• Anonym (fanta)

    Lvm-anmälan, hur ofta händer det något.

    En kille som står mig nära har fått lvm-anmälan, samtidigt har han nu också lpt.

    Soc har pratat med honom idag inne på psyk, hur ofta kan man "snacka sig ur" en lvm-anmälan?

    Det är någon inom vården som anmält.

  • Svar på tråden Lvm-anmälan, hur ofta händer det något.
  • Anonym (fanta)

    Hade varit väldigt tacksam för svar, någon som vet något?
    Han har vid upprepade tillfällen varit nära döden till följd av psykisk problematik i kombination med droger och alkohol. 

    Ett fåtal incidenter är kända av vården dock, men de senaste två är kända då han då fått vård. Hur stor hans missbruksproblematik är är nog inte helt känt.

  • Anonym (Soc.)

    Vem har gjort lvm-anmälan och vad handlar det om för missbruk? Det väger nämligen olika tungt.

    Har aldrig varit med om att man plockar ut nån från Lpt för att vårda enligt lvm. Så det luriga där är ju beroende på hur långt Lpt vården blir. Om han är Lpt vårdad tillräckligt länge så kommer skälen till lvm att försvinna då han med automatik blir missbruksfri inne på avdelningen. Generellt kan man säga att lvm-anmälan från vården väger oerhört tungt.

  • Anonym (fanta)

    Tack för svar. 
    Det är ett tungt missbruk av tabletter, alkohol, hasch och lagliga droger. Verkligen svår alkoholproblematik i grunden samt psykisk sjukdom.

    Det som vården känner till är nog mindre än vad som faktiskt är ang. missbruket. Men de borde ha lagt samman bilden hyfsat bra själva vid det här laget. Anmälan kommer som sagt antingen från läkare eller sjuksköterskor, det vet jag inte.

    Anmälan grundar sig i två allvarliga överdoser. Men missbruk har pågått i många år, detta är känt av soc från tidigare (en) behandling samt ett par LOB. 

    Dock är det känt att han även smugglat in droger på sin psykiatriska avdelning under LPT. 

    Syftet med att ta dem är nog ibland i russyfte, ibland i självmordssyfte.

  • Anonym (fanta)

    Lagliga droger menar jag då RC-droger från nätet i alla möjliga former.

  • Anonym (fanta)

    Tyvärr fungerar det där med drogfrihet på avdelning inte så bra ens på lpt. Han har lyckats få in saker via vanlig post.

  • Anonym (Soc.)

    Låter som om Lvm kan bli aktuellt, men det beror som sagt mycket på hur länge han är lptad. Om han är på lpt så lär kriterierna för lvm falla.

  • Anonym (fanta)

    Ja, man får vänta och se antar jag. Hoppas bara han får hjälp på något sätt, jobbigt att se en anhörig dö framför sig utan att kunna göra något åt det.

  • Anonym (Soc.Sekr)
    Anonym (Soc.) skrev 2014-09-18 21:42:45 följande:

    Vem har gjort lvm-anmälan och vad handlar det om för missbruk? Det väger nämligen olika tungt.

    Har aldrig varit med om att man plockar ut nån från Lpt för att vårda enligt lvm. Så det luriga där är ju beroende på hur långt Lpt vården blir. Om han är Lpt vårdad tillräckligt länge så kommer skälen till lvm att försvinna då han med automatik blir missbruksfri inne på avdelningen. Generellt kan man säga att lvm-anmälan från vården väger oerhört tungt.


    LPT går ju före LVM så man kan inte "plocka ut" någon från LPT för att vårda enligt LVM
  • Anonym (fanta)
    Anonym (Soc.Sekr) skrev 2014-09-18 22:54:06 följande:
    LPT går ju före LVM så man kan inte "plocka ut" någon från LPT för att vårda enligt LVM
    Nej ok, men rent teoretiskt kan väl lpt snabbt hävas och lvm träda in?
  • Carnitas
    Anonym (fanta) skrev 2014-09-18 22:26:52 följande:
    Tack för svar. 
    Det är ett tungt missbruk av tabletter, alkohol, hasch och lagliga droger. Verkligen svår alkoholproblematik i grunden samt psykisk sjukdom.

    Det som vården känner till är nog mindre än vad som faktiskt är ang. missbruket. Men de borde ha lagt samman bilden hyfsat bra själva vid det här laget. Anmälan kommer som sagt antingen från läkare eller sjuksköterskor, det vet jag inte.

    Anmälan grundar sig i två allvarliga överdoser. Men missbruk har pågått i många år, detta är känt av soc från tidigare (en) behandling samt ett par LOB. 

    Dock är det känt att han även smugglat in droger på sin psykiatriska avdelning under LPT. 

    Syftet med att ta dem är nog ibland i russyfte, ibland i självmordssyfte.

    Nja, där vill jag inte hålla med dig riktigt.
    Då han har rätt allvarliga psykiska problem som jag förstår det.
    Så använder han droger för att känna sig normal.

    Tänk om vi kunde haft cannabis som medicin och då främst CBD(Inte THC som har motsatt verkan).
    Så hade vi kunnat slippa alla dessa människor som självmedicinerar, pga vården inte ger dom adekvat hjälp.


    Gudasänd är djävulen, i förklädnad av vara en troende, som påstår han sprider guds budskap.(!!! OBS akta er OBS !!!)
  • Anonym (fanta)
    Carnitas skrev 2014-09-19 18:19:30 följande:

    Nja, där vill jag inte hålla med dig riktigt.
    Då han har rätt allvarliga psykiska problem som jag förstår det.
    Så använder han droger för att känna sig normal.

    Tänk om vi kunde haft cannabis som medicin och då främst CBD(Inte THC som har motsatt verkan).
    Så hade vi kunnat slippa alla dessa människor som självmedicinerar, pga vården inte ger dom adekvat hjälp.


    Vadå inte håller med. Är du killen i fråga?
    Annars vet du väl inte varför han intar ett visst preparat, jag går på information från honom själv.
  • Anonym (fanta)

    Man intar ju inte extrema mängder preparat som man veta att man eventuellt dör av utan att möjligheten finns i bakhuvudet att man kan dö, men man kanske inte bryr sig?

    Sedan när det gäller det andra, bryr jag mig inte. 

  • Carnitas
    Anonym (fanta) skrev 2014-09-19 19:50:36 följande:
    Vadå inte håller med. Är du killen i fråga?
    Annars vet du väl inte varför han intar ett visst preparat, jag går på information från honom själv.

    Människor med psykiska sjukdomar, brukar bete sig så här när de själv medicinerar.
    Där inte alltid ruset står i första rummet, utan att få känna sig normal.
    Sen finns ju psykiskt och fysiskt beroende, som oftast i detta läge är det som driver dom till nästa drogkonsumtion.
    Det jag säger är ingen absolutivet, utan bara att det är så ofta.
    För missbrukarna som har psykisk sjukdom i botten.


    Gudasänd är djävulen, i förklädnad av vara en troende, som påstår han sprider guds budskap.(!!! OBS akta er OBS !!!)
  • Anonym (fanta)
    Carnitas skrev 2014-09-19 20:06:35 följande:

    Människor med psykiska sjukdomar, brukar bete sig så här när de själv medicinerar.
    Där inte alltid ruset står i första rummet, utan att få känna sig normal.
    Sen finns ju psykiskt och fysiskt beroende, som oftast i detta läge är det som driver dom till nästa drogkonsumtion.
    Det jag säger är ingen absolutivet, utan bara att det är så ofta.
    För missbrukarna som har psykisk sjukdom i botten.


    Jag är också f.d. missbrukare och har psykiska problem så du behöver inte förklara. 

    Sista månaderna har definitivt varit bruk i syfte att dö vissa gånger. Men naturligtvis har det också tidigare varit så som du beskriver.
    Men det är lite OT då jag mest undrar hur länge och vart han blir inlåst. Och i vilket syfte.
  • Carnitas
    Anonym (fanta) skrev 2014-09-19 21:19:42 följande:
    Jag är också f.d. missbrukare och har psykiska problem så du behöver inte förklara. 

    Sista månaderna har definitivt varit bruk i syfte att dö vissa gånger. Men naturligtvis har det också tidigare varit så som du beskriver.
    Men det är lite OT då jag mest undrar hur länge och vart han blir inlåst. Och i vilket syfte.

    Bra då förstår du problematiken, som personen är ställd inför.

    Att h*n vill ta livet av sig, har säkert med att göra med att h*n känner situationen som hopplös.
    Att bli inlåst, löser egentligen inget, men än att avvärja de direkta självmordsförsöken.
    Löser man inte de psykiska problemen, eller plockar ner problemen.
    Så kommer h*n komma ut och känna exakt samma som innan.

    Tyvärr har man en policy att, missbrukare inte ska få narkotiska mediciner(oftast så i alla fall).
    Vilket betyder, man inte kommer någonstans med de psykiska problemen.

    Ett äkta moment 22, och förloraren är individen.
    Finns inge universal lösning på problemet.
    En lösning är att få personen att använda bara en drog.
    Och den drogen som har minst skadeverkningar, som cannabis.
    Då CBD främst, som inte är rusgivande, och effektiv på att ta psykiska problem.
    Cannabis med mycket THC, ska man undvika.
    Då THC triggar de psykiska problem man har.

    Om man gör denna konvertering till CBD, så är nya självmordsförsök ovanligt.


    Gudasänd är djävulen, i förklädnad av vara en troende, som påstår han sprider guds budskap.(!!! OBS akta er OBS !!!)
  • Anonym (fanta)
    Carnitas skrev 2014-09-19 21:44:23 följande:

    Bra då förstår du problematiken, som personen är ställd inför.

    Att h*n vill ta livet av sig, har säkert med att göra med att h*n känner situationen som hopplös.
    Att bli inlåst, löser egentligen inget, men än att avvärja de direkta självmordsförsöken.
    Löser man inte de psykiska problemen, eller plockar ner problemen.
    Så kommer h*n komma ut och känna exakt samma som innan.

    Tyvärr har man en policy att, missbrukare inte ska få narkotiska mediciner(oftast så i alla fall).
    Vilket betyder, man inte kommer någonstans med de psykiska problemen.

    Ett äkta moment 22, och förloraren är individen.
    Finns inge universal lösning på problemet.
    En lösning är att få personen att använda bara en drog.
    Och den drogen som har minst skadeverkningar, som cannabis.
    Då CBD främst, som inte är rusgivande, och effektiv på att ta psykiska problem.
    Cannabis med mycket THC, ska man undvika.
    Då THC triggar de psykiska problem man har.

    Om man gör denna konvertering till CBD, så är nya självmordsförsök ovanligt.


    Fast han får ändå narkotiska preparat för han anses för sjuk utan, men om jag måste välja att han ska gå på ett sån´t preparat (föredrar inga) så håller jag med om att cannabis har fungerat bättre än psykmediciner, vad är cbd? Problemet med cannabis är att när han inte har råd att röka vill han inte leva. Därav är det inte fungerande.

    I mitt fall triggar cannabis psykos, så för min del tror jag inte riktigt att det är en lösning.Tvivlar på att det i någon form skulle hjälpa mig. 
Svar på tråden Lvm-anmälan, hur ofta händer det något.