• Anonym (Kloka gubben)

    Göra Norrland som Skottland till en nation?

    Minns jag rätt har UK olja och gas i norr så Skottland vill kapa bort England.
    I Norrland tjötar man om sina råvaror de inte får betalt för mer än via staten. LKAB gjorde visst 7 miljarder i vinst och Vattenfall gjorde förlust.
    Då är frågan vad Norrland får i bidrag att jämföra med.

    Göra Norrland som Skottland till en nation?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Göra Norrland som Skottland till en nation?
  • Anonym (RjDj)

    Det går inte att jämföra, Skottland och England är 2 olika länder i en union, ungefär som Sverige och Norge var. Norrland har aldrig varit ett land och har heller aldrig legat i krig med övriga Sverige.

  • Kerubmamman
    Anonym (RjDj) skrev 2014-09-18 23:04:59 följande:
    Det går inte att jämföra, Skottland och England är 2 olika länder i en union, ungefär som Sverige och Norge var. Norrland har aldrig varit ett land och har heller aldrig legat i krig med övriga Sverige.
    Ja, Norrland har aldrig varit ett eget land. Men kan Norrland att bli självständigt ändå? 

    Personligen tror jag att Norrland har tillräckliga resurser för att klara sig på egen hand. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (RjDj)
    Kerubmamman skrev 2014-09-18 23:23:10 följande:
    Ja, Norrland har aldrig varit ett eget land. Men kan Norrland att bli självständigt ändå? 

    Personligen tror jag att Norrland har tillräckliga resurser för att klara sig på egen hand. 
    Det skulle vara intressant att se vad norrlänningar själva skulle rösta för. Lite kluvet för mig eftersom min mor är från västerbotten och min far var stockholmare och jag har växt upp på båda ställena i omgångar.

    Hur skulle man då göra med medborgarskap? Vem får rätt att rösta? Vilken skulle bli Norrlands huvudstad, det är en intressant fråga, hela grejen.
  • Kerubmamman
    Anonym (RjDj) skrev 2014-09-18 23:42:30 följande:
    Det skulle vara intressant att se vad norrlänningar själva skulle rösta för. Lite kluvet för mig eftersom min mor är från västerbotten och min far var stockholmare och jag har växt upp på båda ställena i omgångar.

    Hur skulle man då göra med medborgarskap? Vem får rätt att rösta? Vilken skulle bli Norrlands huvudstad, det är en intressant fråga, hela grejen.
    Det skulle sannolikt vara de som är bosatta i Norrland som får rösta i frågan, likt trängselskattsomröstningar osv.. 

    Jag skulle gissa på att Umeå skulle bli huvudstad efter som det är en stor stad "i mitten" av Norrland. Sundsvall ligger för långt söderut. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Göra Norrland som Skottland till en nation?