• Nidingbane

    Hur ska Sverigedemokraterna få och nå upprättelse?

    Många hatade Tyskarna långt efter andra värdkriget bara för att man därefter kom att förknippa tysken med Nazism. Men idag vet i alla fall en del att så inte var fallet.


    Hur ska ett parti som Sverigedemokraterna kunna få och nå upprättelse? För likväl som detta med rasism inte hör hemma i en modern rättsstat och demokrati, så anser jag chansen till upprättelse måste höra hemma där. Om inte, så tycker jag inte vårt samhälle är så mycket bättre än de totalitära samhällen vi under modern tid har bekämpat här i Europa.


    Eftersom det nu rör sig om politik precis som ex ovan, så tycker jag detta är minst lika viktigt att kunna diskutera som att komma med ideliga domar och fördömanden.  




     


     


     


     

  • Svar på tråden Hur ska Sverigedemokraterna få och nå upprättelse?
  • Bjoer

    Innan de kan få upprättelse kanske de ska sluta vara rasister? Bara en tanke...

  • FDFMGA

    Förslagsvis genom att upplösa partiet och skapa ett nytt som förespråkar att invandringen begränsas till förmån för att man i stället höjer biståndsbudgeten samt  att man också gör sig kvitt alla rasistiska undertoner - som t ex att människors asylbehov måste bedömas utifrån deras kulturella ursprung och religion.

    Och därefter bör man väl också verklighetsanpassa samhällsanalysen så att invandringen inte längre blir förklaringen på alla samhällsproblem.

  • Drottningen70

    De kan ju börja med att sluta vara rasister.

  • Nidingbane
    Bjoer skrev 2014-09-19 20:05:25 följande:

    Innan de kan få upprättelse kanske de ska sluta vara rasister? Bara en tanke...


    Precis som om alla som röstade på SD vore rasister menar du?
  • Bjoer
    Nidingbane skrev 2014-09-19 20:13:22 följande:
    Precis som om alla som röstade på SD vore rasister menar du?
    Nej, verkligen inte. Däremot är partiet i sig rasistisk. Många verkar bara inte inse det, vilket är lite konstigt med att det typ varannan vecka är nån halvhög SDare som gör eller säger nått rasistiskt. För 10 år sedan var de öppet nazistiska. Tror du verkligen de har gjort helt om på den tiden?
  • Nidingbane
    Drottningen70 skrev 2014-09-19 20:10:24 följande:

    De kan ju börja med att sluta vara rasister.


    Men tror du det verkligen är möjligt med så många direktiv om vad som idag räknas till att vara rasism idag?

    Det nedan anser jag är det enda rätta angående rasism! 

    rasism, i strikt (europeisk) bemärkelse en ideologi som grundas på kombinationen av följande fem förutsättningar:


    1) uppfattningen att det är rimligt att indela människosläktet i ett antal distinkta raser utifrån fenotypiska skillnader (yttre kännemärken);


    2) antagandet att det finns ett samband mellan å ena sidan sådana fenotypiska skillnader och å andra sidan nedärvda mentala och intellektuella anlag, beteendemönster samt lynne och moralisk karaktär;


    3) antagandet att dessa nedärvda drag är gemensamma för alla medlemmar av respektive raser;


    4) övertygelsen att raserna låter sig klassificeras i en hierarki, beroende på kvaliteten av de nedärvda dragen;


    5) föreställningen att denna hierarkiska klassifikation berättigar medlemmar av förment överlägsna raser att dominera, exploatera och t.o.m. förinta medlemmar av förment underlägsna raser.


    De tre första förutsättningarna är utbredda folkliga uppfattningar som dock har visat sig vara vetenskapligt felaktiga. Den fjärde och femte är etiska och politiska konsekvenser som har dragits av dessa förlegade uppfattningar (se ras Människan).


    Även åsikter och handlingar som inte i alla avseenden motsvarar definitionen ovan kan med viss rätt benämnas rasism, när det rör sig om allmän motvilja mot medlemmar av grupper som definieras genom fysiska, kulturella eller beteendemässiga karakteristika, utan hänsyn till enskilda gruppmedlemmars individuella särdrag. Ofta är dock uttrycket främlingsfientlighet mer adekvat om sådana attityder.

  • JoBa

    Frågan är lite knepigt ställd. Jämförelsen med Tyskland haltar betänkligt. Tyskland är inte ett parti. Däremot fanns det ett väldigt välkänt tyskt politiskt parti vars ideologi och företrädare spelade en dominerande roll före och under andra världskriget. Det partiet orsakade mycket lidande. Det partiet har inte fått någon "upprättelse", och förtjänar heller ingen.

  • Nidingbane
    Bjoer skrev 2014-09-19 20:17:32 följande:
    Nej, verkligen inte. Däremot är partiet i sig rasistisk. Många verkar bara inte inse det, vilket är lite konstigt med att det typ varannan vecka är nån halvhög SDare som gör eller säger nått rasistiskt. För 10 år sedan var de öppet nazistiska. Tror du verkligen de har gjort helt om på den tiden?
    Sverige var generellt mycket tyskvänligt under andra världskriget, däremot så var det inte på så lång väg när så många som var nazister. De förekom dock mest inom dåvarande höger partier, så jag ser därmed det inte såsom en slump att det idag just är moderaterna som tappat mest till SD. Samma tankar anser jag mer vanliga då som nu inom högerpartierna.
    Vad vill jag då säga med detta. Jo under trettio och fyrtiotalet så var det partier på höger kanten som nazisterna och liknande gärna gömde sig inom t ex det då varande Moderata partiet. 
    Oavsett om det är frågan om revolutionära marxister eller nazister mm så tar de sin tillflykt till det parti där de på något sätt känner sig hemma. Ta t ex vilket jobb vänsterpartiet hade med att bli kvitt en viss del av sitt förflutna. Få vill väll där idag bli kallade för kommunister exempelvis.
  • Nidingbane
    JoBa skrev 2014-09-19 20:37:33 följande:

    Frågan är lite knepigt ställd. Jämförelsen med Tyskland haltar betänkligt. Tyskland är inte ett parti. Däremot fanns det ett väldigt välkänt tyskt politiskt parti vars ideologi och företrädare spelade en dominerande roll före och under andra världskriget. Det partiet orsakade mycket lidande. Det partiet har inte fått någon "upprättelse", och förtjänar heller ingen.


    Jaha, varför tror du då Nuremberg rättegångarna hölls och att man inte avrättade historiens kanske värsta krigsförbrytare direkt?
  • JoBa
    Nidingbane skrev 2014-09-19 20:49:41 följande:

    Jaha, varför tror du då Nuremberg rättegångarna hölls och att man inte avrättade historiens kanske värsta krigsförbrytare direkt?


    Jag misslyckas kapitalt med att se något som helst samband mellan din fråga och mitt inlägg eller trådstartens frågeställning.

    Jag tror att Nürnbergrättegångarna hölls för att ställa de ansvariga till svars, för att få avslut på kriget, och för att påbörja en fredsprocess. Jag tror inte de hölls för att ge vare sig nazismen eller Sverigedemokraterna upprättelse.
Svar på tråden Hur ska Sverigedemokraterna få och nå upprättelse?