• Erfdgt

    Barnomsorg vid "sms-jobb"?

    Är det någon här som har barn på dagis eller fritids som har tex sk. sms-jobb? Alltså att man kan bli inringd, eller få sms, med väldigt kort varsel. Funkar det? Hur funkar det?

    Det är inte så att det är aktuellt här i dagsläget, men jag funderar på hur det skulle funka. Ja, om det skulle funka. Att bara ringa dagis på morgonen och säga "Idag behöver jag lämna vid kl.10.00 och hämta vid kl.16.00" tex. Att aldrig kunna ha ett fast schema och ibland inte veta ens förrän samma dag om man behöver lämna barnet. 

    Ja, samma sak med fritids barn. Att säga till på morgonen att idag, efter skolan, så behöver mitt barn vara på fritids.

    Jag tänker att det blir omöjligt för personalen att planera luncher, mellis, utflykter och liknande då. Men vad ska man göra om man inte får annat jobb?

  • Svar på tråden Barnomsorg vid "sms-jobb"?
  • Birgitta02

    Men om du har ett sånt jobb kan du inte ha barnet på heltid på dagis då? Du står ju stand-by? Vari ligger svårigheten? Det handlar ju om att du, vare sig du jobbar eller ej, har en viss jourberedskap. Och då bör ju barnet vara på dagis? Eller.....?

  • Birgitta02
    Birgitta02 skrev 2014-09-18 14:54:32 följande:

    Men om du har ett sånt jobb kan du inte ha barnet på heltid på dagis då? Du står ju stand-by? Vari ligger svårigheten? Det handlar ju om att du, vare sig du jobbar eller ej, har en viss jourberedskap. Och då bör ju barnet vara på dagis? Eller.....?


    Alltså - vad jag menar är att du har barnet på dagis varje dag. Inte säger till dag för dag att barnet skall vara hemma eller på dagis.
  • nozpa

    Vet inte om detta är samma upplägg som du tänker på. Men min ena svägerska jobbade sådär. Inom vården. Då valde hon vilka dagar hon var tillgänglig och de dagarna hade hon barnen på förskolan de tiderna hon la in att hon var tillgänglig. Hon kunde bli inringd vid 7 på morgonen och skulle vara på jobbet "omgående".
    Däremot hämtade hon barnen tidigare de dagar det inte blev jobb.
    Men så var upplägget för henne iaf.
    Hon kunde sätta upp måndag-onsdag 7-16 (tillgänglig). Torsdag-söndag 13-23 (tillgänglig). Typ så. Så hon valde ju lite själv.

  • Erfdgt

    Nja, riktigt så funkar det ju inte. Om ingen ringer på morgonen och ber en jobba, så har jag ju inget jobb. Jag jobbar ju inte heltid och har ju som ingen jourberedskap, utan hoppar in på vik på kort varsel. Eller det var mer såna jobb jag tänkte kring. Har många vänner som jobbar så. Ibland jobbar dom hela tiden och ibland inget alls på ett par veckor. Det finns då alltså typ en lista med namn på arbetsplatsen, så ringer dom till alla. Svarar man, så har man chans på ett pass den dagen, annars ringer dom vidare till nästa. Eller skickar ut ett sms samtidigt till alla och den som först svarar på smset får jobba passet den dagen.

    Nu gäller detta ju inte mig, jag är föräldraledig (studerar), men jag funderar på hur det funkar för familjer som har så.

  • Erfdgt
    Erfdgt skrev 2014-09-18 14:58:33 följande:

    Nja, riktigt så funkar det ju inte...


     Svarade alltså på detta inlägget nedan, glömde citera ovan :P
    Birgitta02 skrev 2014-09-18 14:54:32 följande:

    Men om du har ett sånt jobb kan du inte ha barnet på heltid på dagis då? Du står ju stand-by? Vari ligger svårigheten? Det handlar ju om att du, vare sig du jobbar eller ej, har en viss jourberedskap. Och då bör ju barnet vara på dagis? Eller.....?



  • Erfdgt
    nozpa skrev 2014-09-18 14:55:27 följande:

    Vet inte om detta är samma upplägg som du tänker på. Men min ena svägerska jobbade sådär. Inom vården. Då valde hon vilka dagar hon var tillgänglig och de dagarna hade hon barnen på förskolan de tiderna hon la in att hon var tillgänglig. Hon kunde bli inringd vid 7 på morgonen och skulle vara på jobbet "omgående".
    Däremot hämtade hon barnen tidigare de dagar det inte blev jobb.
    Men så var upplägget för henne iaf.
    Hon kunde sätta upp måndag-onsdag 7-16 (tillgänglig). Torsdag-söndag 13-23 (tillgänglig). Typ så. Så hon valde ju lite själv.


    Får man verkligen ha förskoleplats så? För det kan ju bli flera, flera dagar som barnet är på förskola utan att man jobbar. 

    Men nu tänkte jag iofs mer på dom som inte kan välja när dom är tillgängliga, för om man kan göra så, så kanske det funkar bättre :)
  • nozpa
    Erfdgt skrev 2014-09-18 15:01:05 följande:
    Får man verkligen ha förskoleplats så? För det kan ju bli flera, flera dagar som barnet är på förskola utan att man jobbar. 

    Men nu tänkte jag iofs mer på dom som inte kan välja när dom är tillgängliga, för om man kan göra så, så kanske det funkar bättre :)
    Jo men det blir ju högst 5 dagar/vecka. Och hon visste ju att har det inte kommit jobb vid 12-13 så blir det inget. Så då hämtade hon barnen vid den tiden.
  • Malima

    Jag som jobbar på fsk hade sagt såhär;
    Skriv ett schema som om du vore arbetslös, ring när det blir förändring. Så länge det inte påverkar när vi öppnar eller stänger kan man göra så. Påverkar det så måste man ha minst ett dygns varsel.
    Om det visar sig att du vecka efter vecka jobbar mer skulle vi skriva ett schablonschema på fler timmar så att fsk får rätt ersättning av kommunen.

  • Erfdgt
    nozpa skrev 2014-09-18 15:03:45 följande:
    Jo men det blir ju högst 5 dagar/vecka. Och hon visste ju att har det inte kommit jobb vid 12-13 så blir det inget. Så då hämtade hon barnen vid den tiden.
    Smidigt att kunna göra så :)
  • Erfdgt
    Malima skrev 2014-09-18 15:21:56 följande:

    Jag som jobbar på fsk hade sagt såhär;
    Skriv ett schema som om du vore arbetslös, ring när det blir förändring. Så länge det inte påverkar när vi öppnar eller stänger kan man göra så. Påverkar det så måste man ha minst ett dygns varsel.
    Om det visar sig att du vecka efter vecka jobbar mer skulle vi skriva ett schablonschema på fler timmar så att fsk får rätt ersättning av kommunen.


    Kul att höra av någon som jobbar på förskola :) Tack för ditt svar! Det låter ju som att det skulle gå att lösa då alltså. Det finns hopp :) hehe
  • tusshh

    Jag jobbar så. Inga problem alls, dagis är införstådda med att jag ev får sms med kort varsel och det är ju bara för dom att alltid räkna med att mina barn kommer. Sen om det inte blir så gör ju ingen skillnad. Jag har satt 9 som sista tid för bemanningen att höra av sig. Får jag inget innan det så stannar vi hemma. i regel får jag sms 6.30-7.30 om jag inte fått något dagen innan.

  • IsDimma

    Det fungerar utmärkt. Men bara för att vi kanske har en eller två barn på en avdelning vars förälder har det så. Så inga problem på förskolan. Det är bara att säga till så fort man vet

  • Friddelie89

    Jobbar som vikarie & kan bli bokad en timme innan start osv.. Har fått sätta heltids förskola & medelar dom så fort jag vet jag ska jobba. Funkar hur bra som hellst.

Svar på tråden Barnomsorg vid "sms-jobb"?