilaLavendel
    Haskel skrev 2014-09-17 21:26:53 följande:
    Det mest intressanta när det gäller förlossning, är hur lång tid utdrivningsskedet var. Alltså hur lång tid man låg på förlossningssängen med krystvärkar. Öppningsskedet, som givetvis också hör till förlossningen, kan vara så otroligt olika. Alltifrån ett par dygn, till någon timme. Ibland enormt smärtsamt, ibland ganska lindrigt.

    En timmes förlossning, efter man är helt öppen, är lite mittemellan, men ganska fort/snabbt.

    Om man räknar hela förlossningen säger det ju ingenting om förlossningen varat i 48 eller 4 timmar. Intressant blir det först om man vet hur/hur länge öppningsskedet var, och hur/hur långt utdrivningsskedet var.
    Räknar man bara från att krystvärkarna kom igång tills att hon var ute så tog det 6 minuter. 
  • Haskel
    LilaLavendel skrev 2014-09-19 19:12:51 följande:
    Räknar man bara från att krystvärkarna kom igång tills att hon var ute så tog det 6 minuter. 
    Vissa har bråttom att komma utFlört
  • Tirem
    LilaLavendel skrev 2014-09-19 19:12:51 följande:
    Räknar man bara från att krystvärkarna kom igång tills att hon var ute så tog det 6 minuter. 
    Ja då min förlossning 2 minuter
  • Flickan och kråkan

    Jag föder enligt vården snabbt. Det jag tycker har varit lurigt med barn två och tre är att det gått väldigt snabbt från etablerat värkarbete till krystvärkar....och att det inte har känts så allvarligt. Nu med senaste barnet så tyckte jag att värkarna avtog och att det var rätt långt mellan dem när vi åkte i bilen till förlossningen. Har 5 minuters bilfärd. Sa till sambon att vi åkt för tidigt. Likt förbaskat hann vi knappt in. 16 minuter senare var han född. Värkar 04.00. Bebis född 06.43. Inskriven på förlossningen 06.27.

  • Flickan och kråkan

    Tillägg: så här i efterhand så kan jag väl konstatera att jag bör åka in när värkarna gör ont. Att de inte kommer så tätt eller inte håller i sig så länge verkar inte vara så viktigt. Biter de till - om än kort och otätt - så händer det grejer. Men det är min kropp. Och nu ska vi inte ha fler barn. Lite för sen upptäckt .

  • emmsan123

    För mig tog det 15 timmar från första onda värk tills han var ute, med första barnet. Det anser min BM var ganska snabbt som första förlossning. Andra barnet tog 3,5 timmar från att jag förstod att jag födde barn till han var ute. Jag åkte nästan in för sent, fick krystvärkar i bilen och hann vara på förlossningen i 11 minuter innan han var ute. I efterhand kan jag se att det började 10 timmar innan, då jag började få vad jag trodde var lite ondare förvärkar. Jag fick heller aldrig regelbundna värkar och tyckte inte heller inte att det gjorde tillräckligt ont för att åka in förrän en halvtimme innan han föddes. Krystvärkar hade jag i ca 17 minuter.

    Nu är jag i v 40 med tredje barnet och det är himla spännande, särskilt med 45 minuter till förlossningen och lika långt till barnvakten. Jag är minst sagt på spänn, eftersom jag inte litar på att jag kommer fatta när det är på riktigt.


    Oskar mars -06, Victor -09 och en till pojk väntas sept -14
  • Thea08

    Fick min lilla trea för 12 dgr sen, o hon var snabb! Blev inskriven på fl pga havandeskapsförgiftning, hade inga värkar men var öppen 2 cm o 2cm kvar av tappen. Så hade jag säkert gått ett tag... Iaf, efter en tråkig natt där med ordinerad vila bestämmer de sig för att ta mitt vatten för att se om det ska starta igång skälv då... Blev varnad att det kan ta tid o att jag skulle få värkstimulerande dropp osv... 10:00 tog de vattnet, 11:19 är hon född! Mannen fick springa efter bm när han förstod att bebisen var på g (jag hade inget stopp mellan värkarna så jag pratade typ inte ) men de kom inte på en gång så han fick rusa ut igen i korridoren och hojta "bebisen kommer nu!" Rätt kul nu i efterhand! Så 1 Tim o 19 min är rätt snabbt, intensivt o ont men så jäkla skönt när det var klart!

  • mariekarolina

    Jag födde barn nr.2 för två månader sedan (ettan kom med snitt). Hade "förvärkar" i nästan 2 dygn. Dom gjorde ont och var regelbundna, men jag kunde fungera i vardagen och kunde utan problem prata mitt i en värk de första dygnet. Men när det blev på riktigt så kom vi till förlossningen 19.00, blev inskriven på en sal 22.00 för först då hade jag öppnat mig 3cm, hade riktigt onda värkar fram till 23.15 (bad flera gånger om EDA men narkosläkaren var upptagen..) då undersöktes jag och var öppen 4cm och i samma veva gick vattnet. 23.45, en halvtimme efter alltså, kändes det som kroppen började krysta av sig själv. Blev tillsagd att sluta krysta, "DET GÅR FÖR I H-VETE INTE" lyckades jag skrika fram i lustgasen som inte hjälpte ett skit, haha.. Blev undersökt igen och hade öppnat mig till 10 cm! 23.50 får jag klartecken att krysta, två krystvärkar efter kl 23.56 flög nästan lillebror ut, haha.

    Så från aktiv förlossning till att han föddes tog det mindre än 2 timmar, varar 6 minuter av krystande. Så personligen kommer jag få lite panik när det är dags för barn nr.3 och antagligen åka in så fort det börjar göra någolunda ont. Vill inte ens tänka tanken ifall vattnet skulle gå hemma, då är de nog lika bra att förbereda sig på att föda i hallen, haha. Men jag skulle säga att om du inte redan har fött: Åk hellre in en gång för mycket eftersom det sägs gå fortare för varje gång. Och lycka till! :)


    ~ Felicia 110806 ~ Utomkveds juni -13 ~ BF 140830 ~
Svar på tråden Var det en snabb förlossning?