• Intresseklubben

    Islam den missuppfattade religionen!

    Jag postade precis denna i en tråd och tänkte att det kanske finns andra som är nyfikna på att i allmänhet försöka lära sig lite om Islam.





    I den här tråden ber jag er att se föreläsningen och om ni har åsikter kan ni gärna förmedla dem med respekt och ödmjukhet inför din medmänniska.

    Frid!

  • Svar på tråden Islam den missuppfattade religionen!
  • oOHalalOo

    För den som vill ha information om Islams fundament och mycket annat som Islam inkluderar och som föredrar att läsa på svenska, så rekommenderar jag www.islamguiden.com  Där finns också länkar till Islam-relaterade sidor med information både på svenska och engelska.

    Den som vill läsa en biografi, sira, om Islams profet (fvmh) så är http://www.witness-pioneer.net/vil/Books/SM_tsn/index.htm  en möjlighet. The sealed nectar är på engelska.

    Finns intresse att läsa om Koranens tillblivelse http://www.islamic-awareness.org/ sidan tar även upp orientalisters och nutida personers förvridning av Islamiska källor och svarar på dessa påståenden. Sidan är på engelska.

  • Gathenhielm
    Dao skrev 2014-09-19 10:15:48 följande:

    Här finns allt om islam utan missuppfattningar. Bara fakta www.thereligionofpeace.com/


    Den största missuppfattningen är att folk fortfarande tror att det är en fredlig ideologi.
    Reasons... we all have them, at times.
  • Nidingbane

    I och med att Islam är en ännu förhållandevis ung religion så anser jag den inte alls skiljer sig lika mycket åt rent kulturellt och demografisk som det kan göra inom det betydligt äldre religionerna kristendomen men framförallt judendomen. Jag har tidigare skrivit det och kan göra det igen. För jag anser det inte är religionen i sig som är det största problemet just nu, utan de kulturella. Jag tycker därför det i för sig nu är mycket intressant vad nu flyktingströmmarna ifrån muslimska länder kommer föra med sig när nu dess många olika kulturer kommer att blandas med västerlandets många kulturer. Hur kommer t ex muslimer vara i Europa om tio trettio eller hundra år? Vilka religiösa seder och traditioner kommer de ha kvar osv? Vad kommer detta betyda för Europas kulturer osv? För kultur står oavsett om man idag vill inse det eller inte alltid under förändring.  

  • JTA
    oOHalalOo skrev 2014-09-19 12:16:59 följande:
    För den som vill ha information om Islams fundament och mycket annat som Islam inkluderar och som föredrar att läsa på svenska, så rekommenderar jag www.islamguiden.com  Där finns också länkar till Islam-relaterade sidor med information både på svenska och engelska.

    Den som vill läsa en biografi, sira, om Islams profet (fvmh) så är www.witness-pioneer.net/vil/Books/SM_tsn/inde...  en möjlighet. The sealed nectar är på engelska.

    Finns intresse att läsa om Koranens tillblivelse www.islamic-awareness.org/ sidan tar även upp orientalisters och nutida personers förvridning av Islamiska källor och svarar på dessa påståenden. Sidan är på engelska.
    Kul att du hittat till islamic-awareness.org! Den enda islamsida jag sett som jag kan respektera. Författaren är förstås tendentiös eftersom hen är muslim men han är i alla fall akademiker med den intellektuella ärligheten i behåll och noterar när "findings" är osäkra.

    Vad tycker du om berättelsen om "Codex Sana'a"? Koranmanuskriptet som kan vara från tiden före koranen standardiserades genom Uthmans redaktion.

    www.islamic-awareness.org/Quran/Text/Mss/soth.html

    Läs gärna vidare i Sadeghis och Goudarzis artikel “San’aa 1 and the Origins of the Qur’an”. De har transkriberat ungefär hälften av manuskriptets kända sidor och gjort en första analys. Det finns många avvikelser från den nu spridda korantexten. Den islamiska historien innehåller ju redan tidigare noteringar om avvikande korantexter som vissa namnkunniga sahaba som Ibn Mas’ud ochUbayy Ibn Ka’b höll fast vid som den korrekta texten. Nu är det alltså möjligt att en sådan avvikande text finns tillgänglig för filologiska studier. Fascinerande!

    Kanske alltså dags att lämna den där idén om koranens oförvanskade text. Varianterna har ju ändå alltid varit en del av den muslimska traditionen. Man kan förstås ändå vara övertygad att den text som blev vald som standard är just den variant som Allah ämnat för muslimerna, men det är alltså bara en övertygelse, en tro.
  • Zoom
    JTA skrev 2014-09-22 22:56:41 följande:

    Kul att du hittat till islamic-awareness.org! Den enda islamsida jag sett som jag kan respektera. Författaren är förstås tendentiös eftersom hen är muslim men han är i alla fall akademiker med den intellektuella ärligheten i behåll och noterar när "findings" är osäkra.

    Vad tycker du om berättelsen om "Codex Sana'a"? Koranmanuskriptet som kan vara från tiden före koranen standardiserades genom Uthmans redaktion.

    www.islamic-awareness.org/Quran/Text/Mss/soth.html

    Läs gärna vidare i Sadeghis och Goudarzis artikel ?San?aa 1 and the Origins of the Qur?an?. De har transkriberat ungefär hälften av manuskriptets kända sidor och gjort en första analys. Det finns många avvikelser från den nu spridda korantexten. Den islamiska historien innehåller ju redan tidigare noteringar om avvikande korantexter som vissa namnkunniga sahaba som Ibn Mas?ud ochUbayy Ibn Ka?b höll fast vid som den korrekta texten. Nu är det alltså möjligt att en sådan avvikande text finns tillgänglig för filologiska studier. Fascinerande!

    Kanske alltså dags att lämna den där idén om koranens oförvanskade text. Varianterna har ju ändå alltid varit en del av den muslimska traditionen. Man kan förstås ändå vara övertygad att den text som blev vald som standard är just den variant som Allah ämnat för muslimerna, men det är alltså bara en övertygelse, en tro.


    Tackar för tipset. Skall gå in och läsa om koranen som avviker från den nuvarande koranen. Intressant.
  • Dao

    Jag vill rekommendera den här sidan www.thereligionofpeace.com/

    Där finns myterna om muhammed utredda
    Där finns de dagliga rapporterna om muslimernas illdåd
    Där finns koranens usla budskap tolkade


    Fundamentalistisk tro är de jagsvagas mentala kryckor
  • oOHalalOo
    JTA skrev 2014-09-22 22:56:41 följande:
    Kul att du hittat till islamic-awareness.org! Den enda islamsida jag sett som jag kan respektera. Författaren är förstås tendentiös eftersom hen är muslim men han är i alla fall akademiker med den intellektuella ärligheten i behåll och noterar när "findings" är osäkra.

    Vad tycker du om berättelsen om "Codex Sana'a"? Koranmanuskriptet som kan vara från tiden före koranen standardiserades genom Uthmans redaktion.

    www.islamic-awareness.org/Quran/Text/Mss/soth.html

    Läs gärna vidare i Sadeghis och Goudarzis artikel ?San?aa 1 and the Origins of the Qur?an?. De har transkriberat ungefär hälften av manuskriptets kända sidor och gjort en första analys. Det finns många avvikelser från den nu spridda korantexten. Den islamiska historien innehåller ju redan tidigare noteringar om avvikande korantexter som vissa namnkunniga sahaba som Ibn Mas?ud ochUbayy Ibn Ka?b höll fast vid som den korrekta texten. Nu är det alltså möjligt att en sådan avvikande text finns tillgänglig för filologiska studier. Fascinerande!

    Kanske alltså dags att lämna den där idén om koranens oförvanskade text. Varianterna har ju ändå alltid varit en del av den muslimska traditionen. Man kan förstås ändå vara övertygad att den text som blev vald som standard är just den variant som Allah ämnat för muslimerna, men det är alltså bara en övertygelse, en tro.
    Ja absolut! Tror nog det är ca 10 år sedan jag hittade dit så nyss är det knappast.

    Eftersom vi vet hur människor  kan vara, så skulle det inte vara så konstigt om någon skulle ha 'smusslat undan' någon av de tidiga exemplaren som inte längre skulle finnas kvar.

    Det är många som säger sig ha granskat Koranen som säger att den förändrats, men då verkar få av dem känna till de diakritiska tecknen t.ex. som tillkom men som inte förändrat uppenbarelsen, men som behövdes eftersom Islam bredde ut sig så pass mycket och snabbt så det var tvunget att lägga in dessa för att man skulle kunna läsa Koranen korrekt, ja det är ju också det som är viktigt för såna som mig t.ex. som inte har arabiska som modersmål och därför skulle kunna utläsa en del ord totalt felaktigt.

    Detta med varianter i uttal och annat finns väl beskrivet på just denna websida så jag hoppas du även tar dig tid att läsa det så att du verkligen kan uppskatta vilket djupgående arbete som lagts ner på detta, just för att tillvarata hur Koranen bevarats och även som en respons till de som både förr och nu är kritiska, och då ofta av den anledningen att de inte förstått eller inte velat veta kanske, beror  på hur man ser det. Så det finns massor av kunskap att inhämta på dessa välmatade sidor av information.


  • JTA
    oOHalalOo skrev 2014-09-23 15:16:52 följande:
    Ja absolut! Tror nog det är ca 10 år sedan jag hittade dit så nyss är det knappast.

    Eftersom vi vet hur människor  kan vara, så skulle det inte vara så konstigt om någon skulle ha 'smusslat undan' någon av de tidiga exemplaren som inte längre skulle finnas kvar.

    Det är många som säger sig ha granskat Koranen som säger att den förändrats, men då verkar få av dem känna till de diakritiska tecknen t.ex. som tillkom men som inte förändrat uppenbarelsen, men som behövdes eftersom Islam bredde ut sig så pass mycket och snabbt så det var tvunget att lägga in dessa för att man skulle kunna läsa Koranen korrekt, ja det är ju också det som är viktigt för såna som mig t.ex. som inte har arabiska som modersmål och därför skulle kunna utläsa en del ord totalt felaktigt.

    Detta med varianter i uttal och annat finns väl beskrivet på just denna websida så jag hoppas du även tar dig tid att läsa det så att du verkligen kan uppskatta vilket djupgående arbete som lagts ner på detta, just för att tillvarata hur Koranen bevarats och även som en respons till de som både förr och nu är kritiska, och då ofta av den anledningen att de inte förstått eller inte velat veta kanske, beror  på hur man ser det. Så det finns massor av kunskap att inhämta på dessa välmatade sidor av information.
    Visst, de olika "läsarterna" är också intressanta. De tidigaste manuskripten saknar de "prickar" som avgör vilken konsonant ett tecken faktiskt står för. Prickarna lägger också till många av vokalerna till den annars vokallösa texten. Eller med andra ord: Prickarna avgör bokstavligen vad som står där. Så samma grundtext kan ha olika rent bokstavliga tolkningar. Ovanpå det får man lägga att koranen är tämligen kortfattad och kärv i sin stil och behöver en extern manual för att kunna förstås. Och ovanpå det får man lägga alla de vanliga lagren av uttolkningar - samhälle, tid, kultur etc. En och samma text som alla är överens om? Knappast.

    Men nu var det inte det jag refererade till, utan att man hittat ett manuskript som avviker även i den "oprickade" texten. Skillnader i form av prepositioner och pronomen och förändringar i person och modus såväl som tillägg eller frånvaro av ord och sekvenser av ord. Och verser med ombytt ordning och saknade verser.

    Det finns liksom ingen anledning att påstå att koranen aldrig ändrats. Hela den muslimska historien är full av avvikelser. Vad du som troende muslim förstås ändå kan hävda är att den text som slutligen kanoniserats är precis den som Allah ämnade att vi skulle få. I alla sju/tolv/femton? läsarter.
  • Michael 310
    Gathenhielm skrev 2014-09-19 12:20:04 följande:

    Den största missuppfattningen är att folk fortfarande tror att det är en fredlig ideologi.


    Nej den största missuppfattningen är samma som för alla andra religioner, folk tror skiten som står i boken är på riktigt!
  • Dao

    Rubriken är "islam den missuppfattade religionen" och visst är islam missuppfattat.

    Islam är en politisk ideologi som reglerar muslimernas hela liv 24/7.

    Islam reglerar muslimens attityder till otrogna kuffar enligt sura 9 verserna 5 och 29

    Islam reglerar till och med hur ett toalettbesök ska gå till .
    http://www.familjeliv.se/forum/thread/65426642-toalettetikett-for-muslimer

    Den bästa verklighetsbeskrivningen av islam får du här
    www.thereligionofpeace.com/


    Där finns myterna om muhammed utredda
    Där finns de dagliga rapporterna om muslimers illdåd
    Där finns koranens usla budskap tolkade

    9:5
    And when the sacred months have passed, then kill the polytheists wherever you find them and capture them and besiege them and sit in wait for them at every place of ambush. But if they should repent, establish prayer, and give zakah, let them [go] on their way. Indeed, Allah is Forgiving and Merciful.

    9:29
    Fight those who do not believe in Allah or in the Last Day and who do not consider unlawful what Allah and His Messenger have made unlawful and who do not adopt the religion of truth from those who were given the Scripture - [fight] until they give the jizyah willingly while they are humbled

    Citat Familjeliv:

    Svenskmuslim.se har följande att säga:

    http://svenskmuslim.se/_forum3/viewtopic.php?f=10&t=1796 

    Jag har tagit mig friheten att kommentera de 10 punkterna utifrån mitt sätt att betrakta omvärlden. Tar mig även friheten att använda några av Allahs 99 tjusiga namnSoligHur du bör bete dig i toaletten 

    1. Det är mustahab (rekommenderat) att täcka sitt huvud med till exempel en kufi eller liknande då du är i toaletten. 

    Varför? Varför är detta ett stort bekymmer för den NÅDERIKE?

    2. Att bära skor, det vill säga till exempel sandaler och detta eftersom att det är bra och du håller dig renare. 

    No argument here, inga konstigheter.

    3. När du skall in i toaletten, säger du en du?a (till exempel: Allahoma inni eudhu bike minal Khubsi wal khabaisi) och sedan går du in med vänster fot först. 

    Aaand so we open up the floodgates of crazy! Skrattande Vilken frisk person skulle någonsin göra något sådant? Varför? För att inte Djinns ska följa med in på dasset eller? (Varför skapade den FÖRÖDMJUKANDE Djinns från första början?) Hur vansinnigt är det inte att vråla ut denna trollformel innan man kliver in med vänster sandal i skithuset?
    It's shit like this Islam..shit like this. Hur ska man kunna ta en så obskyr kult på allvar?

    4. Du bör göra allting fort i toaletten och inte sitta där för länge för att toaletten är en smutsig plats. Många människor gör fel här eftersom att de till exempel läser tidningen, tittar på tv eller talar i telefon i flera timmar i toaletten. 

    Vem fan sitter o skiter två timmar med tidningen? Homer Simpson? Halmgubbeargument. Men sure, dasset är dirty och man kan ha bättre saker för sig än att hänga där. Inte för att det angår den UTVIDGANDE men ändå.

    5. du skall inte tala i toaletten. Änglarna följer inte med i toaletten, men om du talar tvingar du de att stiga in för att anteckna vad du säger. 

    Men snälla islam, jag ber er! Drömmer Änglar följer med in på skithuset för att skriva ner dina djupa ord och tankar? De måste fysiskt vara med dig där? För att vara en allsmäktig gud så är den SAMMANDRAGANDE inte så skicklig på att lägga ut arbetsuppgifter på entreprenad. I call crazy järnåldersnonsens.

    6. Du bör alltid tvätta dina händer innan du kommer i kontakt med din kropp och efter. Detta för att stoppa risken att bakterierna sprids vidare. 

    No shit Sherlock! Dessutom kände man inte till bakterier då Koranen skrevs, men fine, denna efterhandskonstruktion är iaf legitim.

    7. När du skall kissa bör du sitta medan du gör det. Det är mycket bättre eftersom att urinet kommer lättare ut och du håller dig renare. När man står upp är det stor risk att urinet hamnar på ens kläder eller runtomkring och det kan leda till att du går på det. Vår ädla profet (Guds frid och välsignelser vare över honom) visste om detta och dagens forskare har kommit fram till att om man sitter medan man kissar minskar risken för att få prostata cancer riktigt mycket. 
    Det finns hadither som säger att profeten (Guds frid och välsignelser vare över honom) brukade stå när han kissade. Förklaringen till detta är att om till exempel du är hemma eller hos någon du känner, då kan du sitta eftersom att du vet att hygien är viktig för muslimer. Men om du till exempel vill förätta dina behov på en allmän plats där hygienen inte alltid hålls, bör du istället kissa stående. 

    Okej, vänta lite. Den ädle Profeten visste att man skulle sittkissa, men stod upp och kissade ändå? Okeeeej.
    Jag skulle gärna vilja läsa Suran/Hadithen som gör direktkopplingen mellan prostatacancer och sittkisseri. 
    Åter igen, Islam försöker claima vetenskapliga fynd var vid stor lyteskomik uppstår.

    8. När du duschar, tänk på att duscha uppifrån och sedan nedåt. Detta för att hindra bakterier att ta sig upp och göra dig sjuk. 

    Min nonsensmätare börjar få slut på batteri! Har aldrig hört så obildat, ignorant och ovetenskapligt nonsens från en vuxen människa på riktigt länge. Kollegialt utvärderade data please Solig9. Det är även viktigt att du täcker dig så mycket som möjligt. Blygsamhet är en del av iman och därför bör du täcka din aura (från naveln till knäna för män) medan du duschar och bara avtäcka delarna när du skall duscha den delen. 

    Men snälla rara söta islam kan du inte sluta! Vad är detta för New-age trams!? Kan inte den ALLSEENDE se...well...allting? Men man kan med simpla trix dölja sig för den ALLGENOMTRÄNGANDE? Good to know.

    10. När du skall lämna toaletten, går du ut med höger fot och säger ?Ghufranake?. 

    Ghufranake?....Ghufranake?.....seriöst? Ni tar det verkligen dit alltså. Ut med högertassen först och så ett Ghufranake på det! 
    Kalla mig oldschool men...varför? Vad händer om man inte gör detta? Men som man brukar säga, FÖRSTÖRARENS/DEN OGENOMTRÄNGLIGE/DEN SOM ALDRIG MISSLYCKAS vägar äro outgrundliga.Solig

    Undrar för övrigt varför Profeten ansåg att man bör torka sin röv med ett udda antal stenar. Vad gör DEN GÖMDE/HÄMNAREN/ARVTAGAREN med en om man torkar sig med ett jämnt antal stenar?


    Fundamentalistisk tro är de jagsvagas mentala kryckor
  • Gathenhielm
    Michael 310 skrev 2014-09-24 06:52:53 följande:
    Nej den största missuppfattningen är samma som för alla andra religioner, folk tror skiten som står i boken är på riktigt!
    Du har du självklart fullständigt rätt i.
    Reasons... we all have them, at times.
  • dirpower

    Jag tror bestämt att ISIS har uppfattat Islam helt korrekt. Tack vara media och massflykten till europa som följs av media kan vi nu äntligen få den korrekta uppfattningen! SÅ BRA! :D

    Media presenterar ISIS vilka följer sin lagbok till punk och pricka. De läser Koranen på sitt eget språk och de gör precis som det citerade i inlägg  #13 som hänvisar till sura 9:5.

    För de soldater som inte har samvete att njuta av stöldgods och slavar från byarna de intagit så rekommenderas Sura 8:69

    För de slavar som tillfångatagits och blivit berövade på allt de håller kärt rekommenderar jag versen som följer strax därpå, Sura 8:70

Svar på tråden Islam den missuppfattade religionen!