• Aruba

    1,5 år - Sover fortfarande dåligt

    Vi har en dotter på 1,5 år. Hon har i princip aldrig sovit en hel natt, troligen 3-4 nätter har hon sovit utan att vakna,. Annars vaknar hon 3-4 ggr från det att hon går och lägger sig. Hon somnar oftast lätt om igen, men det är en tappad napp, eller trygghet hon önskar, sen somnar hon igen. det har dock blivit bättre, tidigare vaknade hon varje timme, eller varannan timme, och nu alltså 3-4 ggr/natt.

    Vi är dundertrötta och jag tar tacksamt emot alla tips.

    Våra omständigheter ser ut såhär.

    Hon sover i spjälsäng i eget rum. Varvar ner ca en timme innan hon går och lägger sig. Hon äter ca 1,5 timme innan hon går och lägger sig. Vi är båda extremt emot 5 minuters metoden som vi uppfattar som inhuman, så hon har aldrig behövt ligga och skrika i ensamhet. Hon bärs och sjungs till ro, oftast bara en liten stund numera, då hon säger SÄNG!! så snart hon känner sig redo att lägga sig i sängen. Vi sitter hos henne i hennes rum tills hon somnar. Hon har 4 extra nappar i sängen så hon ska hitta en napp om hon tappar den.

    Vad mer kan vi göra? Jag inser att vi säkerligen inte kan komma ifrån 1-2 uppvak, men all förbättring är välkommen

  • Svar på tråden 1,5 år - Sover fortfarande dåligt
  • Maddi

    Här har du en till i liknande situation. Han har sovit 1 hel natt när han var 5 månader. Men annars vaknar han efter nappen och ett tag har de bara varit att buffa lite på honom så somnar han om. Nu har de blivit lite skrik och svårt att somna om vid 23-24. 

    Det är riktigt jobbigt att inte kunna få sova, och när han sover så vaknar jag ibland och är vaken 1-2 timmar för att nattsömnen har blivit helt förstörd. 

    Men får jag fråga varför hon äter sista målet 1½ timme innan läggdags?

  • Flickan och kråkan

    Nu har vi inte haft napp till våra, men många säger att det är ett störningsmoment och det brukar tipsas om att plocka bort den.

    Annars när det gäller våra så har de haft uppvak långt högre upp i åldrarna. Vi har dock haft dem bredvid oss så det har räckt med att de känt oss, liten hand som kommit stickandes eller så har man kramats en stund. För mig är det totalt obegripligt att man självmant väljer att springa upp flera gånger varje natt för att barnet ska sova i eget rum. Men det är jag. Jag vill sova och ligga kvar i min varma goa säng .

    Vid 1,5 går de in i närmandefasen. Tuff period för barnen med separationsångest. Mellansonen sov bokstavligen som ett frimärke på mig under sådär två månader.

  • Aruba

    Hon får gärna sova i vår säng om hon vill, men hon vaknar lika ofta där. Nappen hade varit en god ide att ta bort, men hon började inskolas på förskola för några veckor sen och då fick napp och snuttefilt en jätterenässans och är plötsligt mer värdefulla för henne och vi känner att hon ska få all trygghet hon har behov av tillgodosett (både av oss och napp/snutte). Längre fram när förskolan funkar och hon känner sig mer trygg kan det nog vara en god ide att ta bort nappen. Men hennes sömn är faktiskt inte sämre pga inskolaningen, den är på samma kassa nivå som den alltid varit...  

  • Penida
    Aruba skrev 2014-09-18 14:19:58 följande:
    Hon får gärna sova i vår säng om hon vill, men hon vaknar lika ofta där. 
    Men då slipper ni i alla fall kanske gå upp och med det få en mindre störd sömn?
    Avskyr CIO-metoder
  • Malin8903

    Min pojk som är 3 år idag vaknade varannan/varje timme varje natt tills han var 13 månader då jag tog väck nappen, men han vaknade fortfarande 3-5 gånger/natt men var otroligt skönt att det minskade en hel del.

    Han började inte sova hela nätter förrens han var närmare 2 år...

    Hon sover inte för mycket på dagen då? Eller att hon kanske är lite hungrig?

  • Aruba
    Penida skrev 2014-09-18 14:22:42 följande:
    Men då slipper ni i alla fall kanske gå upp och med det få en mindre störd sömn?
    Det värsta är att hon är som en elvisp i sängen. Om hon sover i vår säng, sover ingen annan...
  • Flickan och kråkan
    Aruba skrev 2014-09-19 09:44:38 följande:
    Det värsta är att hon är som en elvisp i sängen. Om hon sover i vår säng, sover ingen annan...
    Ni  behöver inte bokstavligen ha henne i er säng. Ni ställer en vanlig säng i kloss med er föräldrasäng. Så hade vi våra stora i många, många år. Vi hade "en" gigantisk säng som var 390 bred. Alla gott om plats, alla hade sällskap, ingen behövde upp och springa på nätterna. 
  • Penida
    Aruba skrev 2014-09-19 09:44:38 följande:
    Det värsta är att hon är som en elvisp i sängen. Om hon sover i vår säng, sover ingen annan...
    Ni kan inte ta bort en sida på hennes säng och ställa den jämte och i höjd med er? Då sover hon i egen säng men är ändå nära.
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida

    Vad gör ni nu när hon vaknar? Hon är inte hungrig, lägga nattmålet närmare läggning? Korta dagsömnen? Delar ni på nätterna?

    Kan tillägga att båda våra barn gick från att sova i egen säng (ej i kloss med vår utan i vårt sovrum eller i eget rum beroende på vilket barn vi pratar om) till att sova hos oss i den åldern, det underlättade väldigt mycket för både oss och barnen då det resulterade i mindre uppvak. Närmanadefasen är en ganska tuff fas för barnet mentalt och det är mycket vanligt att barn behöver mer närhet då. Flickan och kråkan skrev också en lösning som kanske skulle fungera om ni har plats vill säga. En madrass på golvet som hon kan ligga på är något annat.
    Så fort fasen var över gick våra tillbaka till sin gamla rutin.


    Avskyr CIO-metoder
  • Aruba
    Penida skrev 2014-09-19 16:25:24 följande:

    Vad gör ni nu när hon vaknar? Hon är inte hungrig, lägga nattmålet närmare läggning? Korta dagsömnen? Delar ni på nätterna?

    Kan tillägga att båda våra barn gick från att sova i egen säng (ej i kloss med vår utan i vårt sovrum eller i eget rum beroende på vilket barn vi pratar om) till att sova hos oss i den åldern, det underlättade väldigt mycket för både oss och barnen då det resulterade i mindre uppvak. Närmanadefasen är en ganska tuff fas för barnet mentalt och det är mycket vanligt att barn behöver mer närhet då. Flickan och kråkan skrev också en lösning som kanske skulle fungera om ni har plats vill säga. En madrass på golvet som hon kan ligga på är något annat.
    Så fort fasen var över gick våra tillbaka till sin gamla rutin.


    Vi väntar några sekunder och ser om hon hittar nappen själv (som ofta är anledningen till att hon vaknar) Gör hon inte det, går vi in, hjälper henne hitta en napp och sin snutte och hon somnar om på stört, normalt sett.

    Jag har faktiskt tänkt att hon inte ska vara proppmätt när hon går och lägger sig, men visst kan vi lägga maten närmare sänggående (hon brukar få en flaska Nan 3 efter maten förvisso)

    Då jag jobbar tar maken vardagsnätterna och jag tar helgnätterna (fre-sön)
  • mammalovis

    I ert fall hade jag antingen flyttat på spjälsängen eller lagt en madrass i närhet av spjälsängen just för att kunna ge närheten snabbare så hon inte hinner vakna till och ni inte heller så länge. Kanske kan en liten nattlampa hjälpa.

    Vår dotter använder napp och snuttefilt, men har även några nallar plus en amningskudde i sängen för att göra det lite mer ombonat. Hon har alltid innan somnat om gott. Som regel hittar vi henne åt alla håll och kanter i sängen både på och under nallar. I natt vaknade hon vid 12 och det tog ett tag att somna om. Hon fick komma upp i min säng en stund då jag ville ha koll på hennes beteende. Natten innan låg hon och hoppade med rumpan och somnade först 3,5 timmar senare när hon hade bajsat. Som tur var blev det inte samma grej. Hon är snart 16 månader så risken är att problemen börjar ...

    En tanke som vi kört på är att hon somnar i sin egna säng. Hon läggs vid 20 sedan hon började förskolan och somnar efter en stunds lekande i sängen. Så sängen är en trygg plats att vakna upp på. På morgonen kan hon ligga kvar länge i sängen och mysa och greja med sina nallar och snuttefilt.

    Det märks att de är smarta i den här åldern och fort lär sig då hon vet att snutten stannar i sängen och mamma får nappen på morgonen.

    Jag antar för övrigt att ni har nattnappar som lyser i mörkret.

Svar på tråden 1,5 år - Sover fortfarande dåligt