• Anonym (ny mamma)

    Hur gör man för att bebisen inte ska märka att man är stressad?

    Jag har en dotter på tre veckor som oftast är lugn och enkel att ha och göra med, men pga överproduktion av mjölk kan hon gråta lite vid början av varje amningssession. Det är bara att hålla sig lugn så kommer hon snabbt till ro. Jag är stresstålig och lugn och vi fick höra av både barnmorskorna på sjukhuset och bvc-sköterskan att vi redan verkade vara lugna och trygga föräldrar. 

    I ett par dagar fram till i förrgår hade vi en gäst boende hos oss. Detta var vi stressade över redan i förväg då denna person hade planerat att flytta in hos oss på obestämd tid från och med BF för att hjälpa till med bebisen. Flera släktingar behövde prata med personen för att undvika detta. Här undrar ni nog vad som är fel på mig och pappan och då kan jag meddela att vi är två normalstörda vuxna som har levt ihop i flera år, har en ordnad ekonomi och planerade graviditeten. 

    Som sagt, vi var stressade i förväg över att gästen skulle ta över för mycket, men det blev värre än befarat. När dottern grät vid amning kom gästen och försökte dra dottern ifrån mig. Inte ens på natten fick vi vara ifred. När jag satt och ammade topless i sängen i vårt stängda sovrum tidigt på morgonen kom gästen in, klättrade upp i sängen och försökte ta bebisen. Varje gång dottern tog en paus i amningen dagtid tog han henne och sa att hon minsann inte var hungrig, för titta, nu gråter hon inte! Både jag och min sambo vet mycket väl att det går att distrahera dottern tillfälligt, men att hon inte kan komma till ro förrän hon har ätit klart. Varje gång min sambo höll henne kom gästen och tog henne direkt då han av någon anledning hade bestämt att min sambo är värdelös som förälder. Allt detta gjorde att vi blev väldigt stressade varje gång minsta lilla ljud kom från dottern, vilket hon självklart inte blev lugn av. Under dessa dagar grät dottern betydligt mer än hon har gjort i sitt liv sammanlagt. 

    Nu är jag orolig över hur det ska bli nästa gång gästen kommer. Jag fick intrycket att han ansåg att vi behövde mycket hjälp då vi är så dåliga föräldrar. Det värsta är att personen redan nu har bestämt sig för att fira jul hos oss så nu kan vi inte längre se fram emot vår första jul som familj. Ännu värre är att min sambo tycks ha tappat allt självförtroende som pappa. Varje gång hon gråter blir han orolig och när jag frågar om han inte vill gosa med henne säger han att det är bäst att jag håller henne så att hon inte blir ledsen. Det känns sorgligt då pappan innan gästen kom var den som var bäst på att få henne att komma till ro. Eftersom min sambo är tillbaka på jobbet har han inte samma chans som jag att reparera skadan. 

    Så nu undrar jag hur jag kan stötta min sambo så att vågar tro på sin föräldraförmåga igen och hur f*n vi ska lyckas hålla oss och dottern lugna nästa gång gästen kommer. Tips, snälla!

  • Svar på tråden Hur gör man för att bebisen inte ska märka att man är stressad?
  • Anonym (!)

    Ni skall inte fundera över hur ni skall hålla er lugna nästa gång gästen kommer - ni skall helt enkelt se till att gästen inte kommer! Inte närmsta året i alla fall.
    Det spelar ingen roll om det så är någon nära släkting eller vän, eller någon som skall testamentera sina 30 miljoner till er. Ni mår inte bra när den kommer, och OM den ändå kommer till er, så skall det vara dagtid, utan övernattningar!

    Nu har ni er bebis att ta hänsyn till. Då kan ni inte ta mer hänsyn till gästen, när så mycket uppenbart blir förstört. Stå på er! Det är något ni måste lära er nu när ni fått barn.

  • rere88

    Jag hade inte tillåtit någon att göra så mot mig o min familj.

    jag hade fan smällt till den person som sagt att min sambo är en dålig pappa och om någon ska ta min bebis innan den ammat klart kan personen i fråga börja gräva sin egen grav...

    hur kan ni tillåta den här "gästens" uppförande? !

  • Anonym (ny mamma)
    Anonym (!) skrev 2014-09-19 12:47:24 följande:

    Ni skall inte fundera över hur ni skall hålla er lugna nästa gång gästen kommer - ni skall helt enkelt se till att gästen inte kommer! Inte närmsta året i alla fall.
    Det spelar ingen roll om det så är någon nära släkting eller vän, eller någon som skall testamentera sina 30 miljoner till er. Ni mår inte bra när den kommer, och OM den ändå kommer till er, så skall det vara dagtid, utan övernattningar!

    Nu har ni er bebis att ta hänsyn till. Då kan ni inte ta mer hänsyn till gästen, när så mycket uppenbart blir förstört. Stå på er! Det är något ni måste lära er nu när ni fått barn.


    Men hur ser man till det med en person som tar för sig så mycket? Det är ju liksom inte vi som har bjudit in. När det här med julen kom upp sa min sambo direkt att det inte passar bra då han har mycket på jobbet, vi kommer ha en vän på besök strax innan plus några andra anledningar, men personen sa bara att det inte spelar någon roll och att han kommer oavsett.

    Det svåra i det hela är att å ena sidan har vi fått barn och behöver sätta vår lilla familj först, men å andra sidan har vi ju någon slags skyldighet att se till att vår dotter får chansen att ha en bra relation till sina släktingar och det tar vi ju bort om vi sätter ned foten rejält med. I trådar om att begränsa kontakten med mor- och farföräldrar brukar ju inte många stå på föräldrarnas sida.

    Det här med amningen är svårt. Självklart lät jag inte gästen ta dottern när hon ammade, men det var inte så kul att någon, särskilt inte en man kom så nära. Jag vet inte om det är något jag borde vara okej med eller om det är normalt att vara lite obekväm. Jag är lite privat av mig, men har ammat offentligt ett antal gånger utan problem, så jag vet inte om jag räknas som överkänslig eller inte.

    En annan svårighet är att om man under en tid ignorerar personen dyker han bara upp oannonserad för att ta igen för missad tid. Då är det på sätt och vis bättre att veta när han kommer så att man inte behöver få panik varje gång det knackar på dörren. Jag hade tänkt gå ut med att nu när vi har barn tar vi inte längre emot övernattningsgäster, men eftersom vi bor rätt stort har jag egentligen inga problem med det och nu vet denna person om att andra släktingar kommer att besöka oss om ett par månader. Om vi utan problem tar emot tre personer kan vi ju inte argumentera för att vi inte kan ta emot honom.

    Och samtidigt har vi dåligt samvete för att vi känner som vi gör när vi vet att personen egentligen bara menar väl fast det blir så fel.
  • Vickan I

    Ja hur sjutton kan/kunde ni köpa detta och dessutom planera för en omgång till?!

    Skaffa lite ryggrad och säg nej och stop. Om inte för er skull så för bebisen.

  • Anonym (!)
    Anonym (ny mamma) skrev 2014-09-19 13:08:05 följande:
    Men hur ser man till det med en person som tar för sig så mycket? Det är ju liksom inte vi som har bjudit in. När det här med julen kom upp sa min sambo direkt att det inte passar bra då han har mycket på jobbet, vi kommer ha en vän på besök strax innan plus några andra anledningar, men personen sa bara att det inte spelar någon roll och att han kommer oavsett.

    Det svåra i det hela är att å ena sidan har vi fått barn och behöver sätta vår lilla familj först, men å andra sidan har vi ju någon slags skyldighet att se till att vår dotter får chansen att ha en bra relation till sina släktingar och det tar vi ju bort om vi sätter ned foten rejält med. I trådar om att begränsa kontakten med mor- och farföräldrar brukar ju inte många stå på föräldrarnas sida.

    Det här med amningen är svårt. Självklart lät jag inte gästen ta dottern när hon ammade, men det var inte så kul att någon, särskilt inte en man kom så nära. Jag vet inte om det är något jag borde vara okej med eller om det är normalt att vara lite obekväm. Jag är lite privat av mig, men har ammat offentligt ett antal gånger utan problem, så jag vet inte om jag räknas som överkänslig eller inte.

    En annan svårighet är att om man under en tid ignorerar personen dyker han bara upp oannonserad för att ta igen för missad tid. Då är det på sätt och vis bättre att veta när han kommer så att man inte behöver få panik varje gång det knackar på dörren. Jag hade tänkt gå ut med att nu när vi har barn tar vi inte längre emot övernattningsgäster, men eftersom vi bor rätt stort har jag egentligen inga problem med det och nu vet denna person om att andra släktingar kommer att besöka oss om ett par månader. Om vi utan problem tar emot tre personer kan vi ju inte argumentera för att vi inte kan ta emot honom.

    Och samtidigt har vi dåligt samvete för att vi känner som vi gör när vi vet att personen egentligen bara menar väl fast det blir så fel.
    Ni kan visst argumentera för er sak och säga nej. Säg att "du får oss att bli stressade och inte må bra, och vi vill ha lugn och ro". När ni sagt att "det passar inte så bra att du kommer" och personen säger att den kommer i alla fall, säger ni NEJ, det gör du inte. Vi vill inte ha besök just då, och det är inte ok att du kommer. Stå på er, och fortsätt säga nej.
    Kontakt med släktingar för barnet i all ära, men det är bättre att er familj mår bra. Mitt barn har aldrig träffat sina farföräldrar, eftersom de bor 1000 mil bort, och förr eller senare kommer de väl träffas, men det är inte hela världen om man inte har en nära kontakt.
    Dyker personen upp oannonserad säger ni att ni vill veta i förväg, och inte kommer tillåta att personen stannar mer än ett par timmar. Inga övernattningar! Oavsett om resten av världen får sova över hos er. Det måste inte vara rättvist. Ni måste få personen att inse att den stjälper istället för att hjälpa, och att ni inte mår bra av närvaron, och därför säger NEJ.
  • Anonym (s)

    Jag skulle aldrig ha låtit den gästen komma igen. Vilken ohyfsad typ!!! Skulle till och med kunna bryta kontakten. Respektlöshet ska aldrig tolereras.

  • Anonym (ny mamma)
    rere88 skrev 2014-09-19 13:06:11 följande:

    Jag hade inte tillåtit någon att göra så mot mig o min familj.

    jag hade fan smällt till den person som sagt att min sambo är en dålig pappa och om någon ska ta min bebis innan den ammat klart kan personen i fråga börja gräva sin egen grav...

    hur kan ni tillåta den här "gästens" uppförande? !


    Bara för att klargöra sa han ingenting om min sambos föräldraförmåga, men både jag och min sambo fick intrycket att han inte hade höga tankar om honom som pappa från hans beteende. Och varje gång sambon fick dottern tagen ifrån sig var jag ute ur rummet, så jag visste ju inte hur det hade gått till. Jag trodde först att min sambo hade frågat om gästen ville hålla eller i alla fall att gästen hade frågat om det gick bra, men det var först efteråt när vi fick chansen att prata som det kom fram att han bara hade tagit henne utan ett ord. 

    Och gällande amningen ville jag inte börja skrika och gorma när min dotter äntligen hade kommit till ro vid bröstet, så det fick bli ett tyst, "nej, hon har inte ätit klart". Vår prio ett under dessa dagar var ju självklart vår dotter, så därför fanns det inte utrymme för någon konfrontation. 

    Det är svårt att be om råd gällande denna person. När jag har pratat med vänner är reaktionen oftast att jag måste överdriva, för så gränslöst finns det väl ingen som beter sig.

    Gästen har för vana att "anklaga" folk för att ha olika psykiska sjukdomar, och som nybliven mamma vet jag ju att folk är uppmärksamma på symptom på förlossningsdepression, så aggression, att vägra släppa ifrån mig dottern m.m. kan ju lätt användas som "bevis". Därför kändes det extra viktigt att verka så munter som möjligt även om jag kokade inombords.
  • Anonym (Vansinne)

    Det är inte er gäst som bestämmer hur och när det passar att denna kommer, det är ni som har 100% makt där. Kan personen inte ta att denna inte är välkommen just då, då är det inte ert fel utan hans. och tro mig. Om er dotter inte får träffa denna personen de första åren men jämna mellanrum så innebär inte det att dem inte kommer kunna ha en relation till varandra senare. Det är ni och er dotter som är viktiga nu, andra för helt enkelt följa era regler och anpassa sig efter er om dem vill vara en del av era liv. 


    Jag hade definitivt inte varit så tålmodig med personen så som ni har varit. Skit samma vilket släktband jag hade haft. Min svärfar, far eller morfar, ingen har rätt att bestämma över mitt barn annat än jag och min man. 

  • nozpa

    Den gästen hade inte blivit långvarig i mitt hem. Förmodligen stressar ni pga det som varit och eventuellt kommer att bli. Gör er lilla familj en tjänst och skippa att ha gästen över jul. Bestäm er för att nej, det räckte med det här.
    Sedan kan ju den av er som är närmast gästen ta upp detta med personen så kan ni släppa det och gå vidare. Ingen kan tvinga in sig i erat hem om ni inte vill det.

    Så när stressen släpper för er föräldrar så kommer barnet förmodligen att bli lugnare också.
    Barnet är 3 veckor, och kommer kanske att ändra sig varje vecka i hur hon är.

  • Anonym (ny mamma)
    Vickan I skrev 2014-09-19 13:11:45 följande:

    Ja hur sjutton kan/kunde ni köpa detta och dessutom planera för en omgång till?!

    Skaffa lite ryggrad och säg nej och stop. Om inte för er skull så för bebisen.


    Det är ju det vi inte gör. När det där med julen kom upp blev vi bara så paffa. Konversationen slutade från vår sida med ett "ja, vi får väl se hur det blir" och nu försöker vi komma på hur vi kan ta oss ur det.
Svar på tråden Hur gör man för att bebisen inte ska märka att man är stressad?